چه‌کسانی از پرداخت مالیات بر سکه معاف می‌شوند؟

تهران (پانا) - معاون حسابرسی شهر و استان تهران در سازمان امور مالیاتی  می‌گوید طبق بخشنامه مالیات بر درآمد اگر کسی ادعا کرد سکه‌ها را نفروخته و یا بابت مهریه واگذار کرده است از بخشنامه مربوط به پرداخت مالیات بابت سکه معاف خواهد شد.

کد مطلب: ۹۲۰۴۸۷
لینک کوتاه کپی شد
چه‌کسانی از پرداخت مالیات بر سکه معاف می‌شوند؟

ابراهیمی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو درباره بخشنامه‌ای که اخیراً درخصوص مالیات سکه صادر شده است، گفت: ما بر اساس منابع مالیاتی موجود در قانون مالیات‌های مستقیم، حق گرفتن مالیات را داریم و بخشنامه مزبور درباره مالیات بر درآمد است.

معاون حسابرسی شهر و استان تهران در سازمان امور مالیاتی یادآور شد: البته ظاهر بخشنامه تا حدودی ابهام‌آمیز است اما مسئله اصلی آن، دریافت مالیات بر درآمد از کسانی است که در سامانه خرید سکه داشته و آن را فروخته‌اند.

وی در ادامه تأکید کرد: مالیات بر عایدی سرمایه هنوز به‌تصویب مجلس هم نرسیده و ما برای داشتن دارایی لزوماً مالیات نمی‌پردازیم.

معاون حسابرسی شهر و استان تهران در سازمان امور مالیاتی بیان کرد: ما برای گرفتن مالیات بر درآمد این سکه‌ها بررسی‌هایی را انجام دادیم. مؤدیان مالیات بر درآمد کوچک طبق تبصره‌ای در ماده ۱۰۰ با پرداخت مالیات مقطوع از تسلیم اظهارنامه و ثبت‌نام معاف خواهند شد و در پروسه تشخیص مالیات و ارائه اسناد و دفاتر قرار نمی‌گیرند.

این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی همچنین اضافه کرد: طبق یک ماده قانونی دیگر، افرادی که اظهارنامه مالیاتی نمی‌دهند از هیچ معافیتی برخوردار نمی‌شوند.

ابراهیمی درباره جزئیات محاسبه نرخ مالیات بر سکه این‌گونه توضیح داد: با توجه به قیمت‌های موجود و میزان معافیت مالیاتی هر فردی محاسباتی انجام گرفت و مقرر شد افرادی که زیر ۲۰ سکه خرید کرده‌اند اگر اظهارنامه ارائه کنند مشمول معافیت خواهند شد. اما افرادی که در سال ۹۷ از ۲۰ تا سقف ۶۰ سکه خریده و فروخته‌اند باید به‌ازای هر سکه ۱۵۰ هزار تومان بپردازند و افرادی که بیش از ۶۰ سکه خرید و فروش کرده‌اند باید ۲۰۰ هزار تومان و از ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه هم ۲۵۰ هزار تومان بپردازند و بیشتر از آن هم باید اظهارنامه دهند.

معاون حسابرسی شهر و استان تهران در سازمان امور مالیاتی متذکر شد: در بخشنامه مالیات بر درآمد تأکید شده اگر کسی ادعا کرد که سکه‌ها را نفروخته و یا بابت مهریه واگذار کرده از این بخشنامه معاف خواهد شد و الزامی برای پرداخت مالیات برای این افراد وجود ندارد.

ابراهیمی در پاسخ به این سؤال که "آیا دریافت مالیات بر سکه موجب خرید و فروش زیرزمینی و پنهانی سکه خواهد شد یا خیر؟" گفت: ما فرض را بر این گذاشتیم که افرادی که تعداد زیادی سکه خریدند در سال ۹۷ عرضه کرده‌اند و افرادی هم که نفروخته‌اند مالیاتی نمی‌دهند. ما اسامی خریداران را داریم و سال بعد مجدداً مطالبه می‌کنیم.

همچنین در ادامه، کشتی‌آرای گفت: تعداد زیادی از افراد در سال ۹۶ و ۹۷ برای خرید سکه ثبت‌نام کردند اما افراد صنفی و حرفه‌ای وارد خرید و فروش سکه نشدند و بیشتر افراد عادی جامعه بودند.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر گفت: بنده شنیدم فردی سه‌هزار سکه ثبت‌نام کرده است. طبیعتاً این سه‌هزار سکه درآمدی را برای این شخص حاصل کرده که طبق قانون مالیاتی به آن درآمد اتفاقی می‌گویند و نحوه پرداخت مالیات آن هم در قوانین مالیاتی مشخص شده و برای برقراری عدالت مالیاتی، پیش‌بینی شده است که مالیات مقطوعی پرداخت شود.

کشتی‌آرای، مالیات بر سکه را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: تقریباً هیچ یک از آن سکه‌ها وارد بازار نشده است و حباب در مقطعی از بین رفت اما دوباره ایجاد شد. این یک سرمایه‌گذاری از سوی جامعه بود که صورت گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار