اجرای ناقص طرح کهاب عامل تولید اُزن در شهر تهران

تهران (پانا) - سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره چرایی آلودگی روز گذشته شهر تهران گفت ازن آلاینده شاخص شهر تهران بوده است.

کد مطلب: ۹۱۹۵۱۸
لینک کوتاه کپی شد
اجرای ناقص طرح کهاب عامل تولید اُزن در شهر تهران

حسین شهیدزاده در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه روز گذشته نخستین روز آلوده پایتخت بود، گفت: هر چند مطابق سالیان اخیر در سال جاری نیز آلاینده شاخص شهر تهران، ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون بوده ولی با این وجود در ۱۷ روز طی سال ۹۸ (تا ۱۳ خرداد) ازن آلاینده شاخص شهر تهران بوده است.
سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: تا روز یکشنبه ۱۲ خرداد در هیچیک از روزها کیفیت هوا فراتر از شرایط استاندارد نبوده و همه روزها در شرایط پاک یا سالم قرار داشتند، در تاریخ ۱۳خرداد ماه اولین روز ناسالم برای گروه‌های حساس با شاخص ۱۰۸ به لحاظ آلاینده ازن در هوای شهر تهران در سال ۹۸ به ثبت رسید.
وی افزود: ازن آلاینده‌ای ثانویه است که برای تولید نیاز به وجود اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید دارد و با بهبود کیفیت هوا به لحاظ آلاینده ذرات در ماه‌های گذشته ناشی از بهبود شرایط هواشناسی و همین طور اجرای طرح کاهش و به تبع آن افزایش شدت تابش خورشید، بستر مناسبی جهت تولید آلاینده ازن در روزهای گرم سال و به خصوص ساعات میانی روز ایجاد می‌شود.
شهیدزاده تصریح کرد: برای تولید ازن به اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن‌های آلی فرار مورد نیاز است. اکسیدهای نیتروژن محصول احتراق در وسایل نقلیه بنزینی و دیزل بوده و ترکیبات آلی فرار بیشتر در اثر تبخیر سوخت به ویژه در اماکنی مانند جایگاه.های سوخت رسانی در هوا منتشر می‌شود.
وی در ادامه درباره اجرای طرح کهاب گفت: در سال‌های گذشته طرحی با نام کهاب (کنترل، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) در وزارت نفت تعریف شد که بر طبق آن باید تبخیر سوخت در جایگاه‌های سوخت رسانی مورد کنترل قرار می‌گرفت که متاسفانه این طرح در اغلب جایگاه‌های بنزین اجرا نشد و همین امر یکی از عوامل انتشار آلاینده‌های گازی فرار و در نتیجه تولید ازن در هوای شهر است.
سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: احتراق ناقص و مصرف سوخت بالا در ناوگان موتورسیکلت، خودروهای دیزل و خودروهای فرسوده و کاربراتوری موجود در شهر تهران از عوامل مهم انتشار آلاینده‌های پیش سازهای تولید آلاینده ازن از جمله اکسیدهای نیتروژن هستند.
وی خاطرنشان کرد: عواملی که در بالا ذکر شد در حضور تابش شدید خورشید در روزهای گرم سال از علل افزایش غلظت ازن در هوای شهر می‌شوند. متاسفانه در روزهای گذشته خبرهایی دال بر تولید خودروهای دیزل سواری و وضع تعرفه ارزان بر این خودروها، منتشر شده است و لازم است تا درباره جلوگیری از چنین اشتباه فاحشی و نیز اسقاط موتور سیکلت‌های فرسوده موجود در شهر اقدام لازم صورت پذیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار