همکاری ایران و گرجستان در مبارزه با مواد مخدر

تهران (پانا) - معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر امروز در تهران با هیاتی گرجستانی دیدار و گفتگو کرد.

کد مطلب: ۹۱۹۲۵۴
لینک کوتاه کپی شد
همکاری ایران و گرجستان در مبارزه با مواد مخدر

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ ناصر اصلانی در دیدار با این هیات گرجستانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، موضوع مبارزه با مواد مخدر را در رویکردهای درمان، پیشگیری و مقابله دنبال می‌کند، گفت: در ایران مراکز متعدد درمان و کاهش آسیب همچون مراکز نگهداری، درمان، کاهش آسیب معتادان موسوم به ماده ۱۶، مراکز گذری کاهش آسیب (DIC)، درمان نگهدارنده با متادون (MMT) و مراکز شلتر وجود دارد و سالانه به طور میانگین نیز ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش خدمات درمانی اعتیاد قرار دارند.

وی افزود: براساس گزارش‌های اخیر سازمان ملل، تولید مواد افیونی در افغانستان، تا بیش از ده هزار تن برآورد شده و این برای جامعه جهانی به خصوص برای کشورهای همجوار افغانستان بسیار نگران‌کننده است.

معاون دبیرکل ستاد بیان داشت: در سال ۲۰۰۱ میلادی میزان کشت خشخاش در افغانستان ۷۶۰۶ هکتار بود ولی در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۲۶۳ هزار هکتار رسید که شاهد افزایش ۳۴۵۷ درصدی هستیم.

اصلانی ادامه داد: همچنین تولید مواد مخدر در افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی حدود ۲۰۰ تن بود ولی در سال ۲۰۱۸ میلادی شاهد تولید مواد مخدر به میزان ۶۵۰۰ تن بودیم؛ این افزایش چه در حوزه کشت و چه در حوزه تولید مواد مخدر نه تنها برای کشور ایران و همسایه‌های افغانستان بلکه برای تمام دنیا یک دغدغه و نگرانی را به وجود آورده است.

وی ادامه داد: وقتی تحولات منطقه را رصد می‌کنیم شاهدیم که هیچ اراده بین‌المللی برای کاهش کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان به‌عنوان منشا بسیاری از جرایم سازمان‌یافته‌ی فراملی وجود ندارد و این وضعیت نشان می‌دهد که آینده خوبی در انتظار منطقه نیست.

این مقام مسئول افزود: معضل مواد مخدر مانند سایر چالش‌های بین‌المللی موضوعی نیست که یک کشور به‌تنهایی با آن مقابله کند و نیاز است جامعه بین‌الملی نیز در این زمینه به تعهدات خود براساس اصل مسئولیت مشترک عمل کند.

اصلانی بیان داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در معرض تهدید جدی به لحاظ مواد مخدر است و در این امر هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری به کشورمان تحمیل شده است؛ برای نمونه ۳۸۱۳ نفر از بهترین جوانان این مرز و بوم جان خود را تقدیم مردم ایران و کل کشورهای دنیا کرده‌ و در این مبارزه به شهادت رسیده‌اند، همچنین بیش از ۱۲ هزار نفر در درگیری با عناصر مسلح قاچاق مواد مخدر به درجه رفیع جانبازی نائل شده‌اند.

وی بیان داشت: در سال ۲۰۱۸ میلادی، کشفیات مواد مخدر در کشورمان ۸۵۰ تن انواع مواد مخدر بوده که ۴۰ تن آن هروئین و مرفین بوده است.

معاون دبیرکل ستاد گفت: در قرآن کریم بیان شده است که هر کس انسانی را نجات بخشد، گویی همه انسان‌ها را نجات بخشیده است و این دستور آسمانی سرلوحه مبارزات ۴۰ ساله ایران قرار گرفته است، برای جمهوری اسلامی ایران سلامت و سرزندگی و نشاط جوانان ایرانی با سایر جوانان دیگر کشورها یکسان است؛ ما انسان هستیم و باید برای کرامت انسانی دفاع کنیم.

اصلانی گفت: زمینه همکاری ایران و گرجستان در زمینه مبارزه با مواد مخدر بسیار است و پیش‌نویس یادداشت تفاهم را از طریق وزارت امور خارجه ارسال نمودیم که امیدوارم با امضای آن شاهد همکاری‌های گسترده‌تری باشیم.

وی در پایان گفت: ایران در حوزه‌های پیشگیری، آموزش، کنترل، مدیریت مرزها، کاهش تقاضا، اقدامات تحقیقاتی و همکاری و تعامل خود را با کشور گرجستان اعلام می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار