سناتور آمریکایی: دولت ترامپ بی ثباتی خاورمیانه را افزایش داد

تهران (پانا) - عضو دمکرات مجلس سنای آمریکا با انتقاد از سیاست های دولت ترامپ در قبال جمهوری اسلامی ایران، گفت: این سیاست ها نه تنها به یک توافق منجر نشده، بلکه بی ثباتی در خاورمیانه را بیش از پیش افزایش داده است.

کد مطلب: ۹۲۰۸۷۶
لینک کوتاه کپی شد
سناتور آمریکایی: دولت ترامپ بی ثباتی خاورمیانه را افزایش داد

«تام یودال» روز سه شنبه در تشریح طرح دو حزبی خود برای جلوگیری از هرگونه درگیری با ایران، در مرکز ارزیابی پیشرفت آمریکا افزود: ۱۶ سال پس از دخالت در عراق، آمریکا به درگیری غیر ضروری دیگر بسیار نزدیک شده و ما باید آن را قبل از آنکه دیر شود، متوقف کنیم.

وی ادامه داد: سیاست خارجی دولت ترامپ درباره ایران کاملاً فاجعه بار است و ما را به سمت جنگی می‌برد که آمریکایی‌ها از آن حمایت نمی‌کنند.

این سناتور آمریکایی با اشاره به توافق برجام، افزود: یک مذاکره طولانی و سخت با همراهی گروه ۱+۵ انجام شد، ما هیچ گاه چنین چیزی را در خاورمیانه ندیده بودیم. این توافق، فعالیت هسته‌ای ایران را رصد می‌کرد و بسیار تایید شدنی بود.

یودال یادآور شد: آژانس بین المللی انرژی اتمی و کارشناسان اطلاعاتی تایید کرده‌اند که ایران به طور کامل به تعهدات خود تحت برجام پایبند بوده است.

وی به مقاله‌ای در نیویورک تایمز اشاره کرد و گفت: در این مقاله هم آمده که این توافق یک نقطه اوج دیپلماسی بود و جهان را بیش از پیش ایمن می‌کرد. ترامپ تنها به خاطر اینکه دستاورد اوباما بوده و بدون در نظر گرفتن آنچه که برای جهان رخ می‌دهد، از این توافق خارج شد.

سناتور دموکرات آمریکا درباره اقدامات تندروهای دولت ترامپ برای حرکت به سوی یک درگیری نظامی با ایران هم اظهار داشت: نمی‌خواهم در این باره یک وضعیت هشداردهنده را توصیف کنم اما می‌خواهم بگویم نسبت به این شرایط بسیار بسیار نگرانم. مقامات این دولت، بی ثباتی را در منطقه‌ای که پیش از این ناآرام بود را افزایش داده‌اند.

یودال البته همسو با اکثریت مقامات واشنگتن، ایران را دارای نیروی بی ثبات کننده‌ای در منطقه دانست و گفت: ما باید با ایران به یک توافق استراتژیک و موثر برای حفاظت از منافع آمریکا در منطقه برسیم.

این سناتور آمریکا با بیان اینکه بیشترین تهدید این است که ایران می‌تواند برای آمریکا و رژیم صهیونیستی تهدید ایجاد کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه آمریکا از این توافق عقب نشینی کرد. رییس جمهوری این توافق را شکست با این ادعا که او می‌تواند به یک توافق بهتر دست یابد.

یودال تصریح کرد: من فکر نمی‌کنم توافق بهتری را تا کنون دیده باشیم بلکه تنها تنش‌ها افزایش یافته و یک اشتباه محاسباتی می‌تواند منطقه را به جنگ بکشاند.

وی افزود: اعزام یک هزار و ۲۰۰ نیروی نظامی آمریکا به منطقه و چشم انداز یک جنگ دیگر در خاورمیانه، یقیناً یک توافق بهتر نیست به خصوص برای مردان و زنان نظامی که زندگی آنها در این خط قرار می‌گیرد.

سناتور دموکرات آمریکا تاکید کرد: راهبرد امنیت حداکثری که از سوی مشاور امنیت ملی ترامپ و وزیر خارجه آمریکا تکرار می‌شود، یک توافق بهتر ایجاد نکرده و ما را در یک تهدید واقعی درگیری قریب الوقوع قرار داده‌اند.

یودال همچنین از اظهارنظرهای متناقض ترامپ و وزیر خارجه او در قبال جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد و گفت: یک روز رییس جمهوری در یادداشت توئیتری از پایان رسمی ایران سخن می‌گوید و روز دیگر می‌گوید که باید با ایران گفت و گو کرد.

وی افزود: یک روز «مایک پمپئو» وزیر خارجه می‌گوید ایران باید شروط اعلامی را اجرا کند و روز دیگر می‌گوید هیچ پیش شرطی وجود ندارد.

این سناتور آمریکایی با بیان اینکه «جان بولتون» به تغییر رژیم ایران متعهد شده است، گفت: توئیت های رییس جمهوری هم ما را بر این وا می‌دارد که برای توقف این جنگ در کنگره اقدامی انجام دهیم. طبق قانون اساسی آمریکا، کنگره تنها نهادی است که می‌تواند مجوز جنگ را صادر کند.

یودال با تاکید بر اینکه مردم آمریکا علاقه‌ای به جنگ دیگر در خاورمیانه ندارند، افزود: بر اساس طرحی که به صورت دو حزبی در ماه آوریل به کنگره ارائه داده‌ایم، مقامات دولت هیچ مجوزی برای یک درگیری نظامی با ایران ندارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار