توسعه زیرساخت ها لازمه رونق تولید است

اردبیل (پانا) - استاندار اردبیل گفت: توسعه زیرساخت ها لازمه رونق تولید است و اهتمام ویژه ای برای تقویت تمام زیرساخت های استان داریم.

کد مطلب: ۹۲۰۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد
توسعه زیرساخت ها لازمه رونق تولید است

اکبر بهنام جو در گفت وگو با شبکه تلویزیونی سبلان افزود: راه اندازی بخش باری فرودگاه پارس آباد با مشارکت خریدار کشت و صنعت مغان در برنامه قرار دارد و تا دو ماه آینده، طراحی آن آماده و در سال آینده راه اندازی خواهد شد .

او ادامه داد: با توسعه زیر ساخت های حمل و نقل و به ویژه با راه اندازی بخش باری فرودگاه های استان، امکان صادرات محصولات ارزشمند استان به کشورهای حوزه خلیج فارس فراهم می شود .
استاندار اردبیل با اشاره به سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به استان گفت : این سفر، باعث تزریق بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان منابع مالی جدید به استان شد. اخذ مجوز ماده ۵۶ و جذب بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان در قالب سرمایه گذاری بخش خصوصی جهت احداث پایاب سد گیوی یکی از دستاوردهای این سفر بود که در مرحله انتخاب سرمایه گذار است .
بهنام جو یادآوری کرد: در حالیکه کل اعتبارات عمرانی استان در سال جاری ۳۲۰ میلیارد تومان است، منابع مالی اخذ شده در سفر آقای نوبخت ۷۵۰ میلیارد تومان است که بیش از دوبرابر اعتبارات سال جاری است و با پیگیری های مداوم و مستمر اخذ می شود .

رییس شورای اداری استان در بخش دیگر سخنانش اظهار داشت: راه آهن اردبیل با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی با شتاب در حال اجراست و علاوه بر ۷۵۰ میلیارد تومان فاینانس داخلی که توسط بانک ملی تامین گردیده است مبلغ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان نیز اوراق از طریق دولت به این طرح اختصاص یافته است .

او اضافه کرد: اسناد مربوط به احداث فاز دوم فاضلاب اردبیل با هزینه ۳۵۰ میلیارد تومان و با اخذ مجوز ماده ۵۶ در دست تدوین است و با طی مراحل اداری امسال عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد .
استاندار اردبیل در بخش دیگر گفتگوی تلویزیونی اش گفت: سفرهای اینجانب و مدیران ارشد استان به تهران در جهت پیگیری و اخذ اعتبارات بیشتر برای استان و رفع مشکلات عمرانی و اقتصادی استان است .
بهنام جو ادامه داد: بخش زیادی از اعتبارات در پیوست های قانون بودجه و در اختیار وزارتخانه هاست و در سفرهای هفتگی به تهران پیگیر اخذ بخش بیشتری از این اعتبارات برای استان هستیم .
او با اشاره به برای اظهار نظرها در فضای مجازی در خصوص کم فایده بودن سفرها خاطر نشان کرد: این اظهار نظرها می تواند ناشی از عدم آگاهی کافی باشد و کسانی که در جریان تلاشها و پیگیری های اینجانب و نمایندگان محترم‌مجلس و مدیران هستند میدانند که این سفرها برای افزایش اعتبارات و امکانات استان انجام می شود .
استانداراردبیل ادامه داد: تامین منابع مالی راه آهن یکی از نتایج سفرهای مکرر به تهران است. ما دنبال تخصیص و جذب کامل و صددرصدی منابع مالی به استان هستیم و با همین پیگیری ها در ردیف های بودجه ملی بیش از ۱۰۰ درصد تخصیص گرفته و جذب کرده ایم .

بهنام جو با تاکید بر جذب اعتبارات استانی گفت : برای جذب اعتبارات استانی تا پایان تیرماه فرصت داریم و حدود ۱۰ درصد از اعتبارات باقی مانده نیز حتما در روزهای آینده به صورت کامل جذب خواهد شد.در ردیف های بودجه ملی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان مازاد بر ۶۰۰ میلیارد تومان اختصاصی به استان جذب نموده ایم .

اوبهنام جو اظهار داشت: اکثر مدیران استان با سخت کوشی خود اعتبارات حوزه خود را به صورت چشمگیر افزایش داده اند؛ به عنوان مثال اعتبارات فصل راه استان از حدود ۱۲ میلیارد تومان در سالهای قبل در سال جاری به ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است .

استاندار اردبیل ادامه داد: یکی از درس هایی که از ایامی مانند ماه مبارک رمضان باید بگیریم سختی کشیدن و تلاش مضاعف برای رسیدن به برکات است و باید با پیگیری های مداوم و تلاش های با انگیزه، فرهنگ تلاش و کار را ارتقاء دهیم .

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به سال رونق تولید گفت: فعال کردن واحدهای راکد و افزایش بهره وری واحدهای تولیدی فعال برنامه جدی مدیریت استان است و این راهکار را برای رونق تولید بسیار موثر میدانیم و در راستای این سیاست حرکت می کنیم .

بهنام جو با بیان اینکه جهت رصد و رونق تولید استان اطلاعات دقیق واحدهای صنعتی و خدماتی استان توسط دستگاه های ذیربط گزارش شده و در حال حاضر از ۱۱۵۰ بنگاه اقتصادی مهم استان حدود ۳۶ درصد آنها غیر فعال است، افزود: با بازدید هفتگی که توسط اینجانب در سطح استان و توسط فرمانداران در شهرستانها و بخش ها به انجام می رسد هم حل مشکلات واحدهای تولیدی فعال استان جهت افزایش تولید و بهره وری در برنامه کار است و هم مشکلات واحدهای راکد حل شده و وارد بازار تولید می شوند .

او ادامه داد: کارخانه چرم‌مغان با محوطه حدود ۱۶هکتار زمین و ۲۲ هزار مترمربع فضای سرپوشیده ظرفیت مغفول مانده و بکری بود که با مذاکره انجام یافته با مالک آن، مقرر شد که این کارخانه در اختیار جوانان قرار گیرد تا در قالب شرکت های استانداراردبیل لازمه ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و رونق تولید را احیاء واحدهای راکد و افزایش میزان تولید عنوان کرد و گفت: با برنامه ریزی انجام یافته و رفع موانع تولید در صدد هستیم تا اشتغال بیشتری ایجاد کنیم .

بهنام جو بیان داشت: تعدادی از واحدهای تولیدی استان علیرغم برخورداری از ظرفیت های خوب جهت تولید محصولات و وجود زیرساخت های لازم مانند آب، برق و گاز تعطیل هستند که با رفع مشکلاتی مانند نوسازی تجهیزات، اعطای تسهیلات سرمایه درگردش و حل مشکلات اداری به مدار تولید برمی گردند .

اوبا اشاره به بازدیدهای انجام یافته گفت: در بازدیدهایی که از شهرک ها و نواحی صنعتی و کارخانجات داریم، مشکلات واحدهای راکد و واحدهای تولیدی را که در مرحله عملیات ساختمانی نیمه کاره مانده اند را بررسی می کنیم و آماده حل مشکلات واحدهایی هستیم که بخواهند واحد خود را تکمیل کنند در غیر اینصورت باید واحد را به خریداری که توان تکمیل داشته‌باشد، واگذار نمایند .

استانداراردبیل در ادامه گفتگویش گفت: سفر رئیس جمهور محترم به استان در تابستان خواهد بود و این فرصتی است، که بتوانیم امتیازات و اعتبارات خوبی برای استان کسب نماییم.جلسات کارشناسی قبل از سفر آغاز شده است و با برگزاری نشست های تخصصی در دفتر ریاست جمهوری به دنبال استفاده بیشتر از این سفر هستیم .

بهنام جو به پروژه های قابل افتتاح اشاره کرد و گفت: چند طرح بزرگ کشاورزی، اقتصادی و تولیدی در این سفر به بهره برداری خواهند رسید که هر کدام نقش مهمی در رونق تولید و ایجاد اشتغال در استان خواهند داشت و برای تکمیل طرح های دیگر هم برنامه ریزی می‌کنیم .

او از افتتاح طرح اراضی پایاب سد خداآفرین در سفر رئیس جمهور خبر داد و اظهار داشت: بخش دیگری از آن زیر کشت می رود.این طرح که دو مشکل کمبود حدود ۳۰۰ میلیارد تومان و تعیین‌تکلیف حقوق عرفی و قانونی بهره برداران مواجه بود که هر دو مشکل در دست بررسی و رفع شدن است .

استاندار اردبیل افزود: فاز دوم کارخانه لاستیک سازی آرتاویل تایر نیز که ساختمان آن تکمیل شده و با پرداخت تسهیلات لازم تجهیزات آن در دست نصب است دیگر طرحی است که در سفر به بهره برداری خواهد رسید و علاوه بر تولید لاستیک باعث ایجاد اشتغال ۴۰۰ نفری خواهد شد .

بهنام جو در ادامه به طرح های دیگر افتتاحی در سفر اشاره کرد و گفت: کارخانجات کامیون سازی در شهرستان مشگین شهر هم از طرح های مهم و اشتغال زائی است که با قابلیت تولید روزانه بیش از ۴۰ دستگاه کامیون تا سفر رئیس جمهور آماده بهره برداری می شود و زیرساخت های لازم برای راه اندازی آن فراهم شده است .

او بیان داشت: با سفر وزیر محترم بهداشت و بازدید وی از پروژه های ملی در دست اجرای این وزارتخانه در سطح استان و با تزریق بخش دیگری از منابع مالی لازم، بیمارستان ترومای اردبیل نیز تکمیل و در سفر رئیس جمهور محترم به بهره برداری خواهد رسید .

استاندار اردبیل در بخش دیگر گفتگو با شبکه سبلان با اشاره به حقوق عشایر گفت: حقوق قانونی و عرفی افراد محدوده نشین در اراضی پایاب خدآفرین، کشت و صنعت مغان و کشت و صنعت پارس را تامین خواهیم کرد.متاسفانه از قبل از انقلاب تاکنون این عزیزان در مشکل هستند و به حق و حقوق خود نرسیده اند .

بهنام جوتاکید کرد: اینجانب طبق قولی که در حضور نمایندگان ایشان و عشایر عزیز داده ام ظرف شش ماه گذشته مستندات لازم را جمع آوری نموده و به مقامات دولت ارائه نموده ام و نماینده محترم ولی فقیه در استان نیز با حساسیت پیگیر موضوع هستند .

او خاطر نشان کرد: در سال ۸۷ وعده ای به عزیزان عشایر و مجاور اراضی کشت و صنعت داده شده است که منجر به قرارداد نشده است و ما پیگیر طرح موضوع در هیئت دولت و نهایی کردن حقوق ایشان هستیم .

استانداراردبیل با اشاره به تعهد خریدار شرکت کشت و صنعت مغان گفت: خریدار این شرکت به صورت کتبی اعلام نموده است در صورتی که طبق قانون بخشی از اراضی واگذار شده به وی در اختیار محدوده نشینان و عشایر قرار بگیرد با رضایت کامل این اراضی را در اختیار قوه قضائیه و مردم قرار خواهد داد .

بهنام جو توضیح داد: خریدار اول شرکت کشت و صنعت مغان دارای اهلیت و صلاحیت کافی نبود و با دقت دستگاه های نظارتی و تذکرات مقامات و شورای تامین استان این واگذاری لغو و این شرکت با همان قیمت نفر اول به نفر دوم که صلاحیت و اهلیت لازم را دارد واگذار گردید .

او اضافه کرد: خریدار شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان خوشبختانه هم در زمینه رعایت حقوق کارکنان و افزایش حقوق و عقد قرارداد با ایشان بسیار خوب عمل کرده و هم با سرمایه گذاری حدود ۳۰۰ میلیارد تومانی در حال نصب تجهیزات صنایع تبدیلی است .

استانداراردبیل همچنین ادامه داد : تحقیق و تفحص حق قانونی و نظارتی مجلس محترم است و با بررسی روند واگذاری و وضعیت این شرکت گزارش خود را به دستگاه های نظارتی ارائه خواهد نمود.ما این واگذاری را از نمونه های خوب واگذاری می دانیم و امیدواریم موجب رونق شرکت شود .

بهنام جو در بخش دیگر این گفتگو به ظرفیت کشت گلخانه ای اشاره کرد و گفت : ظرفیت کشت گلخانه ای در استان اردبیل به بیش از ۲۵ برابر افزایش یافت؛ تا سال قبل مجموع سطح زیر کشت در گلخانه های استان حدود ۱۰ هکتار بود که با برنامه ریزی انجام شده این‌ مقدار به ۳۰۰ هکتار در سال جاری افزایش می یابد .

استانداراردبیل افزود: شرکت شهرک های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی برای احداث ۲۵۰۰ هکتار شهرک‌ گلخانه ای در شمال استان اردبیل برنامه ریزی و عملیات احداث ۱۰۰۰ هکتار آنرا آغاز کرده است .

بهنام جو یادآوری کرد: در حال حاضر هم در شهرستان های خلخال، کوثر، نمین و اردبیل ظرفیت های خوبی برای کشت گلخانه ای، به ویژه برای کاشت محصولات صادرات محور وجود دارد که دارای اشتغال بسیار خوبی هم هست .

رییس شورای اداری استان ادامه داد: در هر هکتار از گلخانه های احداثی حداقل برای ۷ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می شود و با بهره برداری از گلخانه های در دست احداث استان، علاوه بر ایجاد اشتغال، اردبیل تبدیل به استان اول در کشت گلخانه ای خواهد شد .

اودر ادامه با اشاره به مجتمع گوشت اردبیل اظهار داشت: این مجتمع در مالکیت دولت نبوده و خارج از واگذاری ها در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی است.مالک این‌مجموعه بانک ملی بوده و با آگهی مزایده به گروهی واگذاری شده است .

بهنام جو افزود: به علت عدم‌پرداخت به موقع اقساط توسط خریدار دادستان محترم اردبیل اقدام حقوقی لازم را انجام داده است و به لحاظ اهمیتی که این‌مجموعه برای بهداشت و سلامت مردم استان دارد موضوع را پیگیری می کنیم .

استانداراردبیل همچنین به میزان فعالیت آن اشاره کرد و گفت: کشتارگاه اردبیل در حال حاضر با کمتر از ۲۰ درصد از ظرفیت خود فعالیت می کند که مطلوب نیست و باید همه کمک کنیم تا با تولید محصولات با کیفیت و بهداشتی با حداکثر ظرفیت خود فعالیت نماید .

بهنام جو درپایان ضمن عرض تبریک مجدد عید فطر به همه هم استانی های عزیز و بزرگوار گفت: خداوند را شاکرم که توفیق خدمت گزاری مردم شریف این استان را دارم و ضمن اعلام نیاز به شنیدن همه نقطه نظرات و انتقادات مردم شریف عرض می کنم که علیرغم وجود مشکلات و تنگناها؛ با تلاش و همت و همدلی و کمک و دعای خیر مردم عزیز؛ روند توسعه استان و معیشت شهروندان بهبود خواهد یافت .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار