پشت پرده شکست مطهری در ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس

زرآبادی: مستقلان باعث شدند ریاست کمیسیون فرهنگی به ولایی‌ها برسد

تهران (پانا) - ظهر پنجم خرداد ماه چهارمین اجلاسیه و عصر نوزدهم خرداد انتخابات هیات رئیسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، با آن همه تفاوت، یک وجه اشتراک دارند؛ چهره در هم علی مطهری و تجربه دو شکست پی در پی.

کد مطلب: ۹۲۰۶۸۰
لینک کوتاه کپی شد
پشت پرده شکست مطهری در ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس

بعد از شکست مطهری در رقابت با عبدالرضا مصری برسر کرسی نایب رئیسی مجلس شورای اسلامی و راهیابی یک اصولگرای نه چندان دور از جریان محمود احمدی‌نژاد به هیات رئیسه قوه مقننه، آنچه در ذهن‌های نقش بسته بود، چهره درهم کشیده و سکوت مردی بود که درست به همان میزان که با اظهاراتش درباره حصر و معترضان به انتخابات ریاست جمهوری 88 محبوب است، با مواضع فرهنگی‌اش مغضوب بزرگ شبکه‌های اجتماعی.

هزینه شکست مطهری برای امیدی‌ها، آن در هم در سال پایانی پارلمان دهم به حدی بود که برخی اعضا قصور را متوجه شخص محمدرضا عارف به عنوان رئیس فراکسیون امید و کمیته انتخابات این فراکسیون به ریاست عبدالکریم حسین‌زاده که هر دو همانند مطهری از ورود به هیات رئیسه بازمانده بود، کردند و از استراتژی اشتباه اصلاح‌طلبان در سال پایانی مجلس انتقاد کردند.

موضع این افراد با کاظم جلالی، رئیس فراکسیون مستقلین، همنوایی داشت چنانکه او نیز در گفت‌وگوی خود با پانا از استراتژی اشتباه امیدی‌ها و تغییر نکردن ترکیب هیات رئیسه در سال پایانی مجالس مختلف سخن به میان آورد.

شکست گذشت و مطهری که به اذعان خودش، هرگز اصلاح‌طلب نبوده است ولی برای حفظ اخلاق در فراکسیون امید حضور دارد، خود را برای دومین رقابت آماده کرد؛ رقابت بر سر کرسی ریاست کمیسیون فرهنگی که در اجلاسیه سوم به احمد مازنی رسیده بود و حالا از بین او و مطهری تنها یک نفر شانس شرکت در رقابت با اصولگرایان را داشت.

در کمیسیون فرهنگی در بهترین حالت تعداد امیدی‌ها 7 تن در مقابل 3 مستقل و 6 ولایی است و این یعنی، مطهری برای ریاست بر کمیسیونی که مواضعش در آن زمینه چندان همخوانی با میل حامیان اصلاحات ندارد به آرای مستقلان ولایی نیازمند بود، مستقلانی که در هیات رئیسه مجلس به او و امیدی‌ها پشت کرده و مصری اصولگرا را به نایب رئیسی رسانده بودند.

شب انتخابات رسید، مطهری و جمشید جعفرپور اصولگرا به رقابت پرداختند، مطهری 7 رای اصلاح‌طلبان به علاوه یک رای از مستقلان را به خود اختصاص داد تا با اختلاف تنها یک رای از رسیدن به کرسی ریاست این کمیسیون باز بماند و کرسی یک اصلاح‌طلب به یک اصولگرا برسد.

غلامرضا کاتب همان یک رایی است که به سبد اصولگرایان ریخته شد تا مطهری دوباره با پشت کردن مستقلان به خود مواجه و دومین شکست را تجربه کند.

سیده حمیده زرآبادی، عضو فراکسیون امید که در کمیته مورد انتقاد برخی امیدی‌ها برای انتخابات هیات رئیسه نیز حضور داشت، در همین زمینه به پانا می‌گوید: «علی مطهری نتوانست ریاست کمیسیون فرهنگی را به دست بگیرد چرا که اعضای فراکسیون مستقلین که در کمیسیون فرهنگی بودند به یک اصولگرا رای دادند.»

او ادامه داد: «این موضوع نشان می‌دهد که آن تحلیل‌های برخی افراد که شکست آقای مطهری در انتخابات هیات رئیسه را به گردن استراتژی امیدی‌ها می‌انداختند، اشتباه است چرا که بار دیگر با وفا نکردن به عهد مستقلان مواجه شدیم.»

این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: «اتفاقات رخ داده در کمیسیون فرهنگی و آن یک رای عضو فراکسیون مستقلین نشان داد که اعضای این فراکسیون همواره به دنبال منافع خود هستند بنابراین تایید تحلیل‌های آنان از سوی برخی امیدی‌ها، اقدامی غلط و به منزله در دام آنها افتادن است.»

او همچنین درباره چرایی نامزد نشدن مازنی گفت: «احمد مازنی به رغم آنکه در یک سال گذشته در مقام ریاست کمیسیون فرهنگی عملکرد خوبی داشت، به شکل فراکسیونی عمل کرد و با ازخودگذشتگی به سود آقای مطهری کنار کشید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار