همایش بین المللی شمس و مولانا به میزبانی خوی برگزار می شود

ارومیه (پانا)-– فرماندار خوی از برگزاری همایش بین المللی شمس و مولانا به میزبانی این شهرستان در مرداد ماه امسال خبر داد.

کد مطلب: ۹۲۰۶۶۹
لینک کوتاه کپی شد
همایش بین المللی شمس و مولانا به میزبانی خوی برگزار می شود

محمد عابدی با بیان اینکه این همایش اواخر مردادماه امسال در مزار شمس تبریزی خوی برگزار می‌شود افزود: قبل از برگزاری این همایش جشنواره ملی شمس ۲۳ تا ۲۴ مردادماه در خوی و ۲۶ مرداد نیز همایش بین المللی شمس و مولانا در بارگاه این عارف نامی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه فراخوان ارسال مقاله به این همایش منتشر و تاکنون ۵۰ اثر علمی به دبیرخانه ارسال شده است اظهار داشت: اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی و سایر رشته‌های علوم انسانی می‌توانند در این همایش بین المللی شرکت کنند.

عابدی تشابه و تمایز اندیشه‌های عرفانی شمس و مولانا، بازخوانی اندیشه‌های شمس و مولانا با رویکردهای میان رشته‌ای و رویکرد نقد ادبی، نسخه پژوهی مقالات شمس و جایگاه شمس در مناقب نامه‌ها، دیدگاه‌های شمس و مولانا در عرصه تفکرات دینی، فرهنگی و اجتماعی، تأثیر مقالات شمس بر ادب فارسی و ترکی، رویکردهای روایی در مقالات شمس و تأثیر شمس و مولانا بر طریقت‌های پس از آنان را از محورهای مقالات ارسالی به این همایش عنوان کرد.

فرماندار خوی با بیان اینکه مهلت ارسال مقالات به این همایش تا نیمه نخست تیرماه امسال است گفت: این همایش در دو محور شمس و مولانا از منظر پژوهش‌های ادبی و عرفانی و شمس و مولانا از منظر پژوهش‌های میان رشته‌ای برگزار می‌شود.

عابدی در خصوص جشنواره ملی آئین‌ها و نماهای شمس تبریزی همزمان با همایش بین المللی شمس و مولانا اظهار داشت: در این جشنواره ۴۸۰ گروه هنری و موسیقی آئینی حضور دارند و تاکنون نیز بیش از ۴۸۰ اثر به جشنواره ارسال شده است.

وی اضافه کرد: این آثار با محوریت عرفان و شمس از شهرستان‌های مختلف از جمله تهران، اصفهان، اردبیل، کرج، شیراز، بابل، خرم‌آباد، گچساران، فومن، بندرعباس، خوی، اراک، مهاباد، پارس‌آباد و زابل به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

فرماندار خوی تبیین جایگاه شمس تبریزی و مولوی در سطح ملی و بین المللی و معرفی درست این دو عارف و شاعر نامی به دنیا به عنوان مفاخر عرفانی و فرهنگی ایران، تولید آثار فاخر هنری و علمی در حوزه شمس و مولانا و موضوع معرفت، اخلاق، ادب و عرفان اسلامی و آشنایی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های نهفته در حوزه شمس و مولانا را از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره اعلام کرد.

عابدی عبدالرضا چاریی، مجید محمدنژاد، حسام الدین سراج، داود آزاد و اردشیر کامکار، محمدسعید میرزایی، محمدکاظم کاظمی و شهرام میرزایی را داوران جشنواره ملی آئین‌ها و نماهای شمس تبریزی در خوی عنوان کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار