مواد مخدر و مسئولیتی که اروپا همچنان نادیده می‌گیرد 

تهران (پانا) - راهبرد اروپا باید پایان دادن به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و مقابله جدی و عملی با سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه کشورمان باشد. اروپا نمی‌تواند انتظار امنیت و ثبات داشته باشد در حالی که با دست خود اقدام به تضعیف خط مقدم مبارزه با مواد مخدر، تروریسم و مهاجرت می‌کند.

کد مطلب: ۹۲۰۵۷۲
لینک کوتاه کپی شد
مواد مخدر و مسئولیتی که اروپا همچنان نادیده می‌گیرد 

به گزارش نورنیوز، زمانی که آمریکاییها و ناتو در سال ۲۰۰۱ با شعارهای رنگارنگ از جمله نابودی مزارع کشت خشخاش به افغانستان آمدند، کمتر از ۲۰۰ تن تریاک در سال در این کشور تولید می شد اما این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۹۰۰۰ تن رسیده است!!

براساس گزارش دفتر سازمان ملل متحد در بخش مبارزه با مواد مخدر، استان هلمند، مرکز اصلی تولید مواد مخدر در افعانستان است. ۶۰ درصد کل مواد مخدر افغانستان در این استان تولید می شود. این در حالی است که یکی از بزرگترین پایگاههای نظامی انگلیس و آمریکا نیز در همین استان و در منطقه ای به نام «شورابک» قرار دارد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که بیشترین میزان کشفیات مواد مخدر جهان را در کارنامه خود دارد، همواره از سوی نهادهای بین‌المللی و کشورهای موثر در مبارزه با موادمخدر مورد توجه و قدردانی قرار گرفته است.

«سردار محمد مسعود زاهدیان»، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفته است، اروپا به عنوان مقصد اول ترانزیت موادمخدر اگر اقدامی در حمایت و پشتیبانی از نیروها و کشورهایی که در خط مقدم مبارزه هستند، نداشته باشد، حتماً باید مواد مخدر را در کوچه پس کوچه های اروپا به صورت گرمی جمع کند که کاری بسیار سخت و غیر ممکن است.

توجه به این واقعیت که اروپا بابت سکوت در برابر رفتارهای بحران ساز آمریکا در افغانستان مجبور به پرداخت هزینه های سنگین مالی و انسانی است، ضرورت مقابله جدی با سیاستهای آمریکا در این خصوص را به گامی مهم و حیاتی برای امنیت اروپا مبدل خواهد کرد

به نظر می رسد اروپا باید مسئولیت خود را در حمایت از نقش موثر ایران در مبارزه با مواد مخدر که در حقیقت اقدامی پرهزینه برای کاهش مخاطرات امنیتی و اجتماعی در اروپاست به رسمیت شناخته و به ان عمل کند.

تداوم لفاظی هایی چون «حمایت می کنیم»، «تقدیر می کنیم»، «همراهی می کنیم» و امثالهم کمکی به حفظ و تقویت ظرفیتهای ایران برای مبارزه با مواد مخدر نخواهد کرد و لازم است با سلسله اقدامات عملی به ویژه در حوزه تامین هزینه ها و امکانات پیشرفته مورد نیاز، به تقویت توان ایران در این مسیر کمک شود.

نکته مهمی که در این خصوص باید بدان تاکید کرد اینکه؛ تحریم‌هایی که علیه جمهوری اسلامی از سوی آمریکا و اروپا وضع شده و می توان از آن با عنوان «تروریسم اقتصادی» یاد کرد، با هر عنوان و توجیهی که صورت گرفته باشد قطعا تاثیر منفی بر مبارزه ایران با مواد مخدر، تروریسم، و مسئله پناهندگان خواهد داشت و پیامدهای آن به صورت قهری و اجتناب ناپذیر گریبان اروپا را خواهد گرفت.

خلاصه اینکه؛ راهبرد اروپا باید پایان دادن به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و مقابله جدی و عملی با سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه کشورمان و تامین خسارتهای ناشی از خروج امریکا از برجام باشد.

اروپا نمی‌تواند انتظار امنیت و ثبات داشته باشد در حالی که با دست خود اقدام به تضعیف خط مقدم مبارزه با مواد مخدر، تروریسم و مهاجرت می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار