ساخت سد به جای خانه در برخی مناطق سیل‌زده مازندران

تهران (پانا) ـ بیش از ۸۰ روز از سیل مازندران می گذرد، مسئولان از روند بازسازی مناطق سیل‌زده رضایت دارند و آمار خسارت ها و بازسازی ها را نیز از این مناطق اعلام کرده اند، اما برخی سیل‌زدگان همچنان ناراضی هستند. به خصوص کسانی که باید خانه های خود را به دولت بفروشند تا جای خانه های تخریب شده شان، سد ساخته شود.

کد مطلب: ۹۲۰۴۶۳
لینک کوتاه کپی شد
ساخت سد به جای خانه در برخی مناطق سیل‌زده مازندران

به‌گزارش مهر، انتهای خیابان خدمات شهر زیرآب، جایی‌که آسفالت خیابان ناگهان تمام شده و به خاک و شن می‌رسیم، خانه دو نیم‌ طبقه‌ای قرار دارد. خانه‌ای که تا همین نوروز، چهار خانواده در آن زندگی می‌کردند اما آنچه امروز پیداست؛ یکی از دیوارها و ستون‌های طبقه‌دوم فروریخته و آشپزخانه مشخص شده و از پنجره نیمه‌باز طبقه همکف، هنوز تابلویی به دیوار آویزان و نیم‌طبقه پایین اما پر از خاک و شن است؛ همان جایی‌که در روزهای بحرانی سیل نوروز امسال، ستون‌هایش موج کوبنده رودخانه وحشی تلار را تجربه کرد.

گلزاد خلیلی یکی از سیل‌زدگان سوادکوهی، با بیان اینکه مقرر شد به ما زمینی به عوض زمین خودمان دهند، گفت: همسرم امروز زمین را دیده است؛ زمین در شهر همجوار ما در حاشیه جنگل و در شیب بسیار زیاد قرار دارد که اگر زمستان و یخبندان شود باید با زنجیرچرخ رفت‌وآمد کرد.

به‌جای خانه ما سد و دیوار حایل می‌سازند

این بانوی سیل‌زده با اشاره به سخنان مسئولان مبنی‌بر اینکه این زمین و وام پنجاه میلیونی را دریافت کنیم و اجازه دهیم تا خانه ما خراب شود و به جایش سد بسازند، گفت:خانه ما چهار واحد بود و شاید به‌خاطر عدم نماکاری، به‌نظر ارزش چندانی نداشت اما حداقل ۶۰۰ میلیون بوده و در این گرانی با این ۵۰ میلیون می‌توان چه چیزی ساخت؟ زمین خالی که خانه نمی‌شود.

او با بیان اینکه اکنون پس از غیرمسکونی شدن خانه‌اش، در ییلاق زندگی می‌کند و فرزندانش هر کدام در شهری اجاره‌نشین شده‌اند، افزود:ما چهار خانوار در این خانه زندگی می‌کردیم، من و سه پسرم. بچه‌هایم کار دولتی ندارند و همسرم همین‌جا خانه‌ای ساخت و همه دور هم بودیم و حالا بعد از سی سال بی‌خانمان شدیم.

خلیلی با بیان اینکه ما شرایط دولت را درک می‌کنیم اما آنها هم وضعیت ما را درک کنند، افزود:شوهرم بیمار است و هنوز چند سالی مانده تا از نظر بیمه‌ای بازنشسته شود و بتوانیم قسط وام را پرداخت کنیم و حالا در دوران پیری بی‌خانمان شدیم و اگر دولت خانه‌ای برای ما درست کند، ما هم حاضریم تا خانه ما را خراب کنند و به‌جایش سد بسازند اما در آن خیابان مثل ما زیاد هستند، چرا فقط ما باید قربانی بقیه شویم؟ اگر ما بی‌مجوز و پروانه خانه ساختیم، دولت حق داشت اما ما زمین را خریدیم و همه این مجوزها را داشتیم و خانه ساختیم.

او در رابطه با کمک‌هایی که تاکنون شده به دریافت ۵ میلیون تومان کمک معیشتی اشاره کرد و گفت:همین موکتی که اکنون در خانه‌ام در ییلاق پهن شده است را آنها به‌ما داده‌اند؛ بیشتر وسایل خانه ما آسیب دید و وسایل عروسم را کاملاً آب با خود برد و همان روزهای اول کمی اقلام زندگی را به ما دادند و از آنها متشکریم.

سیل اخیر به ۳۰ واحد صنعتی، دو هزار واحد صنفی، ۵ واحد معدنی، هزار واحد قالیبافی و تأسیسات ۶ شهرک صنعتی استان خسارت‌زده است و به‌گفته محمد محمدپور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران. خلائی در پایش خسارات سیل در سنوات گذشته وجود داشت و آن این بود که در بخش کسب و کارهای حوزه تولید و صنعت و زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی، فرم رسمی برای اعلام و جبران خسارت وجود نداشت.

در بخش کسب و کارهای حوزه تولید و صنعت فرم رسمی برای اعلام و جبران خسارت وجود نداشت

او اظهار کرد:سعی شد با حضور در معاونت وزارت اقتصادی کشور و وزارت صمت و بازدید هیئت‌های مختلف، فرم رسمی اعلام خسارت واحدهای صنعتی و تولیدی را طرح کنیم که پذیرفته شد تا خلأ جبران شود و خوشبختانه مقرر شد در بخش کسب و کار برای جبران خسارت پنج میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و ۴۵ میلیون وام کم‌بهره پنج ساله در نظر گرفته شود.

او خسارت ناشی از سیلاب به‌بخش صنعت و معدن و زیرساخت‌ها را ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت:بسیاری از روستاییان در بخش کسب و کارهای تولیدی دچار خسارت شدند و بخشی از کارگران به‌دلیل خسارت واحدهای تولیدی بیکار شدند که اکنون در حال بازگشت به‌کار هستند.

محمدپور ادامه داد:خوشبختانه برای زیرساخت شهرک‌های صنعتی فرم رسمی اعلام خسارت‌دیده شده زیرا حدود ۲۰ میلیارد تومان خسارت به این زیرساخت‌ها وارد شده است.

قرارگاه اقتصادی تشکیل شد

رئیس سازمان صمت مازندران با اشاره به تشکیل قرارگاه اقتصادی برای جبران خسارت بخش اقتصادی ناشی از سیل ادامه داد:قرارگاهی برای جبران خسارت بخش اقتصادی تشکیل شده است.

او تصریح کرد:موضوع مهم اعلام رسمی خسارت بود و درپی آن هستیم رونق را دوباره به واحدهای تولیدی بازگردانیم و این مورد توجه و تاکید مقام‌معظم رهبری است.

محمدپور با اشاره به‌اینکه اشتغال باید اولویت اول در بازسازی باشد زیرا اشتغال اولویت جدید در موضوع جبران خسارت ناشی از حوادث است گفت:وقتی اشتغال را به خانوار برگردانیم در حمایت از آسیب‌دیدگان مؤثر است.

او با عنوان اینکه واحدهای تولیدی به‌رغم متحمل شدن خسارت، در مدیریت‌بحران پای کار بودند افزود:برای جبران خسارت نیز کمک‌های خوبی برای مناطق سیل‌زده داشته‌اند و یکی از واحدهای تولیدی ۱۱۰ تخته فرش را به مناطق سیل‌زده ارسال کرده است و در پی آن هستیم صدها بسته حمایتی به سیل‌زدگان ارائه دهیم.

محمدپور ادامه داد:امیدواریم با همکاری دولت و بخش‌های دیگر تلخی خسارت به شیرینی اتحاد و همدلی و نوسازی مناطق سیل‌زده تبدیل شود.

سیل مازندران به بیش از ۷۲ هزار هکتار اراضی و ۱۸ هزار هکتار باغات استان خسارت زد و به‌گفته کارشناسان، برابر دیدن خسارات حوزه کشاورزی مازندران با دیگر استان‌ها یک خطای استراتژیک است و باید به خسارات حوزه کشاورزی و زیر بخش‌های آن در سیلاب اخیر به‌اندازه سهم استان در تأمین غذای کشور نگریست.

استاندار مازندران: روند بازسازی رضایت‌بخش است

استاندار مازندران نیز درباره آخرین وضعیت سیل‌زدگان می‌گوید:در بخش تعمیرات اتفاقات خوبی رخ داده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان خردادماه تعمیرات واحدهای آسیب‌دیده پایان رسد.

احمد حسین زادگان می‌گوید:همچنین در بخش احداث واحدهای تخریبی نیز زمانبندی شش ماهه در نظر گرفته شده و در بخش کشاورزی نیز سامانه سجاد برای اعلام خسارت پیش‌بینی شده است و باید اطلاعات بخش کشاورزی وارد شود.

او با اشاره به تخصیص اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی بلاعوض بخش کشاورزی اظهار داشت:جبران خسارت‌ها شهرستان به شهرستان براساس اعلام جهادکشاورزی و نظارت بخشداران، در حال اقدام است و دلیل تأخیر آن است که اطلاعات باید در سامانه سجاد ثبت و سپس به بانک معرفی شوند.

او از روند بازسازی و جبران خسارت‌های بخش‌های مختلف در مناطق سیل‌زده ابراز رضایت کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن: پرداخت ۲۲ میلیارد تومان وام بلاعوض به سیل‌زدگان

در عین‌حال محمد خانی نوذری مدیرکل بنیاد مسکن مازندران درباره روند اقدامات بازسازی مناطق سیل‌زده با بیان اینکه خوشبختانه در پرداخت وام بلاعوض تعمیری و معیشتی به شش هزار و ۸۰۰ واحد خسارت‌دیده در سیلاب استان مشکل نداریم، گفت: تاکنون حدود سه هزار و ۵۴۲ نفر وام بلاعوض تعمیری به‌‌مبلغ هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و پنج هزار و ۵۷۲ خانوار مبلغ ۱۵ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان بلاعوض معیشتی دریافت کردند.

او با بیان اینکه در مجموع بیش از ۲۲ میلیارد تومان بلاعوض تعمیری و معیشتی پرداخت شده است گفت:به ۳۳ واحد احداثی نیز مبلغ ۱۰ میلیون تومان بلاعوض ساخت اهدا شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران درباره تسهیلات بانکی نیز گفت: برای پرداخت تسهیلات شش بانک عامل شناسایی شدند و طبق مصوبه دولت، تمام تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای و با کارمزد چهار درصد است و تاکنون شش هزار نفر به بانک‌های عامل معرفی شدند.

خانی نوذری ادامه داد:ممکن است برخی افراد، تسهیلات تعمیراتی، برخی تسهیلات معیشتی و برخی هر دو را دریافت کرده باشند. تاکنون ۱۶۳ نفر در بخش احداث و سه هزار و ۶۸۰ نفر برای تعمیرات و دو هزار و ۱۶۰ نفر برای تسهیلات معیشتی به بانک‌های عامل معرفی شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران با بیان اینکه بازسازی واحدها شروع شده است گفت:در مجموع سه هزار و ۸۰۰ واحد عملیات تعمیرات انجام شده است و حدود ۷۰ درصد واحدها را شامل می‌شود، دو هزار و ۵۰۰ تن سیمان نیز بین افراد خسارت‌دیده توزیع شده است و حدود سه هزار واحد نیز در بانک‌ها قرارداد منعقد کرده‌اند و بانک‌ها باید نسبت به پرداخت تسهیلات و دریافت ضمانت زنجیره‌ای تسهیل کار داشته باشند.

سیل ۲۷ اسفندماه ابتدا در شرق مازندران، نکا و بهشهر و بعد در ساری و میاندرود و جویبار گزارش شد. حال و روز نکاوخیم بود تا جایی‌که صبح روز ۲۸ اسفند به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و دیگر نهادهای خدمات رسان اعلام آماده‌باش شد و آژیر طغیان نکا رود به‌صدا درآمد.

حال و روز ساری مرکز استان، نیز چندان خوش نبود، پارک‌ملل تا نیمه به زیر آب رفت و رودخانه تجن نیز دست‌به‌دستنکارود داد تا ساری، مرکز شهر استان مازندران تسلیم سیلاب شود. سیل مرحله اول مازندران علاوه‌بر اینکه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت مالی برجا گذاشت، جان چند هم‌استانی را نیز گرفت و شش خانواده مازندرانی را داغدار کرد و سیل دوم نیز در سوادکوه و زیرآب خسارت‌های زیادی برجای گذاشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار