رتبه دوم پرسش مهر ریاست جمهوری در گفتگو با پانا:

شیوه بیان فیلم کوتاه مهم‌تر از نو بودن آن است

ساری (پانا) - علی امیرپور در مرحله کشوری نوزدهمین دوره پرسش مهر ریاست جمهوری توانسته در رشته فیلم کوتاه رتبه دوم را به دست آورد.

کد مطلب: ۹۱۹۲۳۴
لینک کوتاه کپی شد
شیوه بیان فیلم کوتاه مهم‌تر از نو بودن آن است

علی امیرپور متولد سال 52 است و فارغ ‌التحصیل کارشناسی‌ ارشد رشته حقوق بین‌الملل که در حال حاضر به‌ عنوان رئیس سازمان دانش‌آموزی و کارشناس مسئول فرهنگی و هنری اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل مشغول به کار است. ۲۸ سال سابقه کار در آموزش‌وپرورش دارد و ۱۰ سال است که مدرس دانشگاه‌های پیام نور و علمی کاربردی شهرستان آمل است.

نام فیلم کوتاه منتخب او «همکاری» است که در پاسخ به این پرسش ریاست جمهوری ساخته شده است: «پارسال چه مهارت‌هایی را در مدرسه آموختید و امسال چه انتظاراتی در این زمینه دارید؟». خود می‌گوید: «این فیلم به تصویر کشیدن مهارتِ با هم همکاری کردن است. ساخت آن حدود ۵ ماه به طول انجامید. البته در واقع از زمان شروع به کار حدود ۶۰۰۰ ساعت-نفر بر روی این پروژه کار کردند؛ همه عواملی که در ساخت این فیلم حضور داشتند اعم از تهیه کننده، کارگردان، دانش‌آموزان، معلم مربوطه، فیلم‌بردار، عوامل اجرایی تدوین.

امیرپور به شعار «همفکری، همدلی و همکاری» دانش‌آموزان پیشتاز سازمان دانش‌آموزی اشاره می‌کند و می‌گوید: «یکی از موضوعاتی که برای دانش‌آموزان مهم است، مهارت‌آموزی است. در واقع من در شعار همفکری، همدلی همکاری، موضوع همکاری را انتخاب کردم چرا که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و از دید من نسبت به دیگر عناوین مهم‌تر است.»

او در انتخاب این موضوع توضیح بیشتری می‌دهد: «یکی از دلایل انتخاب من در رابطه با این موضوع این است که با توجه به این که من در اداره آموزش و پرورش مسئولیت فعالیت‌های فرهنگی و هنری را بر عهده دارم و به واسطه‌ی این‌که آثار زیادی هم به دستم می‌رسد، با تحلیل آن‌ها به این نتیجه رسیدم که فکر، پیام، شعار و ... در فیلم‌ها اشباع شده است.»

برنده رتبه برتر نوزدهمین پرسش مهر، به سوالاتی که در سفر رییس جمهور به شهر ساری مطرح شد، اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «در نهایت با مطالعه و آسیب شناسی و با توجه به اهمیت ویژه بعد تربیت در نظام آموزش و پرورش، موضوع همکاری به عنوان موضوع فیلم کوتاه انتخاب شد؛ چرا که مسائل تربیتی در کنار بعد آموزش برای ما اولویت دارد.»

امیرپور در رابطه با شروع فعالیتش در زمینه فیلم‌سازی به ویژه فیلم کوتاه گفت: «از سه سال اخیر عملا وارد عرصه ساخت فیلم شدم. من در تمام دوره های پرسش مهر در قالب شعر ، داستان ،مقاله که امسال نوزدهمین دوره برگزار شده است، شرکت کردم. در دوره هفدهم مستندی با عنوان دوستداران محیط زیست ساختم که چنداان با موفقیت روبرو نشد و در دوره هجدهم فیلمی با عنوان «مادر من» به کارگردانی فاطمه امیرپور با همکاری امیدی ساختم که رتبه اول شهرستان آمل و رتبه دوم استان را کسب کرد. البته ناگفته نماند که در زمینه‌های مختلف مانند نویسندگی، تالیف کتاب و مقاله هم فعالیت داشته‌ام و چندین مقاله دانشگاهی را دارم و مدتی جزو انجمن نویسندگان استان مازندران هم بوده‌ام. پنج کتاب هم تالیف کردم؛ سه کتاب دانشگاهی حقوق بین الملل خصوصی، حقوق بین الملل عمومی، حقوق تطبیقی و دو کتاب عمومی با موضوعات دینی «من فاطمه هستم دختر آخرین پیامبر خدا» و «غدیر سرچشمه معرفت.»

بیشتر علاقه امیرپور در زمینه ساخت فیلم و مستندهای اجتماعی است و معتقد است که نسل امروز امانت بزرگی در دست ما است که تقویت قابلیت فردی و گروهی آنان باید با کسب مهارت‌های زندگی، مسئولیت‌پذیری، خودباوری و تقویت اعتماد به نفس افزایش پیدا کند.

او از برنامه‌اش برای آینده ساخت فیلم می‌گوید: « با عنایت به این مهم که آموزش و تربیت دائما در حال تغییر و دگرگونی است سعی می‌کنم تا مسائل نوین تربیتی را در قالب فیلم به با زبان ساده به تصویر بکشم. در سال‌های اخیر فیلم‌های کوتاه زیادی ساخته شده که اغلب اثرگذار بوده‌اند و یا حداقل مخاطبان خاص خود را داشته‌اند. اما کسانی که در زمینه‌ی مسائل تربیتی فیلم می‌سازند باید زاویه پنهان دوربین را به سمت مسائل نوین ناشناخته تربیتی کارآمد سوق دهند. من معتقدم فیلمی اثر گذار است که قابلیت انتقال مهارت‌های خوب زیستن را به دانش‌آموزان داشته باشد. در فیلم کوتاه نو بودن موضوع مهم نیست بلکه شیوه بیان پدید‌آورنده مهم است.»

تربیت انسان قانون‌مدار، مسئولیت‌پذیر و آموزش مهارت‌های زندگی به افراد مخصوصا نوجوانان و جوانان باید دغدغه و رسالت هر فیلم‌ساز باشد.

امیرپور در مقایسه رسالت هنر و رسالت آموزش و پرورش معتقد است: «همان‌طوری که ما انتقال احساس را یکی از بنیادی‌ترین وظیفه ی هنر می‌دانیم، رسالت آموزش و پرورش هم فراتر از علم یا بعد آموزشی است. در واقع مهم‌ترین رسالت آموزش و پرورش نهادینه کردن ارزش‌هایاخلاقی، تربیتی و اسلامی است. تربیت انسان قانون‌مدار، مسئولیت‌پذیر و آموزش مهارت‌های زندگی به افراد مخصوصا نوجوانان و جوانان باید دغدغه و رسالت هر فیلم ساز باشد.»

«کمک به جامعه فرهنگی براساس آیتم‌های تربیتی است؛ چون معتقدم بسیاری از جوانب مسائل تربیتی را نمی‌توان با حرف و گفتار بیان کرد. بهترین و گویاترین ابزار رسانه ای در انتقال پیام مسائل تربیتی فیلم و یا به بیانی دقیق تر فیلم کوتاه است.»

او می‌گوید درصدد است تا روند ساخت فیلم کوتاه را به شکل آموزش همگانی برای تمام اقشار جامعه و مخاطبان اختصاص دهد: «متاسفانه بسیاری از فیلم‌هایی که ساخته شده به دست فراموشی سپرده شده است اما بعضی از فیلم ها بسیار اثرگذار هستند و آثارشان تا سالیان سال به ذهن مخاطب نقش می‌بندد. در واقع این موضوع را هم باید در نظر داشته باشیم که هیچ فیلمی نمی‌تواند همه مخاطبان را اقناع کند اما تا حدودی می‌شود مخاطبان خاص خود به دست آورد.»

او در خصوص هدف خود از ساخت فیلم همکاری نیز صحبت کرد: «کوشیدیم که نگاه فردگرایانه به فیلم یا فیلم نداشته باشیم، زیرا معتقد بودیم که باید در سطح ملی دیده شود. اگر فیلم کوتاه ما امروز به عنوان رتبه دوم کشور انتخاب شد، یک امتیاز مثبت برای شهرستان آمل و استان است.»

به گفته امیرپور، دانش‌آموزان امیرمحمد گیلانی و یاسین اکبرزاده و فروغ خانزاد معلم در این فیلم نقش‌آفرینی کردند.‌ تهیه‌کننده فیلم علی خانزاد، کارگردان علی امیرپور، نویسندگان علی امیرپور و محمد خانزاد، دستیار کارگردان محمد خانزاد، نورپرداز و دکور نسیم مهدوی بوده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار