از آغاز تا پایان؛ روایت آزادی یک جاسوس

تهران (پانا)- مقام امنیتی لبنانی که نزار زکا، جاسوس لبنانی-آمریکایی را از تهران به لبنان منتقل کرده است می گوید که آزادی او ارتباطی با تبادل زندانیان ندارد.

کد مطلب: ۹۲۰۶۹۹
لینک کوتاه کپی شد
از آغاز تا پایان؛ روایت آزادی یک جاسوس

خبر آزادی نزار زکا با یک «خبر فوری» در کانال نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، سر زبان ها افتاد. هفته پیش این کانال خبری را منتشر کرد که اخبار موثقی به دست آورده است که میشل عون، رئیس جمهوری لبنان از مسئولان ایران خواسته است،‌ شهروند لبنانی که در خدمت سرویس جاسوسی آمریکا بوده تین و پس از دستگیری، دوران محکومیت خود را در ایران سپری می‌کند، آزاد شود.

این کانال در ادمه نوشته بود : «بر اساس اخبار دریافت این درخواست به دلیل نقش و جایگاه تأثیرگذار رئیس جمهوری لبنان در حمایت و پشتیبانی از جریان مقاومت با نظر مثبت بررسی و به احتمال قوی به زودی اجرایی می‌شود.»

در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره این خبر ادامه داشت، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، روز یکشنبه در پاسخ به سوالی درباره آزادی نزار زکا و اینکه آیا اسم او در لیست عفو شدگان از سوی رهبری است؟ گفت: «در لیست عفوی که به مناسبت عید سعید فطر اعلام شده، پیشنهادی در مورد عفو او ارسال نشده بود و در این لیست اسم ایشان ارسال نشده است؛ البته اخیراً خود نزار زاکا تقاضای آزادی مشروط کرده و تقاضایی هم از سوی رئیس جمهور لبنان در ارتباط با مساعدت در مورد این محکوم واصل شده که این تقاضا و بررسی‌های قضائی در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی انجام می‌شود و اگر چنانچه بررسی‌های قضائی منتهی به نتیجه شد آن را اطلاع رسانی می‌کنیم.»

هیجان تبادل جاسوس

بعد از این اعلام از سوی قوه قضاییه گمانه‌زنی‌ها شکل دیگری به خود گرفت. برخی از کاربران توئیتری در رسانه‌های وابسته به جریان اصولگرا خط خبری تازه‌ای را آغاز کردند که نشان دهند ایران به میانجیگری سید حسن نصرالله حاضر به آزادی نزار زکا شده و قرار است در قبال این آزادی یک دیپلمات ایرانی آزاد شود.

«صبح نو» در خبری نوشت که جاسوس آمریکایی با ایرانیان در بند غرب مبادله خواهد شد و کسی که در تصمیم نزار زاکا اثرگذار بود، سید حسن نصرالله بود.

باشگاه خبرنگاران نیز نوشت: «هرچند که «میشل عون»، رییس جمهوری لبنان از مسوولین ایران درخواست کرده بود که «نزار زاکا» را آزاد کنند، اما کسی که در تصمیم مقامات ایران نقش اثرگذار داشته سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان بوده است. اما با آزادی نزارزکا با پادرمیانی سیدحسن نصرالله، چندین نفر از شهروندان ایرانی دربند غرب هم که به بهانه‌های واهی و با ترفند‌های رژیم صهیونیستی در برخی از کشور‌های اروپایی در زندان به سر می‌برند نیز آزاد خواهند شد.»

خبرگزاری فارس نیز به نقل از یک منبع آگاه، خبر تحویل نزار زاکا، جاسوس آمریکایی-لبنانی به حزب الله لبنان را تایید کرد و نوشت که «تحویل این جاسوس آمریکایی-لبنانی صرفا بنابر درخواست و میانجی گری سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله انجام پذیرفته است و در این راستا هیچ گونه مذاکره‌ای در هیچ سطحی با فرد و دولتی انجام نشده و صرفا بنابر احترام و منزلت سیدحسن نصرالله برای نظام جمهوری اسلامی ایران این امر صورت پذیرفته است.»

بالاخره روز دوشنبه پس از همه این حواشی تحویل نزار زکا به یک مقام امنیتی که به ایران سفر کرده بود تأیید و اعلام شد که زکا امروز راهی لبنان می شود تا با میشل عون، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کند اما خبری از تبادل زندانیان نبود.

بنا برترجمه‌ای که خبرگزاری فارس منتشر کرده، صبح امروز نیز عباس ابراهیم، مدیرکل امنیت عمومی لبنان که به ایران آمده، به خبرگزاری رویترز اعلام کرد، نزار زکا، تبعه لبنانی-آمریکایی زندانی در ایران امروز (سه‌شنبه) آزاد می‌شود و با وی به لبنان بازمی‌گردد.

او افزود تکمیل اقدامات قضایی مربوط به آزادی زکا در آستانه پایان است و آن‌طور که برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند عملیات آزادسازی وی ارتباطی به تبادل زندانیان ندارد.

شبکه ال‌بی‌سی لبنان نیز تصاویری از زکا و ابراهیم را در ایران در کنار یک میز نشسته‌اند و پرچم‌های ایران و لبنان در پشت سر آنها قرار دارند، منتشر کرد.

عباس ابراهیم به روزنامه الجمهوریه هم گفت: «امنیت عمومی از همان ابتدا در راستای استرداد زکا و دیگر زندانیان دارای تابعیت لبنانی کار کرده است.»

زکا در سال 2015 (1394) به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت شد و در سال 2016 به 10 سال زندان و پرداخت غرامت 4.2 میلیون دلاری محکوم شد.

وزارت امور خارجه لبنان هفته گذشته بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد، تلاش‌ها برای آزادی زکا نتیجه داده است.

با این حال فارس بار دیگر تأکید کرده است که یک منبع آگاه که خبر تحویل نزار زاکا، جاسوس آمریکایی-لبنانی به حزب‌الله لبنان را تایید کرد به این خبرگزاری گفته است که تحویل این جاسوس آمریکایی-لبنانی صرفا بنابر درخواست و میانجی‌گری سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله انجام پذیرفته است و در این راستا هیچ گونه مذاکره‌ای در هیچ سطحی با فرد و دولتی انجام نشده و صرفا بنابر احترام و منزلت سیدحسن نصرالله برای نظام جمهوری اسلامی ایران این امر صورت پذیرفته است.

اما دیروز میشل عون در پاسخ به سوالی در این باره اعلام کرده است: «از زمانی که نزار در تهران بازداشت شد، نامه‌ها و درخواست‌هایی [برای کمک به آزادی وی] دریافت کردم. با خانواده وی نیز دیدار داشتم و مذاکرات ناموفقی که برای تبادل انجام شد، دنبال می‌کردم. زمانی که دریافتم مسأله وی نباید طول بکشد دست به کار شدم».

عون توضیح داد: «نزار قبل از اینکه آمریکایی باشد، لبنانی است و نباید تنهایش گذاشت. نزد رئیس‌جمهور ایران حسن روحانی (برای آزادی وی) پادرمیانی کردم و وی [با درخواست من برای پیگیری موضوع] موافقت کرد.عباس ابراهیم، مدیرکل امنیت عمومی را مأمور کردم تا هر آنچه لازم است در این باره انجام دهد، وی مرد این مأموریت‌هاست».

جاسوسی که ناگهان تبرئه شد

عباس موسوی،‌سخنگوی وزارت امور خارجه ایرن نیز روز گذشته در پاسخ به سوالی درباره این موضوع گفت: «درباره مسائل امنیتی نظری ندارم. از مراجع ذی‌ربط سوال کنید.»

اما ادعای رسانه‌های وابسته به جریان اصولگرا و بیان اینکه دولت در آزادی زکا نقشی نداشته است در حالی است که تا همین چند وقت پیش جاسوس بودن زکا را بهانه‌ای برای تخریب اعضای دولت می دانستند.

خبرگزاری فارس در تاریخ یکم مهر ماه 1397 گزارشی را از مصحبه شهیدخت مولاوردی معاون وقت امور زنان رئیس‌جمهوری منتشر کرده که به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفته است دولت برای آزادی این فرد تلاش می کند و این خبرگزاری معاون رئیس‌جمهوری را به دلیل حمایت از یک جاسوس آمریکایی به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

وبسایت مشرق نیز در سال‌های اول دولت حسن روحانی زمانی که محمود واعظی، وزیر ارتباطات بود،‌ عکس‌هایی از نزار زکا و واعظی را منتشر کرده و به تخریب واعظی پرداخته است.

با همه این احوالات، سخنگوی قوه قضاییه امروز در نشست خبری مجددا موضوع آزادی نزار زکا را تأیید کرده و هیچ اشاره ای هم به تبادل زندانی با اون نداشته است.

اسماعیلی گفت: «من ۴۸ ساعت قبل خبری را در این ارتباط اعلام کردم که تقاضای در این مورد برای ما واصل شده که هم خود محکوم تقاضای آزادی مشروط داشته و هم رئیس جمهور لبنان مکاتبه‌ای را انجام دادند و مساعدتی در رابطه به این شهروند و تبعه کشورشان را داشته‌اند. اعلام کردم که این تقاضاها در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی بررسی شود.»

سخنگوی قوه قضائیه می‌گوید: «تمام هنر ما اجرایی قانون است و هیچ مصلحتی را برتر از اجرایی قانون نمی‌شناسیم. این تقاضاها را در چارچوب قانون بررسی کردیم و هماهنگی با عزیزان در جبهه مقاومت و حزب الله مواجه شدیم که حزب الله لبنان هم اجابت این خواسته را برای خود به مصلحت می‌دانستند که این موضوع به دادگاه ارجاع دادیم. در چارچوب قانون این موضوع را بررسی کردیم و برابر قانون کسانی که تا ۱۰ سال حبس داشته باشند و حداقل یک سوم مجازات خود را سپری کنند و همچنین در دوران مجازات حسن رفتار داشته باشند و قرائن و شواهد این موضوع را تأیید کنند که بعد از آزادی مجدداً مرتکب جرم نشوند، اگر قاضی دادگاه این وضعیت را تأیید کرد می‌توانند حکم به آزادی مشروط صادر کند.»

اسماعیلی گفت: «دادگاه ما امروز با آزادی مشروط آقای نزار زاکا موافقت کرد و تحویل نمایندگان کشور لبنان خواهد شد که این اقدام در یک فرآیند کاملاً قضائی صورت گرفته و موضوع سیاسی و موضوع دیگری در این تبادل مدنظر نبوده است.»

به هر حال زکا امروز در حالی به کشورش بازمی‌گردد که هنوز جزئیات این آزادی روشن نیست و به نظر می‌رسد باید برای هرگونه اظهار نظری در این باره اندکی صبر پیشه کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار