کارکرد فرهنگی کتابخانه‌ها با جدیت تقویت شود

اردبیل (پانا) - معاون اداری مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: توسعه کارکرد کتابخانه‌ها و خروج از شکل سنتی با جدیت دنبال می‌شود.

کد مطلب: ۹۲۰۷۱۵
لینک کوتاه کپی شد
کارکرد فرهنگی کتابخانه‌ها با جدیت تقویت شود

اسماعیل شفاعی، معاون اداری مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آیین تکریم و معارفه مدیران کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل گفت: لازم است کارکرد فرهنگی کتابخانه‌ها با جدیت تقویت شود و کتابخانه به باشگاه فرهنگی اجتماعی ارتقا یابد.

اوافزود: چنین رویکردی اولویت مدیران و برنامه‌ریزان کشور است و از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز دنبال می‌شود.

معاون اداری مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: با توجه به اینکه کمک به بالا بردن سطح آگاهی از کارکرد‌های اساسی کتابخانه‌های عمومی کشور است، در ۵ سال اخیر به حوزه کودک و نوجوان توجه ویژه شده است.

شفاعی تصریح کرد: اهمیت این سیاست‌گذاری از آن رو است که فرهنگ مطالعه و خواندن باید از سنین کودکی ایجاد شود چرا که به فرموده رهبر معظم انقلاب کارکرد کتابخانه‌ها ۱۰۰ درصد فرهنگی است.

اودر خصوص انتخاب مدیران کل استان‌ها افزود: کار سیاسی در کتابخانه‌های عمومی امکان پذیر نیست و مطلقا در انتخاب مدیران کتابخانه‌ها رویکرد سیاسی نداریم و به دنبال انتخاب مدیران متخصص و کتاب شناس هستیم.

مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی استان نیزدر مراسم تکریم و معارفه مدیران کل کتابخانه‌های عمومی اردبیل گفت: در طول ۵ سال اخیر تعداد اعضا از ۴۶ هزار نفر به ۶۰ هزار نفر و تعداد کتب موجود در کتابخانه‌های عمومی از ۷۹۰ هزار نسخه به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نسخه افزایش یافته است.

رباب عزیزخانی به امانت سالانه کتاب به تعداد ۶۵ هزار نسخه اشاره کرد و افزود: افزایش تعداد کتابخانه‌های نهادی از ۴۵ واحد به ۶۰ واحد را شاهد هستیم و هر سال ۴ باب کتابخانه به بهره برداری رسیده است.

او با بیان اینکه شمارگان کتابخانه‌های مشارکتی نیز از ۱۲ مورد به ۱۷ مورد افزایش یافته است و در تمامی کتابخانه‌های عمومی بخش کودک راه‌اندازی شده است؛ هر سال نزدیک به هزار برنامه فرهنگی در کتابخانه‌ها اجرا شده است که از جمله چهار دوره جشنواره کتابخانه رضوی است.

مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی استان افزود: در سال‌های اخیر شاهد ارتقا کمی و کیفی انجمن‌های شهرستانی هستیم و مشارکت نهادها، سازمان‌های مردم نهاد و مردم در ترویج کتابخوانی با بهبود چشمگیر همراه است.

عزیزخانی به برگزاری نشست‌های متعدد کتابخوانی اشاره و تصریح کرد: تقدیر از کتابفروشی‌ها، راه‌اندازی اولین سمن کتاب و کتابخوانی، راه‌اندازی بخش تخصصی صفویه شناسی، و راهاندازی کمپین «من هم عضو کتابخانه هستم» از جمله اقدامات صورت گرفته است.

در این مراسم همچنین مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان با تاکید به اهمیت ارتقای فرهنگی جامعه با ترویج مطالعه، اظهار کرد: گسترش خردورزی باید به صورت جدی در جامعه اسلامی و ایرانی دنبال شود.

پروانه رضا قلی‌زاده گفت: بر همین اساس آموزه‌های رهبر معظم انقلاب سرلوحه کار ما بوده و باید با مشارکت همدلانه تمامی آحاد جامعه نسبت به ترویج مطالعه اقدام کرد.

او از جمله برنامه‌های خود را گسترش کنوانسیون‌های کتاب و کتابخوانی، برپایی گفتگوی کتاب برای تمامی اقشار، رونمایی از کتب شعرا و نویسندگان و ترویج مطالعه در بین آحاد مختلف برشمرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار