گفتگوی تشکل‌های فرهنگیان با سرپرست جدید آموزش و پرورش

تهران (پانا) - نشست هم اندیشی تشکل‌های فرهنگیان با حضور سید جواد حسینی سرپرست آموزش و پرورش، علی ربیعی سخنگوی دولت و برخی از اعضای تشکل‌ها بعد از ظهر امروز در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. 

کد مطلب: ۹۲۱۱۱۴
لینک کوتاه کپی شد
گفتگوی تشکل‌های فرهنگیان با سرپرست جدید آموزش و پرورش

گندمی نماینده تشکل‌های خراسان در ابتدا صحبت های گروهی از تشکل‌ها گفت: در آموزش و پرورش نخبگان فراوانی هستند که برخی از آنها خلع انگیره شدند و برخی هم به کار گرفته نشدند‌ توصیه می‌کنند نگاه ویژه‌ای به این قسمت شود. امیدواریم آقای حسینی همه کاستی‌ها را آنالیز کند و با در نظر گرفتن ابعاد نوگرایی پیشبرد کارها را در نظر بگیرد.

او ادامه داد: استقلال آموزش و پرورش در این ایام آسیب دید خواهشم این است که استقلال آموزش و پرورش را در دست اقدام و پیگیری داشته باشید.

آموزش و پرورش جز اولویت‌های نظام و دولت باشد

مصلحی عضو انجمن اسلامی معلمان گفت: آموزش و پرورش باید جز اولویت‌های دولت و نظام باشد، وزیر آموزش و پرورش باید شیخ الوزرا باشد اما اینچنین حس نمی‌شود و معلمان این احساس را ندارند که به آموزش و پرورش توجه می‌شود.

او اضافه کرد: همچنین بحث بودجه همواره مطرح است و باید این معضل یک بار برای همیشه حل شود تا کاستی در بودجه نداشته باشیم‌. الان بحث رتبه بندی مطرح است، اما رتبه بندی نباید کلاهی روی سر آموزش و پرورش باشد.

مصلحی درباره اعمال مدرک تحصیلی گفت: چطور دولت می‌تواند بگوید اضافه شدن مدرک تحصیلی برای آموزش و پرورشی‌ها ممانعت دارد؟ خواهشمندیم این مساله مورد پیگیری قرار بگیرد.

توجه به نقش زنان در وزارت آموزش و پرورش

خانم دوری عضو انجمن اسلامی معلمان ایران در این نشست بیان کرد: اما به نظام بازنشستگی، پژوهش، خلاقیت، نوآوری و... نیاز داریم. خواهشمندم در یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خط سیری برای رسیدگی به این امور در نظر گرفته شود. همچنین خواسته به بخش زنان در وزارت آموزش و پرورش توجه بیشتری صورت بگیرد.

امروز امید فرهنگیان کاهش یافته است

داوری عضو سازمان معلمان ایران بیان کرد: تشکل‌ها باید با روحیه تسهیل گری کار کند اما ما در این راستا خیلی موفق نبوده‌ایم و بی‌تردید هم می‌دانیم اوضاع کشور وضعیت خوبی ندارد. ما همه با هم در اینجا جمع شده‌ایم تا به حل این مسائل کمک کنیم.

او ادامه داد: زمانی که فرهنگیان امیدشان کم می‌شود باید نگران باشیم و از شخص رهبری گرفته تا همه مسئولان مملکت باید نگران کم شدن امید فرهنگیان باشند. البته لازم است از این کاهش امیدواری فرصت بسازیم و این امیدواری را تشدید کنیم و بهتر است این اقدام از دانش آموزان شروع شود و در کنار آن به فرهنگیان نیز عزت نفس بدهیم. من به عنوان عضو تشکل سازمان معلمان منتقد آقای ابطحی بودم اما لازم می‌دانم از او به خاطر فعالیت ها و زحماتی که برای تشکل ها کشیده اند تشکر کنم.

داوری تاکید کرد: مدارس ما نه پادگان‌اند و نه بنگاه اقتصادی اما متاسفانه اغلب همین گونه رفتار می‌کنند یعنی مانند پادگان و یا بنگاه اقتصادی عمل می‌کنند‌.

آیا بازهم وزیر آموزش و پرورش تنها می‌ماند؟

مصطفایی عضو سازمان معلمان در این نشست گفت: انتظار و انتقاد ما از دولت است و آنها می‌پرسیم که در شش سال اخیر برای جلوگیری رکود آموزش و پرورش چه برنامه‌ای داشتند و بعد از این چه برنامه‌ای دارند؟ آیا باز وزیر آموزش و پرورش تنها خواهد ماند؟ بخش عمده مشکلات آموزش و پرورش در داخل آن نیست بلکه چهارچوب‌ها موجب شده دست و پای ما بسته شود و حال امیدواریم این امر مورد توجه قرار بگیرد.

ضعف دانش آموزان در درک مطلب

داودپور عضو تشکل‌های دانشگاه فرهنگیان گفت: دانش‌آموزان ما در دروس ریاضی و علوم ضعیف هستند زیرا درک مطلب و درک مساله آنها ضعیف است. این ما را موظف می‌کند تا در تربیت معلم تلاش بیشتری کنیم تا به دانش‌آموزان در درک مطلب و مساله کمک کنند.

او افزود: بخش زیادی از اجرای سند تحول به دستگاه‌ها و نهادهای خارج از آموزش و پرورش برمی‌گردد. آیا نباید رییس جمهور دستگاه‌ها و نهادها را موظف به اجرای سند تحول کند تا به طور جدی‌تر به آن بپردازد.

در ادامه کمیجانی عضو مجمع فرهنگیان ایران اسلامی گفت: در دولت تدبیر با انتخاب بطحایی همه خوشحال بودند که فردی از بدنه آمده و دولت قول داد که کمک کند اما در عمل اتفاق نیافتاد.

او افزود: اکنون شخصیتی( حسینی ) وارد میدان شده که دارای طرح و برنامه است که به پشتیبانی دولت نیاز دارد و می تواند اقداماتی را برای فرهنگیان به انجام رساند.

به عقیده او ناهماهنگی بین سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی با آموزش و پرورش وجود دارد و آمار کمبود معلم ها از سوی هر یک از این دستگاه ها متفاوت ارائه می شود.

این عضو مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در خواست کرد که مسئولان سازمان های برنامه و بودجه و امور استخدامی جلسه ای برای یکسان سازی آمار نیروی انسانی و کمبودها داشته باشند.

او دریافت ردیف استخدامی متناسب با نیروهایی که از بدنه خارج می شود، اعمال مدرک تحصیلی دوم در حقوق فرهنگیان، پیش بینی اعتبارات مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش،
خارج کردن بودجه ریزی از دو مرحله ای شدن، برنامه ریزی برای صفر کردن معوقات فرهنگیان بخشی از مطالبات فرهنگیان بود که توسط این عضو مجمع فرهنگیان ایران اسلامی عنوان شد.

عباسپور دیگر عضو کانون صنفی مدرسین دانشگاه فرهنگیان نیز گفت: آموزش و پرورش اولویت دولت ها نبوده و این نظر مورد اتفاق همگان است.

او یادآور شد: نیاز به استدلال ندارد که آموزش و پرورش زیر ساخت است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش هزینه ها در بخش های دیگر را کم می کند از این رو باید کارگروهی در دولت تشکیل شود تا به مسائل مختلف رسیدگی کند.

عباسپور ادامه داد: سند تحول هم مثل هر متنی قرائت خاص خود را دارد اما اجرای سند با آنچه در نگاه دولت است، تفاوت دارد .

او گفت: نقادی، پرسشگر، شادی و نشاط در مدارس و برخی مفاهیم دیگر که در سند اشاره شده باید تعریف درست و منظور از نحوه اجرای آن مشخص شود و این به عهده دولت است.

ایمان زاده عضو کانون صنفی معلمان نیز در سخنانی گفت: اکنون فضای هیجانی و احساسی با انتخاب سرپرست وزارت آموزش و پرورش ایجاد شده که امید است با عملکرد مثبت به یک باور مثبت در میان فرهنگیان منجر شود.

رضا خواه عضو دیگر کانون صنفی معلمان نیز گفت: روش هایی بنا کنید که ماندگار شود اکنون عصر مدرن است و باید تمامی اقدامات شفاف سازی شده و مشخص شود که توان خواندن و نوشتن و میزان سواد ریاضی دانش آموزان چقدر است زیرا هیچ محققی به این اطلاعات دسترسی ندارد تا بتواند به نقد و تحلیل بپردازد.

او گفت: در کتاب های درسی وقتی بحث برابری زنان و مردان و محیط‌زیست می شود، مشخص نیست چقدر به آنها پرداخته شده است و اجرای برنامه هایی همچون شبکه تلویزیونی تعاملی در پس پرده کافی نیست و نمی تواند خودمراقبتی را به دانش آموزان آموزش دهد.

او ادامه داد: بارها دانشگاه فرهنگیان اعلام کرده که بهترین نیروی انسانی را تربیت می کند باید مشخص شود که بر چه اساسی این مسئله را عنوان می کنند زیرا اکنون معیاری وجود ندارد که تفاوت نحوه تربیت نیروی انسانی این دانشگاه را با دیگر دانشگاه ها روشن کند.

او یادآور شد: مجوزها و پروانه های کانون صنفی معلمان از چند سال قبل تاکنون تمدید نشده است اولین بار از طرف وزارت کشور پروانه صادر می شود اما مجوزها تمدید نشده است.

او افزود: وقتی دستگیری معلمان اتفاق می افتد با وجود اینکه طرح مشکلات آنها صنفی بوده و ارتباط سیاسی ندارد اما به دلیل تمدید نشدن مجوز فعالیت کانون صنفی اقدام آنها سیاسی تلقی می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار