32 روز پس از کاهش تعهدات برجامی ایران؛ ماس برای تهران چه تضمینی می آورد؟

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه آلمان بامداد امروز وارد تهران شد تا پس از گذشت بیش از 30 روز از اینکه ایران برخی از تعهدات خود بر اساس برجام را متوقف کرد در مقابل مقام های ایرانی چه تضمینی برای اجرای تعهدات برجامی اروپا می‌آورد؟

کد مطلب: ۹۲۰۳۸۶
لینک کوتاه کپی شد
32 روز پس از کاهش تعهدات برجامی ایران؛ ماس برای  تهران چه تضمینی می آورد؟

هایکو ماس قرار است در تهران علاوه بر دیدار با وزیر امور خارجه که تا ساعاتی دیگر انجام می شود با حسن روحانی،‌رئیس جمهوری کشورمان نیز دیدار کرند.

خبرگزاری رویترز ماموریت وزیر امور خارجه آلمان را نجات برجام بعد از تهدید ایران به کاهش تعهداتش در چارچوب این توافق خوانده است.

خبرنگار شبکه ARD آلمان با اشاره به ورود ماس به تهران، ماموریت وی را دشوار خوانده و در حساب توئیتری خود نوشته است کشورهای اروپایی بدون اینکه قادر باشند پیشنهادهای بیشتری به ایران ارائه کنند، قصد دارند تهران را راضی کنند تا در برجام باقی بماند.

شورای عالی امنیت ملی ایران 18 اردیبهشت ماه سال جاری در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام در بیانیه‌ای با اعلام توقف در برخی تعهدات برجامی (میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین) به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی فرصت داد و در این بیانیه تاکید شد: «در هر زمان که خواسته‌های ما تامین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف‌شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.»

اروپا تا کنون هیچ اقدام عملی در این باره انجام نداده است و احتمالا سفر وزیر امور خارجه آلمان در این راستا خواهد بود که اروپا ایران را به ماندن در برجام قانع کند.

ماس که در سفر منطقه‌ای به سر می‌برد دیروز در بغداد گفته بود که اروپا تمایل به حفظ برجام دارد و برای حفظ گفت‌و‌گو باید آن را پیگیری کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در مدرسه حلی درباره مذاکرات روز دوشنبه (فردا) هیات آلمانی و ایرانی و اینکه آیا آلمان جوابی برای بدعهدی‌های اروپا خواهد داشت یا نه، گفت: «اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که از ایران حتی در حوزه‌هایی که به برجام ربطی ندارد، انتقاد کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار