آیت الله غرویان: قیام ۱۵ خرداد رابطه مستحکم امام و امت را شکل داد

تهران (پانا) - استاد برجسته حوزه علمیه قم، گفت: قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ با محوریت اندیشه‌های امام خمینی (ره) ایجاد و رابطه مستحکم امام و امت را شکل داد.

کد مطلب: ۹۱۹۵۹۶
لینک کوتاه کپی شد
آیت الله غرویان: قیام ۱۵ خرداد رابطه مستحکم امام و امت را شکل داد

آیت الله محسن غرویان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، شکل گیری قیام ۱۵ خرداد را ناشی از اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) و تفکر ولایت فقیه دانست و اظهار داشت: قیام ۱۵ خرداد زمینه ساز پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام (ره) را بود.
وی ادامه داد: مردم ایران به ویژه مردم شهرهای ری و ورامین در دفاع از امام راحل و اعتراض به دستگیری حضرت امام (ره) توسط رژیم پهلوی در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ کفن پوش وارد میدان شدند و با حرکت خود ضربه محکمی به رژیم پهلوی زدند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم، با بیان اینکه امام خمینی (ره) در همان سال‌های ابتدایی شکل گری نهضت، فرمودند که هوداران من خردسالان هستند، اظهار داشت: پیش بینی امام (ره) در بهمن ۱۳۵۷ محقق شد و جوانان کشور که در قیام ۱۳۴۲ خردسال بودند، با پیروی از رهنمودهای و اندیشه‌های امام راحل، پیروزی انقلاب را در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ رقم زدند.
آیت الله غرویان با اشاره به نقش روحانیت در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد: تمام دنیا امروز می‌داند که این انقلاب اسلامی به رهبری روحانیت و از فرزندان حوزه علمیه رقم خورده است.
وی امام خمینی (ره) را شخصیتی عالم، فقیه، مجتهد، فیلسوف و عارف دانست و اظهار داشت: امام (ره) دست پروده حوزه علمیه و از درون روحانیت برخاسته است و مردم نیز در تمام این سال‌ها و در تمام شرایط، رابطه محکم میان امام و ملت را حفظ کرده اند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم، حراست از رابطه و اعتماد مردم به روحانیت را ضروری دانست و افزود: روحانون نیز باید به نقش رهبری و مؤثر خود در جامعه توجه کرده و مواظب باشند تا اعتماد مردم به روحانیت سلب نشود و همچنان باقی بماند.
پس از سخنرانی امام خمینی (ره) در عاشورای ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ در مدرسه فیضیه، رژیم پهلوی در همان شب اقدام به دستگیری و انتقال امام ره تهران می‌نماید. با انتشار این خبر، مردم شهرهای مختلف کشور به ویژه قم، ری و ورامین صبح ۱۵ خرداد ۴۲ با تعطیلی بازارها، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه نسبت به این اقدام اعتراض و خواستار آزادی هر چه سریع‌تر امام خیمنی (ره) شدند. در این تجمع‌ها، مأموران رژیم به سوی مردم آتش گشودند و بسیاری را به شهادت رساندند. بسیاری از قیام ۱۵ خرداد به عنوان آغازی بر پایان رژیم پهلوی یاد کردند. در جریان قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ تنها در قم، ۱۷ تن به شهادت رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار