شناسایی و جمع آوری ۲۱۷ گونه گیاهان دارویی در اردبیل

اردبیل (پانا) - رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل گفت: با تلاش‌های انجام شده تاکنون ۲۱۷ گونه گیاهان دارویی در اردبیل شناسایی و جمع‌آوری شده است.

کد مطلب: ۹۱۹۴۳۱
لینک کوتاه کپی شد
شناسایی و جمع آوری ۲۱۷ گونه گیاهان دارویی در اردبیل

حسین کربلائی خیاوی در جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اردبیل گفت: بی‌توجهی به پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی در حوزه گیاهی، دامی و همه بخش‌های کشاورزی مشکلات فراوانی را پیش روی بخش کشاورزی قرار می‌دهد و توجه به این بخش بسیار حائز اهمیت بوده و باید در دستور کار قرار گیرد .

او افزود: توسعه بخش کشاورزی به عنوان بستری برای تضمین پایدار امنیت غذایی در جهان همواره امری ضروری قلمداد شده است و به همین منظور حفظ و حراست از منابع، نهاده‌ها و ظرفیت‌های کشاورزی از طریق توسعه برنامه‌های پدافند غیرعامل اجتناب ناپذیر است .

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در مورد اهمیت پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی بیان کرد: با توجه به اینکه تأمین امنیت غذایی جزو وظایف وزارت جهاد کـشاورزی است سلـسله اقـداماتی کـه مجموعه‌های مختلف جهاد کشاورزی در راستای پیشگیری از ایجاد مشکلات در زمینه خدشه بـه امنیـت غـذایی و جلوگیری از ایجاد بحران در این بخش انجام می‌دهند نوعی پدافند غیرعامل محسوب می‌شود .

کربلائی خیاوی تصریح کرد: با توجه به اینکه معیشت و اقتصاد مردم استان اردبیل وابسته به بخش کشاورزی است، بنابراین توجه به چالش‌ها و تهدیدات کشاورزی از جمله فرسایش خاک، مدیریت منابع آب و خاک، خشکسالی، آفات و بیماری‌های گیاهی و آفت‌کش‌ها ضرورت دارد .

او در مورد اراضی مرتعی استان افزود: ۶۶ تیپ گیاهی مرتعی شامل گروه گیاهی درمنه با ۲۵ تیپ، گون با ۱۶ تیپ، گندمیان دائمی با ۱۶ تیپ و گروه گیاهی اسپرس بوته‌ای خاردار با ۴ تیپ گیاهی را به خود اختصاص داده است .

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان با اشاره به مهمترین اقدامات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در زمینه شناسایی و معرفی تنوع زیستی عرصه‌های طبیعی و زراعی استان اردبیل اظهار کرد: جمع‌آوری و شناسایی گیاهان بومی و تشکیل هرباریوم استان با بیش از پنج هزار نمونه گیاهی، جمع‌آوری و شناسایی ۹۰ گونه گیاهی اسانس‌دار از تیره نعناعیان، احداث کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور با ۱۸۹ گونه اندمیک و بومی در پایگاه تحقیقاتی سامیان و شناسایی و ثبت درختان کهنسال استان با قدمت ۳۰۰ تا ۱۲۰۰ سال به تعداد ۵۵ اصله درخت از جمله اقدامات بوده است .

کربلائی خیاوی جمع‌آوری بیش از ۸۰۰ نمونه بذور گیاهان دارویی، جمع‌آوری و شناسایی ۲۱۷ گونه گیاه دارویی در استان اردبیل، جمع‌آوری و شناسایی بیش از ۴۵۰ نمونه بذر گیاهان مرتعی، شناسایی فون حشرات استان، پایش و ثبت ذخایر ژنتیکی بومی شتر‌های دوکوهانه و مشارکت در معرفی ۱۰۰ رقم زراعی و باغی جدید با استفاده از منابع ژنتیکی جدید شامل ۳۹ رقم گندم، ۱۴ رقم جو، ۷ رقم ذرت، ۶ رقم چغندرقند، ۱۱ رقم پنبه، ۶ رقم سویا، دو رقم کنجد، یک رقم گلرنگ، سه رقم سیب‌زمینی، پنج رقم حبوبات و ۶ رقم هلو و شلیل بخشی را از دیگر دستاورد‌های این مرکز عنوان کرد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار