گزارش پانا از وضع بازار طلا و تاثیر اخذ مالیات از پیش‌خریدهای سکه بر قیمت‌ها

مالیات سکه تاثیری بر حباب آن ندارد

قیمت جهانی طلا میل به صعود دارد

تهران (پانا) - سازمان امور مالیاتی هفته گذشته اعلام کرد خریداران بیش از 20 سکه از بانک مرکزی باید از 150 تا 250 هزارتومان بسته به سکه خریداری‌شده مالیات پرداخت کنند؛ تصمیمی که موافقان و مخالفان متعدد دارد اما به گفته فعالان این صنف بر حباب بیشتر سکه و افزایش یافتن قیمت آن بی‌تاثیر است.

کد مطلب: ۹۲۰۱۲۰
لینک کوتاه کپی شد
مالیات سکه تاثیری بر حباب آن ندارد

سازمان امور مالیاتی در روزهای اخیر، مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۷ دریافت‌کنندگان سکه از بانک مرکزی را ابلاغ کرد.

سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای به امور مالیاتی شهر و استان تهران و ادارات کل امور مالیاتی موضوع مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۷ دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی را ابلاغ کرد. در این بخشنامه آمده است: با توجه به مفاد مواد یک و ۹۳ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۳۱ تیرماه ۹۷ و بنا به اختیار حاصل از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مذکور و به منظور تکریم مودیان و تسهیل وصول مالیات و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در تعیین مالیات عملکرد سال ۹۷ دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی، به شرح ذیل مقرر می‌گردد:

الف- مشمولین تبصره ماده ۱۰۰:

کلیه خریداران سکه که در سال ۹۷ نسبت به دریافت حداکثر ۲۰۰ سکه از سیستم بانکی اقدام نموده‌اند مشمول این دستورالعمل بوده و از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون صدرالاشاره و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند.

براساس این تصمیم، خریداران تا بیست سکه دریافتی مشمول مالیات نیستند. نسبت به مازاد ۲۰ سکه تا میزان ۶۰ سکه به ازای هر سکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال مالیات مقطوع دریافت خواهد شد. نسبت به مازاد ۶۰ سکه تا میزان ۱۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲ میلیون ریال مالیات مقطوع وضع شده است و نسبت به مازاد ۱۰۰ سکه تا میزان ۲۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال مالیات مقطوع اخذ خواهد شد.

محمد کشتی‌آرای، رئیس کمیته تخصصی طلا و جواهر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا درباره وضع مالیات بر سکه‌های پیش‌خرید‌شده بر بازار طلا و سکه گفت:‌ وضع این مالیات بر بازار طلا و سکه بی‌تاثیر است. هیچ یک از سکه‌های پیش‌فروش‌شده تاکنون وارد بازار نشده است. یکی از دلایلی که بانک مرکزی را متقاعد کرد تا سکه پیش‌فروش کند عرضه بیشتر سکه به بازار بود. اما در عمل این سیاست کارساز نبود و نه تنها این سکه‌ها وارد بازار نشد بلکه عطش خرید سکه همچنان در بازار باقی ماند و سکه‌های بیشتری از بازار در گاوصندوق خانه‌ها ذخیره شد.

خریداران سکه‌‌های پیش‌خرید شده را به بازار عرضه نکردند

وی ادامه داد: کسانی که از سال گذشته به میزان زیاد سکه ثبت‌نام و دریافت کرده بودند، سکه‌ای را وارد بازار نکرده‌اند که بتواند بر کاهش یا افزایش قیمت سکه تاثیرگذار باشد. این موضوع یکی از دلایلی است که موجب حباب سکه شده است و در معاملات هفته گذشته با وجود روند کاهشی قیمت‌ها بازهم 480 تومان در هر سکه حباب وجود داشته است.

کشتی‌ارای اظهار کرد: حباب سکه به دلیل نبود تعادل در عرضه و تقاضاست و اگر عرضه سکه به بازار از سوی خریداران سکه از بانک مرکزی وجود داشت، بازار اشباع می‌شد.

رئیس کمیته تخصصی طلا و جواهر کشور گفت:‌ در یک سال گذشته قیمت طلا و سکه مدام با افزایش همراه بوده است. در مقطعی که سکه یک میلیون و 300 هزار تومان بود پیش‌خرید انجام شد اما سکه‌ها هر روز با افزایش قیمت همراه بود و کسانی که پیش‌خرید سکه داشته‌اند انتظار بیشتری برای قیمت دارند به همین دلیل سکه‌های خریداری‌شده را به بازار عرضه نکرده‌اند.

ثبات قیمت‌ها موجب عرضه سکه‌های خانگی به بازار می‌شود

وی ادامه داد:‌ در یک سال گذشته نوسان‌های کاهشی و افزایشی قیمت سکه وجود داشته است. اگر روند بازار به گونه‌ای شود که ثبات ایجاد شود می‌توان این انتظار را داشت که خریداران سکه را به بازار عرضه کنند چون نگهداری آن در وضع ثبات قیمتی به صلاح خریداران نخواهد بود.

کشتی‌آرای گفت: هم سکه و هم ارز روند افزایشی در قیمت داشته‌اند درحالی که ثبات در بازار می‌توانست دلارها و سکه‌های خانگی را روانه بازار کند.

افزایش قیمت طلا در بازار جهانی بیش از تحلیل‌های صورت‌گرفته است

وی درباره وضع بازار طلا نیز گفت: پیش‌بینی بازار طلا در سال 2019 این‌گونه بود که قیمت طلا در این سال افزایشی است و تا 5 درصد افزایش می‌یابد. تحول‌های سیاسی و جنگ تجاری آمریکا و چین بر قیمت طلا و افزایش قیمت نفت تاثیرگذار بود و موجب شد تا ارزش دلار کاهش یابد و قیمت جهانی طلا نیز بیش از پیش‌بینی‌های صورت ‌گرفته رو به افزایش باشد.

رئیس کمیته تخصصی طلا و جواهر گفت:‌ ادامه جنگ تجاری آمریکا و چین، ادامه افزایش قیمت نفت و تحولات خاورمیانه موجب خواهد شد تا نرخ اونس افزایشی باشد. به نظر می‌رسد که قیمت جهانی طلا میل به صعود دارد. در بازار داخلی نیز نرخ طلا از حاصلضرب نرخ اونس در بازار جهانی و قیمت ارزها به دست می‌آید.

وی افزود: قیمت‌ها در بازار داخلی متاثر از نرخ ارز است و در بازار جهانی نیز نرخ اونس تابعی از تحولات اقتصادی و سیاسی است.

حباب سکه بیشتر نمی‌شود

محمود ارجمند، بازرس اتحادیه طلا و جواهر زنجان، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا گفت: اعلام خبر اخذ مالیات بر سکه‌های پیش‌خرید‌شده تاثیری بر بازار سکه و افزایش حباب آن ندارد. اگر این تصمیم در هنگام خرید و پیش‌خرید صورت می‌گرفت می‌توانست در تصمیم خریداران تاثیر داشته باشد اما اکنون تاثیری ندارد.

وی با بیان اینکه فعالان صنعت طلا و جواهر با طرح حراج سکه از ابتدا مخالف بودند، گفت:‌ پیش‌فروش سکه موجب شد تا نقدینگی که قرار بود در این بازار صرف خرید منسوجات طلا شود به پیش‌خرید سکه اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه طرح اخذ مالیات از عایدی سرمایه نیز اکنون در دستور کار قرار گرفته است، گفت:‌ اگر این طرح شامل خرید و فروش طلا نیز شود موجب خواهد شد تا گردش نقدینگی در این بازار کاهش داشته باشد.

گرانی طلا و سکه به نفع فعالان این صنف نیست

بازرس اتحادیه طلا و جواهر زنجان با بیان اینکه گرانی طلا و سکه به نفع فعالان این صنف نیست، گفت:‌ تنها زمانی اعضای صنف از وضع راضی هستند که وضع به گونه‌ای پیش رود که وزن و سرمایه آنها افزایش یابد و طبیعی است که گرانی طلا و سکه به نفع فعالان و اعضای صنعت طلا و جواهر کشور نخواهد بود.

وی گفـت: طلا اگر گران است به معنای آن نیست که باید مالیات بیشتری بر آن اختصاص یابد. نگاه جامعه به برخی از کالاها از جمله طلا یا مسکن سرمایه‌ای است و همین نگاه موجب شده است تا صنوفی که باید از منافع جنبه مصرفی این کالاها بهره‌مند شوند با رکود طولانی همراه باشند.

بازرس اتحادیه طلا و جواهر زنجان اظهار کرد‌: در صنوف مختلف اعضای صنف ممکن است با سرمایه‌های مختلفی در این صنف حضور داشته باشند اما سازمان امور مالیاتی بنیه اقتصادی تمامی فعالان این صنف را به یک اندازه در نظر می‌‌گیرد و این نگاه موجب شده است تا مالیات‌ستانی دولت برای برخی از واحدها گران تمام شود. این درحالی است که تنها 30 درصد از فعالان این صنف بینه اقتصادی قوی دارند و به معنای واقعی طلا‌فروش محسوب می‌شوند.

کاهش نرخ ارزها افزایش قیمت اونس را بی‌اثر کرد

وی در تحلیل قیمت طلا و جواهر گفت: قیمت جهانی طلا 30 دلار در هر انس افزایش یافته است اما این افزایش در بازار داخلی به دلیل کاهش نرخ دلار افزایش نداشته است و روند قیمتی طلا و سکه در هفته گذشته با کاهش نرخ ارزها روندی رو به کاهش داشته است.

بازرس اتحادیه طلا و جواهر زنجان اظهار کرد: نرخ ارز مهمترین و قوی‌ترین فاکتور در تعیین نرخ طلا وسکه در بازار داخلی است.

وی با بیان اینکه اکنون خرید منسوجات طلا با زیان برای خریداران همراه است، گفت:‌ به دلیل اخذ مالیات بر ارزش افزوده از کل طلای خریداری‌شده، خرید هر قطعه طلا در هنگام فروش با 40 درصد زیان برای خریداران همراه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار