رئیس سازمان جهادکشاورزی استان: بیش از 7 درصد باغات گردوی کشور در آذربایجان شرقی قرار دارد

تبریز (پانا) - رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بیش از 10000 هکتار باغ گردو در استان وجود دارد.

کد مطلب: ۹۲۰۲۹۰
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان: بیش از 7 درصد باغات گردوی کشور در آذربایجان شرقی قرار دارد

اکبر فتحی در گفتگویی بیان کرد: میزان باغات گردوی استان بالغ بر 10 هزار هکتار می باشد که 1000 هکتار به صورت غیربارور و نهال بوده و 9 هزار هکتار آن بارور و در مرحله باردهی قرار دارد.

وی در خصوص میزان محصول برداشتی از این باغات گفت : میزان محصولی که از این باغات باید برداشت شود 28 هزار تن می باشد، ولی با توجه به سرمازدگی اوایل سالجاری 15 هزار تن از این محصول تحت تاثیر سرما قرار گرفت و از بین رفت و در واقع 13 هزار تن محصول برداشت خواهد شد.

فتحی ادامه داد: 7 درصد باغات گردوی کشور در استان آذربایجان شرقی قرار دارد، متاسفانه 95 درصد ارقام گردوی استان از ارقام بومی بوده و بازارپسندی مناسبی ندارند یعنی از مجموع 140 هزار هکتار از باغات کشور ، 95 درصد آن از ارقام بومی تشکیل شده اند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اضافه کرد: ارقام بومی نه تنها از بازارپسندی مناسبی برخوردار نیستند بلکه به جهت اندازه بزرگ درختان، مدیریت آفات و بیماری ها نیز سخت و دشوار است، هم چنین میزان محصول هم تحت تاثیر این عامل قرار می گیرد.

وی گفت: 70 درصد محصول برداشتی از باغات استان به صورت تازه خوری مصرف می شوند و 30 درصد مابقی در صنایع غذایی به مصرف می رسند، صادرات گردو از استان نیز وجود داشته و به کشورهای آسیای میانه، روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

فتحی در رابطه با مشکل اصلی باغات گردوی استان افزود: مشکل اصلی بومی بودن ارقامی است که از گذشته کاشته شده است، تنه درختان بومی بسیار بزرگ بوده و امکان مبارزه با بیماری ها بسیار دشوار می باشد همچنین چون ارقام بذری هستند به لحاظ شکل و ظاهر میزان باردهی و بازار پسندی مناسبی ندارند.

وی با اشاره به این موضوع که سرشاخه کردن درختان گردوی استان در راستای اصلاح باغات گردو در دستور کار معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان قرار دارد، گفت: پیوند هایی را از ارقام پرمحصول و مقاوم به سرما از باغات مادری تهیه و توسط پیوند زن های ماهر با هدایت های معاونت مربوطه در جای مناسب خود پیوند می زنند و این پیوندک ها پس از رشد، محصول مناسبی را که از بازارپسندی مناسبی هم برخوردار هستند به بار می آورند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در پایان سخنان خود توصیه کرد: باغداران عزیز می توانند با مراجعه به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ها با ارائه درخواست خود از پشتیبانی های معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان که در راستای سرشاخه کاری درختان گردو و تهیه پیوندک ها انجام می دهند بهره مند شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار