عوارض صادرات خرما لغو شد

تهران (پانا) - کارگروه تنظیم بازار، مصوبه دو هفته پیش خود مبنی بر تعیین و دریافت عوارض برای صادرات خرما را لغو کرد.

کد مطلب: ۹۲۰۸۳۶
لینک کوتاه کپی شد
عوارض صادرات خرما لغو شد

به گزارش ایرنا، هفتم خرداد ماه، مصوبه وضع عوارض بر صادرات خرما به گمرکات کشوری ابلاغ شد؛ تصمیمی که با توجیه تنظیم بازار داخلی انجام شد و مسئولان ستاد تنظیم بازار مدافع درستی آن بودند.

بر اساس آن ابلاغیه، برای صادرات هر کیلوگرم خرمای مضافتی هشت هزار تومان و هر کیلوگرم خرمای کبکاب پنج هزار تومان عوارض دریافت می‌شد. همچنین سایر خرماها مشمول عوارضی معادل ۳۰ درصد ارزش ریالی صادرات بر مبنای نرخ دلار در سامانه سنا می‌شدند.

این تصمیم کارگروه تنظیم بازار، مخالفت‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان را به همراه داشت.

«محمد حسین اکبری» عضو هیأت رئیسه انجمن ملی خرمای ایران در این ارتباط به ایرنا گفته بود: اعمال عوارض بر خرمای صادراتی نه تنها باعث کاهش صادرات می‌شود، بلکه در نهایت به ضرر تولیدکنندگان داخلی خواهد بود.

«محمدرضا فرشچیان» نایب‌رئیس انجمن صادرکنندگان نمونه و برتر ایران نیز در این زمینه گفت: صادرات خرما با تعرفه‌های صادراتی جدید به صرفه نیست؛.

وی اضافه کرد: صادرات خرمای قبلی هنوز تمام نشده و در انبار صادرکنندگان موجود است، از طرف دیگر تنها یک ماه ونیم تا شروع فصل برداشت خرما باقیمانده است. همچنین مصرف عمده مردم در ماه رمضان است و این ماه چند روز دیگر تمام می‌شود. با این شرایط بر اساس چه استدلالی باید عوارض برای صادرات خرما مشخص شود؟

«علی محمد صمیمی» نایب رئیس انجمن خرمای ایران نیز پیش از این در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفته بود: عوارض صادراتی برای کاهش قیمت خرما در حالی در داخل کشور وضع شده که با کمبود خرما در کشور روبرو نیستیم، بلکه به میزان کافی خرما در کشور وجود دارد، اما افزایش قیمت این محصول همانند سایر محصولات ناشی از نوسان نرخ ارز است.

وی اظهار داشت: اکنون مشتری خرمای کبکاب برخلاف کشورهای جنوب غرب آسیا و برخی کشورهای شمالی از جمله روسیه است که هرکیلوگرم از این خرما را با قیمتی بین ۵۰ تا ۷۰ سنت خریداری می‌کنند که با درنظر گرفتن چنین عوارضی بر روی این محصول احتمال از دست رفتن برخی بازارهای صادراتی وجود دارد زیرا در تجارت جهانی نرخ یک محصول تغییر چندانی پیدا نمی‌کند.

اکنون با گذشت کمتر از دو هفته از تعیین عوارض صادراتی خرما، کارگروه تنظیم بازار مصوبه خود را لغو کرد و به این ترتیب، صادرات خرما از امروز (بیست و یکم خردادماه) با رعایت سایر ضوابط و مقررات و بدون اخذ عوارض انجام خواهد شد.

میزان تولید خرما در جهان حدود ۷.۵ میلیون تن برآورد می‌شود که در یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار نخلستان با متوسط عملکردی ۶ هزار و ۸۳۴ کیلوگرم کشت می‌شود و مصر، ایران، عربستان سعودی، امارات، پاکستان، الجزایر، عراق، سودان، عمان و لیبی ۱۰ تولیدکننده برتر خرما در جهان به شمار می‌روند که مصر بیشترین میزان عملکرد و الجزایر بیشترین سطح زیر کشت را در اختیار دارد.

متوسط مصرف سرانه جهانی محصول خرما بیش از یک کیلوگرم برآورد می‌شود که البته این شاخص در عربستان ۳۴ کیلوگرم و در ایران هفت تا ۱۰ کیلوگرم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار