سخنگوی شورای شهر تهران: حق و حقوق شهروندان به دنبال لغو مصوبه برج‌باغ نباید ضایع شود

تهران (پانا) - رئیس کمیته معماری و طرح‌‌های شهری شورای شهر تهران از معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران خواست تا به وضع معترضان و متضرران پرونده‌های لغو مصوبه برج‌باغ رسیدگی کند.

کد مطلب: ۹۲۰۳۰۵
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی شورای شهر تهران: حق و حقوق شهروندان به دنبال لغو مصوبه برج‌باغ نباید ضایع شود

علی اعطا در صد و چهل و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران به دنبال استماع گزارش معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با گلایه از موازی‌کاری در حوزه معماری و طرح‌های شهری اظهار کرد: موضوع‌های مربوط به طرح‌های شهری در معاونت معماری و شهرسازی به عنوان متولی اصلی، در معاونت فرهنگی و اجتماعی از طریق شرکت توسعه فضاهای فرهنگی، در معاونت فنی و عمرانی از طریق سازمان عمرانی مناطق وسازمان مشاور و در معاونت خدمات شهری از طریق سازمان زیباسازی، تهیه و اجرا می‌شود و در کنار تمامی موارد، مناطق شهرداری تهران هم طرح‌هایی را تهیه و اجرا می‌کنند و مجموعه‌ای از فعالیت‌های موازی که بعضاً جهات متضادی هم دارند و بسیاری از اقدامات با یکدیگر هماهنگ نیست.

وی با تأکید بر اینکه این شیوه فعالیت اتلاف منابع محسوب می‌شود، اضافه کرد: انتظار می‌رود به سمت انسجام بیشتر و اصلاح ساختار حرکت کنیم و حداقل در حوزه مسائل معماری و طرح های شهری، با وجود توجه ویژه شهردار، این اتفاق بیفتد.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مباحث مطرح شده از سوی معاون شهردار بعضاً مسایلی بود که در برنامه پنج ساله سوم و طرح تفصیلی اعلام شده اضافه کرد: کلان‌مسأله‌هایی هم وجود دارد که باید به آن بپردازیم. یکی از چالش‌های امروز ما موضوع لغو برج‌باغ‌هاست، اما تا به امروز این موضوع به درستی مدیریت نشده است. شورای شهر به شهرداری اجازه داد تا به تعدادی از میان 62 پرونده، مجوز بدهد و در چند صد پرونده هم اجازه داده نشد و شهرداری موظف به بازپس‌دهی پول شهروندان شد و در بقیه موارد اجازه‌ای صادر نشد.

وی گفت: اکنون صاحبان پرونده‌ها بلاتکلیف هستند. ما برای حفظ باغ‌ها اجازه ساخت‌وساز نمی‌دهیم اما قصد نداریم حق و حقوق شهروندان را به لحاظ مالی ضایع کنیم. در این میان افرادی متضرر شده‌اند و معترض هستند، شهرداری باید برای این موضوع برنامه جدی داشته باشد. معاونت معماری و شهرسازی باید این موضوع را دنبال کند تا تبدیل به یک مساله بزرگ نشود.

اعطا در ادامه به دستور جلسه پیشین شورای شهر تهران مبنی بر ارائه لایحه الزام شهرداری تهران به ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن بلندمرتبه گفت: کلیات این لایحه در جلسه پیش رأی نیاورد و مجدداً برای بررسی به شهرداری بازگشت. البته من از این متعجبم که چرا معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و همچنین معاونت فنی و عمرانی در این موضوع فعال نشده بود و صرفاً آتش‌نشانی به این موضوع ورود پیدا کرده بود. اگرچه سازمان آتش‌نشانی کارها و اقدامات خوبی را در حوزه تخصصی حریق و در تهیه این لایحه انجام داد اما باید در تدوین این لایحه کار دقیق تیمی صورت می‌‌گرفت و معاونت‌های مختاف فعال می‌شدند.

رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه در دوره پیشین معاونت شهرسازی و معماری دارای اتاق فکرهایی برای تصمیم‌گیری‌های مناسب بود، عنوان کرد: در معاونت شهرسازی و معماری معمولا از حضور افراد برجسته ای در اتاق های فکر استفاده می شده است. نمی‌دانم چرا اکنون این اتاق فکرها تشکیل نمی‌شود. کلان‌شهر تهران مسایل پیچیده‌ای دارد که تنها با نظر کارشناسان معاونت شهرسازی شهرداری قابل حل نیست، نباید فکر کنیم با اتکاء به شخص خودمان و کارشناسان مسقر در شهرداری می توانیم مسائل شهر تهران را حل و فصل کنیم. خواهش من این است که معاونت شهرسازی و معماری خود را از نقطه نظرات کارشناسان برجسته که حضور دارند و می‌توانند بسیار منشا اثر باشند، محروم نکنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار