عزم جدی دولت برای ساماندهی بازار خودرو

تهران (پانا) - صنعت خودروسازی کشور در پی تحریم ها و افزایش نوسانات نرخ دلار در یک سال گذشته  با چالش هایی روبه رو بوده است و این مشکلات ناهمخوانی عرضه و تقاضا و در نهایت افزایش نامتعارف قیمت ها در این بازار را به همراه داشت که در اردیبهشت ماه تشدید شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مدت اقدامات متعددی برای حفظ حقوق مصرف کنندگان خودرو و همچنین بقای صنعت خودروسازی کشور انجام داده است که بخشی از آن موثر و بخشی دیگر به دلایل مختلف از جمله مشکلات زیرساختی، محدودیت در تولید و  همچنین فعالیت های سوداگرانه به اهداف مورد نظر نرسید. با توجه به اثرات تورمی بخش خودرو و تاثیرگذاری آن بر سطح عمومی قیمت ها، دولت در صدد رفع هر چه سریع تر این مشکلات است و در نظر دارد تا کاهش قیمت خودرو را از طریق «حذف رانت برای گروه‌ها و افراد خاص»، «افزایش تولید» و «ساماندهی تقاضای واقعی» دنبال کند.

کد مطلب: ۹۲۰۵۷۷
لینک کوتاه کپی شد
عزم جدی دولت برای ساماندهی بازار خودرو

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری روز شنبه با تاکید بر لزوم تدوین و ابلاغ دستورالعمل قیمت گذاری خودرو در چارچوب سیاست‌های دولت و ستاد تنظیم بازار، از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست تا نسبت به ساماندهی تقاضای واقعی و افزایش تولید خودرو اقدام کند.

در حال حاضر معوقات خودروسازان از مهمترین چالش بازار خودروست. بر این اساس وزارت صنعت خودروسازان را موظف کرده تا زمانی که تعهدات قبلی آنها مرتفع نشود هیچ تعهد جدیدی به این شرکت‌ها اضافه نشود. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت روز یکشنبه اعلام کرد که تا پایان شهریور ماه امسال خودروهای معوق ۹۷ عرضه می شوند. به گفته فرشاد مقیمی عرضه خودروهای پیش فروش شده جدید نیز پایان امسال و ابتدای سال آینده تعیین شده است.

تمرکز دولت در بخش خودروسازی بر تولید و تحویل خودروست. پیش بینی می شود تولید خودرو در سال جاری در هر یک از دو خودروساز بزرگ حداقل به ۵۵۰ هزار دستگاه برسد. طبق برنامه‌های وزارت صنعت در سال جاری حداقل یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی پر تیراژ در خودروسازی‌های بزرگ، ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در سایر خودروسازی‌ها و نیز ۲۰ هزار دستگاه خودروی سنگین تجاری تولید خواهد شد. در مجموع پیش‌بینی می‌شود که یک میلیون و ۲۲۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری تولید شود که در ساماندهی پایدار بازار خودرو موثر است.

کارشناسان و فعالان صنعت خودرو عرضه به موقع از سوی خودروسازان و افزایش تمرکز دولت بر نحوه عرضه خودروسازان را عاملی موثر در کاهش قیمت ها عنوان می کنند. گزارش ها حاکی از این است که قیمت خودرو در بازار در هفته های اخیر روندی کاهشی داشته است. بررسی بازار حاکی از این است که قیمت خودروهای داخلی در خرداد ماه به صورت میانگین از ۵ تا ۴۰ میلیون تومان کاهش داشته است. فعالان بازار پیش بینی می کنند این روند ادامه دار باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار