نایب رئیس انجمن خرمای ایران :‌ تعرفه‌گذاری راهکاری مناسب برای کاهش قیمت خرما نیست

تهران (پانا)- در ماه‌های اخیر قیمت هرکیلوگرم خرمای مضافتی از مرز ۳۰ هزارتومان گذشت و همین امر موجب ممنوعیت صادرات در ماه رمضان و نیز آزاد سازی صادرات به شرط پرداخت عوارض شد که اما نایب‌رئیس انجمن خرمای ایران براین باور است که تعرفه‌گذاری برای خرمای صادراتی راهکار مناسبی برای کاهش قیمت داخلی این محصول نیست.

کد مطلب: ۹۱۹۶۳۹
لینک کوتاه کپی شد
نایب رئیس انجمن خرمای ایران :‌ تعرفه‌گذاری راهکاری مناسب برای کاهش قیمت خرما نیست

به گزارش ایرنا، هفتم خرداد امسال کارگروه تنطیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابلاغ بخشنامه‌ای به گمرک جمهوری اسلامی ایران صادرات خرما را مشمول عوارض گمرکی دانست و بر اساس این ابلاغیه، به ازای صادرات هر کیلوگرم خرمای مضافتی هشت هزار تومان و به ازای هر کیلوگرم خرمای کبکاب پنج هزار تومان عوارض و میزان عوارض صادراتی دریافتی از سایر خرماها، به میزان ۳۰ درصد ارزش ریالی صادرات بر مبنای نرخ دلار در سامانه سنا در روز اظهار، تعیین شده است.

«علی‌محمد صمیمی» افزود: عوارض صادراتی برای کاهش قیمت خرما در حالی در داخل کشور وضع‌شده که با کمبود خرما در کشور روبرو نیستیم، بلکه به میزان کافی خرما در کشور وجود دارد، اما افزایش قیمت این محصول همانند سایر محصولات ناشی از نوسان نرخ ارز است.

وی اظهارداشت: اکنون مشتری خرمای کبکاب برخلاف کشورهای جنوب غرب آسیا و برخی کشورهای شمالی از جمله روسیه است که هرکیلوگرم از این خرما را با قیمتی بین ۵۰ تا ۷۰ سنت خریداری می کنند که با درنظر گرفتن چنین عوارضی بر روی این محصول احتمال از دست رفتن برخی بازارهای صادراتی وجود دارد زیرا در تجارت جهانی نرخ یک محصول تغییر چندانی پیدا نمی کند.

صمیمی با بیان اینکه با تعرفه گذاری صادرات خرما کاهش خواهد یافت، تصریح کرد: خرما یک محصول صادراتی راهبردی است که با وجود اینکه ابتدا باید بازار داخلی آن تامین شود، اما به طور حتم صادرات آن به نفع منافع ملی است.

وی اضافه کرد: شهریور سال گذشته هر کیلوگرم خرمای کبکاب با قیمتی بین سه تا هفت هزارتومان از نخلداران خریداری شد که با نرخ ۱۲ تا ۱۵ هزارتومان در بازار عرضه می شود.

نایب رئیس انجمن خرمای ایران خاطرنشان ساخت: خرما توسط کشاورزان و کارخانه‌های بسته‌بندی احتکار نشده که باعث افزایش قیمت‌ها شود، بلکه در شرایط فعلی که نوسان نرخ ارز بر روی همه محصولات از جمله خرما نیز تاثیرگذاراست باید این محصول را به شکل مستقیم به بازار عرضه کرد تا مصرف‌کنندگان با قیمت‌های مناسب‌تری خریدرای کنند.

به گفته وی، قیمت ارقام خرما متناسب با مناطق تولید آن با یکدیگر متفاوت است، به طوری که اکنون ۴۰۰ رقم خرما در ایران به بار می‌نشیند که ۱۲۰ نوع آن مربوط به بوشهر است و قیمت خرمای زاهدی بوشهر با فارس و هرمزگان تفاوت قیمت دارد.

صمیمی اضافه کرد: خرمای کبکاب بین سه تا هفت هزارتومان، خرمای مضافتی با قیمت ۱۳ تا ۱۸ هزارتومان و خرمای پیارم بین ۳۰ تا ۳۸ هزارتومان از نخلداران خریداری میشود که با درنظر گرفتن هزینه‌های ضایعات، سورتینگ، بسته‌بندی و سردخانه و انبارداری قیمت نهایی افزایش خواهد داشت.

وی افزود: اکنون چهار هزار رقم خرما در کل دنیا در بازارهای عرضه می‌شود که رقم مجول با قیمتی نزدیک ۲۰۰ هزارتومان خریداری می‌شود که میزان تولید این رقم در ایران بین چهار تا پنج تن است.

سال گذشته ۱۵۰ هزارتن خرمای کبکاب در بوشهر تولید شد که نزدیک ۱۱۰ هزارتن آن به مصرف استان بوشهر رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار