گفتگوی تلفنی شینزو آبه و ترامپ

تهران (پانا) - نخست‌وزیر ژاپن پس از پایان سفر خود به ایران، به‌صورت تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا گفتگو کرد.

کد مطلب: ۹۲۱۴۳۶
لینک کوتاه کپی شد
گفتگوی تلفنی شینزو آبه و ترامپ

به گزارش تسنیم، دفتر رسانه‌ای کاخ سفید روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن به‌صورت تلفنی با یکدیگر گفتگو کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «رئیس‌جمهور ترامپ امروز با نخست‌وزیر ژاپن شینزو آبه گفتگو کرد. دو طرف در مورد موضوعات دوجانبه از جمله سفر اخیر آبه به ایران و مسائل مرتبط با حمله اخیر به دو نفتکش در دریای عمان بحث و تبادل نظر کردند. رئیس‌جمهور ترامپ از نخست‌وزیر آبه به خاطر تلاش‌هایش برای تسهیل ارتباط [آمریکا] با ایران تشکر کرد. دو طرف همچین در مورد مذاکرات جاری درباره روابط تجاری آمریکا-ژاپن و نیز سفر رئیس‌جمهور ترامپ به ژاپن برای شرکت در اجلاس گروه-20 (G-20) در اوزاکا صحبت کردند.»

شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن در سفر خود به تهران با مقامات بلندپایه ایرانی از جمله حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهور حسن روحانی دیدار و گفتگو کرد.

نخست وزیر ژاپن روز چهارشنبه یعنی در نخستین روز از سفر خود به تهران، تلاش برای کاهش تنش را مهم‌ترین هدف این سفر عنوان کرده و گفته بود: «قویاً امیدوارم که سفر من به ایران منجر به کاهش تنش‌ها و برقراری صلح و ثبات در منطقه شود.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز پنج‌شنبه در دیدار شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و هیئت همراه تأکید کردند: «جمهوری اسلامی ایران هیچ اعتمادی به آمریکا ندارد و تجربه تلخ مذاکرات قبلی با آمریکا در چارچوب برجام را به هیچ وجه تکرار نخواهد کرد زیرا هیچ ملت آزاده و عاقلی مذاکره تحت فشار را نمی‌پذیرد».

پیش از آن حسن روحانی نیز در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ژاپن، در خصوص موضوعات مطرح‌شده از سوی نخست‌وزیر ژاپن در رابطه با ایران و آمریکا خاطرنشان کرده بود: «کلید مسئله در دست واشنگتن است و بی‌تردید هر زمانی که آمریکایی‌ها فراتر از حرف رفته و عملا تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را رفع کنند، شرایط متفاوت خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار