رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران

۵هزار و ۷۸۹ساختمان در سال گذشته دچار آتش‌سوزی شده‌اند

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از وقوع حریق در ۵هزار و ۷۸۹ساختمان در سال ۹۷خبر داد.

کد مطلب: ۹۱۹۱۴۰
لینک کوتاه کپی شد
۵هزار و ۷۸۹ساختمان در سال گذشته دچار آتش‌سوزی شده‌اند

زهرا صدراعظم نوری در توضیح لایحه برنامه عملیاتی ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن بلند مرتبه پرخطر شهر تهران گفت: با توجه به افزایش ساختمان‌های بلند مرتبه در تهران و همچنین وقوع حادثه پلاسکو ضرورت داشت تا تمهیداتی برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها در مقابل حریق در نظر گرفته شود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ۵ هزار و ۱۲۱ساختمان بلند مرتبه در تهران طی سال‌ها پروانه ساخت گرفته است، گفت: همچنین از این تعداد ۳هزار و ۱۲۳ساختمان پایان کار گرفته‌اند که در سال ۹۷، ۱۵۵ساختمان ۹طبقه بیشتر، ۴۵۷ساختمان تجاری،۲۱۳ساختمان تجمیعی دولتی، تجاری و اداری و در مجموع ۵ هزار و ۷۸۹ ساختمان دچار حریق شده‌اند که آمار قابل توجهی است.

وی افزود: شورای شهر تهران در مهرماه ۹۶ شهرداری را موظف کرد که برنامه عملیاتی ایمن‌سازی ساختمان‌های بلند مرتبه را به شورا ارسال کند که شهرداری در اقدامی قابل تامل این لایحه را یکسال بعد و در آبان‌ماه ۹۷ به شورا ارسال کرد که دارای ایراداتی بود.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: این لایحه فاقد برنامه عملیاتی کارآمد در حوزه شناسایی و اولویت‌بندی بود و همچنین در متن لایحه و موضوع ترغیب مالکان به خود ایمنی ساختمان‌هایشان ابهاماتی وجود داشت که در کارگروهی با حضور نمایندگان کمیسیون شهرسازی و معماری، سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر، کمیسیون عمران و حمل و نقل، سازمان آتش‌نشانی و اداره کل ساختمان این ابهامات برطرف شد.

نوری با بیان اینکه در این اصلاحیه اولویت به ایمن‌سازی در مقابل حریق داده شد، گفت: همچنین نتایج اجرای مصوبات گذشته و گزارش ملی حادثه پلاسکو نیز مورد بررسی قرار گرفت و تعاریف لایحه تدقیق شد.

وی در توضیح اصلاحیه این لایحه و بندها و تبصره‌های آن گفت: طبق ماده یکم این اصلاحیه عناوین، اصطلاحات و واژه‌هایی که در متن این مصوبه استفاده شده است، دارای معانی و دامنه کاربرد به شرح ذیل است:

الف) سازمان: منظور سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران است.

ب) مباحث مقررات ملی ساختمان: منظور آخرین ویرایش مباحث مقررات ملی ساختمان ابلاغی از طرف وزارت راه و شهرسازی است.

ج) ساختمان‌های مشمول مصوبه: ساختمانی است که حداقل یکی از شرایط زیر را دارا باشد:

1. ارتفاع ساختمان از تراز زمین معبر مجاور 30 متر و بیشتر (ساختمان بلندمرتبه)

2. تعداد طبقات 8 طبقه و بیشتر (ساختمان بلندمرتبه)

3. ساختمان‌هایی که دارای حداقل یک کف با عمق بیش از 9 متر نسبت به پایین‌ترین تراز تخلیه خروج هستند (ساختمان‌های عمیق)

4. ساختمان‌هایی که بر اساس مباحث مقررات ملی به‌ویژه مبحث سوم مقررات ملی ساختمان و استانداردهای مرجع به تشخیص کارشناسان سازمان (زیر نظر کمیته تخصصی موضوع ماده چهارم (4) مصوبه) دارای درجه خطرپذیری (ریسک) بالا باشند.

د) تصرف: نوع بهره‌گیری از بنا یا بخشی از آن که برای مقاصد معلوم در دست بهره‌برداری است یا قرار است برای آن مقاصد مورد استفاده قرار گیرد که شامل گروه‌های تصرف مسکونی، اقامتی، آموزشی، درمانی، مراقبتی، تجمعی، حرفه‌ای، اداری، کسبی، تجاری، صنعتی، انباری، مخاطره‌آمیز و متفرقه است.

ه) دستورالعمل ایمنی ساختمان: منظور ضوابط و دستورالعمل‌هایی است که از سوی سازمان جهت کنترل و نظارت بر رعایت اصول ایمنی در طراحی، اجرا و بهره‌برداری ساختمان‌های مشمول این مصوبه بر اساس مقررات ملی ساختمان و استانداردها و آیین‌نامه های حفاظت در برابر حریق تهیه و به مدیران (مالکان و ذینفعان) ساختمان‌ها جهت اعمال تمهیدات اصلاحی ابلاغ می‌شوند.

و) تاییدیه ایمنی ساختمان: گواهی اجرای دستورالعمل ایمنی ساختمان و تمهیدات حفاظت در برابر حریق که براساس بازدید کارشناسی سازمان صادر می‌شود.

نوری اضافه کرد: همچنین مطابق با ماده دوم آنشهرداری تهران مکلف است ظرف مدت شش (6) ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه نسبت به شناسایی کلیه ساختمان های موضوع این مصوبه در شهر تهران در قالب یک سامانه برخط به تفکیک نوع کاربری، تصرف و مالکیت (دولتی، خصوصی، وقفی و سایر موارد) اقدام نماید به نحوی که دسترسی لازم برای شهرداران مناطق، سازمان‌ها و سایر نهادهای مرتبط مانند مراجع قضایی و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی بنابر تشخیص کمیته موضوع ماده چهارم (4) این مصوبه با رعایت سطوح دسترسی فراهم شود و هشدارهای کنترلی لازم به صورت مستمر به شرح مراحل ذیل قابل رصد باشد:

الف) مرحله شناسایی و اولویت‌بندی: کلیه مستندات موجود از مشخصات ساختمان‌های موضوع این مصوبه اعم از گواهی پایان کار، نقشه‌های معماری، نقشه‌های سازهای، نقشه پلان تخلیه اضطراری (با درج محل استقرار تجهیزات آتش‌نشانی ساختمان بر روی نقشه) و نوع معابر اطراف ساختمان بلندمرتبه از نظر امکان نفوذ در زمان بحران و امکان استقرار تجهیزات آتش‌نشانی و امداد و نجات باید در سامانه مزبور درج شود. در صورت فقدان این مستندات، اخطار عدم وجود در سامانه درج می‌شود و به مالک اخطار الزام به تهیه نقشه‌های مزبور ابلاغ می‌شود.

تبصره: ساختمان‌های شناسایی شده بر اساس درجه خطرپذیری مطابق شیوه نامه‌ای که از سوی کمیته تخصصی موضوع ماده چهارم (4) این مصوبه بر مبنای مباحث مقررات ملی ساختمان و استانداردهای مرجع تهیه می‌شود اولویت‌بندی شده و بر مبنای این اولویت بندی، مراحل اخطار، ایمن سازی و بازرسی دورهای مطابق بندهای «ب» و «ج» این ماده اعمال می‌شود.

ب) مرحله اخطار و ایمن‌سازی: سازمان موظف به صدور اخطار و دستور العمل ایمنی بهره‌برداری موقت و دائم متناسب با شرایط ساختمان به منظور تامین حداکثر شرایط ایمنی قابل اجرا بر اساس مباحث مقررات ملی ساختمان و استانداردهای مرجع برای ساختمان‌های مشمول بند «الف» است. به مدیران (مالکان و ذینفعان) ساختمان‌های مذکور، مهلت حداکثر شش ماهه جهت اجرای دستورالعمل ایمنی ابلاغی و انجام تمهیدات اصلاحی جهت رفع خطر از ساختمان داده می‌شود. در صورت تمکین نکردن و همکاری نکردن موثر مدیران (مالکان و ذینفعان) ساختمان‌ها، شهرداران مناطق بیست و دو گانه مکلف به صدور اخطار طی دو مرحله با فواصل یک ماهه برای الزام مالکان به رفع خطر از ساختمان‌های موضوع این ماده هستند. پس از اتمام مدت اخطارهای مزبور و در صورت صادر نشدن تاییدیه ایمنی با اعتبار یکساله برای ساختمان‌های مذکور، شهرداران مناطق بیست و دو گانه مکلف هستند با استفاده از کلیه ظرفیت‌های قانونی خود و ظرفیت‌های قانونی قوه قضائیه و نیروی انتظامی و سایر نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و عمومی برای ممانعت از بهره‌برداری تا زمان اجرای کامل دستورالعمل ایمنی و صدور تاییدیه ایمنی اقدام کنند.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه در توضیح تبصره‌ها تاکید کرد: در تبصره یکم این ماده در موارد خاص که به تشخیص سازمان رفع خطر از ساختمان‌های مشمول بر اساس شرایط معین شده این مصوبه میسر نیست موضوع در کمیته موضوع ماده چهارم (4) این مصوبه مطرح و تعیین تکلیف می‌شود. در تبصره دوم کلیه اخطارها و دستورالعمل‌های ابلاغی ایمنی به مدیران (مالکان و ذینفعان) ساختمان‌های موضوع این مصوبه و مستندات اقدامات ایمن سازی باید در سامانه مذکور قابل رویت و پیگیری باشند.

نوری با اشاره به مرحله بازرسی دورهای و پایش مستمر نیز گفت: در راستای پایش مستمر ایمنی ساختمان‌ها، سازمان موظف است پس از صدور «تاییدیه ایمنی ساختمان»، برای نظارت مستمر درباره حسن نگهداشت و حفظ استمرار کارکرد بهینه تمهیدات و تاسیسات ایمنی و آتش‌نشانی از سوی مدیران (مالکان و ذینفعان) ساختمان اقدام کند. در صورت نقض شرایط صدور تاییدیه ایمنی ساختمان، سازمان مکلف به لغو تاییدیه ایمنی ساختمان و ارجاع مجدد پرونده ساختمان مذکور به مرحله اخطار و ایمن سازی مطابق بند «ب» است.

وی اضافه کرد: در تبصره یکم نیز زمان بندی بازرسی‌های دوره‌ای و چک لیست‌های مربوطه در چارچوب دستورالعملی که از سوی کمیته تخصصی موضوع ماده چهارم (4) این مصوبه بر مبنای مباحث 3، 12، 13، 15، 17، 20 و 22 مقررات ملی ساختمان و مطابق مفاد مصوبه شورای اسلامی شهر تهران با عنوان «توسعه و بهبود خدمات ایمنی و آتش نشانی» -ابلاغی به شماره 17711/2223/160 به تاریخ 18/07/1395 تهیه می‌شود انجام می‌پذیرد. کلیه چک لیست‌ها و مستندات بازرسی دوره‌ای باید در سامانه موضوع این ماده قابل رویت و پیگیری باشند.

نوری ادامه داد: در تبصره دوم نیز درباره آن دسته از ساختمان‌های موضوع این مصوبه که تصرف کسبی/تجاری، کارگاهی، صنعتی یا انبار دارند، شهرداری تهران مکلف است با همکاری اتحادیه اصناف (موضوع بند «ز» ماده 37 قانون نظام صنفی کشور و اصلاحات بعدی آن) و همکاری شورای عالی حفاظت فنی (موضوع ماده 85 قانون کار جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی آن)، پیگیری لازم برای صدور یا تمدید جواز صنفی منوط به اخذ تاییدیه ایمنی از سازمان را اعمال کند.

این عضو شورای شهر تهران در توضیح تبصره سوم گفت: در صورتی که در بازرسی‌های دوره‌ای موضوع این ماده، انطباق نداشتن نحوه بهره‌برداری ساختمان با کاربری مجاز در گواهی پایان کار ساختمانی محرز شود سازمان موظف به ارجاع موضوع به کمیسیون ماده صد (100) علاوه بر انجام اقدامات مرحله اخطار و ایمن‌سازی (موضوع بند «ب») می باشد.است.

نوری با اشاره به ماده سوم این لایحه تاکید کرد: شهرداری تهران مکلف است حسب اعلام سازمان، اقدامات ذیل را در راستای تسهیل دسترسی خودروهای آتش‌نشانی و انجام عملیات امداد و نجات در ساختمان‌های بلند مرتبه به عمل آورد:

الف) شناسایی و رفع موانع دسترسی خودروهای عملیاتی آتش‌نشانی (به ویژه بالابرها و نردبان‌های هیدرولیکی) به طور خاص رفع و جابجایی موانعی نظیر کابل‌های برق هوایی، تیرهای برق، درختان و سایر موانع مزاحم دیگر در سطح معابر که از سوی سازمان گزارش می‌شود، از طریق همکاری با سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط از قبیل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز، شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ و نظایر آن طی مدت حداکثر سه سال از تاریخ ابلاغ این مصوبه به منظور تسهیل وضع امدادرسانی به شهروندان.

ب) شناسایی نقاط و محدوده‌هایی از معابر شهر تهران که توقف حاشیه‌ای خودروها، مانع دسترسی و استقرار بالابرها و نردبان‌های هیدرولیکی آتش‌نشانی جهت انجام عملیات در ساختمان‌های بلند مرتبه می‌شود و اعمال تمهیدات ترافیکی موثر مانند نصب تابلوی توقف مطلقاً ممنوع با همکاری پلیس راهور با هدف تسهیل انجام عملیات امداد و نجات در ساختمان‌های بلند مرتبه طی مدت حداکثر شش ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه

ج) در مواردی که دسترسی خودروهای آتش‌نشانی به علت تنگی معابر، شیب زمین و سایر عوامل محدود کننده به تشخیص سازمان امکان‌پذیر نیست، شهرداری تهران، مکلف است با کسب نظر از سازمان طی مدت حداکثر شش ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان تهران برای نصب «شیرهای هیدرانت آتش‌نشانی» به نحوی اقدام کند که در مجاورت هر ساختمان بلند مرتبه حداقل دو شیر هیدرانت آتش نشانی که یکی از آنها در فاصله حداکثر ده (10) متری و حداقل سه (3) متری ساختمان و دیگری در فاصله حداکثر چهل و پنج (45) متری ساختمان نصب و آماده بهره‌برداری باشد.

صدراعظم نوری اضافه کرد: همچنی در ماده ۴به منظور ایجاد مدیریت یکپارچه و هماهنگ، تصمیم گیری‌های مورد نیاز در مراحل اجرایی و پایش مستمر اجرای این مصوبه، کمیته‌ای با عنوان «کمیته تخصصی ایمنی و آتش نشانی» تشکیل می‌‌شود:

الف) اعضای کمیته:

1) رئیس سازمان یا معاون حوزه پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان (رئیس کمیته)؛

2) مدیر کل دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی؛

3) نماینده تام الاختیار دادستانی تهران؛

4) نماینده تام الاختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (مدیر کل بازرسی و حفاظت فنی کار)؛

5) مدیرکل امور اجرایی کمیسیون های ماده 100 شهرداری تهران؛

6) مدیر کل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری (نایب رییس)؛

7) مدیر کل حقوقی شهرداری تهران؛

8) رییس یا معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران؛

9) یک نفر متخصص در زمینه ایمنی ساختمان ها در برابر خطر حریق به انتخاب شورای اسلامی شهر تهران؛

10) نماینده تام الاختیار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران؛

11) یک نفر نماینده از تشکل‌های حرفه‌ای مرتبط با ایمنی در برابر حریق به انتخاب رئیس کمیته؛

تبصره: دبیرخانه کمیته در محل سازمان مستقر است. از نمایندگان سایر سازمان‌های ذی‌مدخل و مناطق بیست و دوگانه شهرداری تهران متناسب با موضوع دستور جلسه کمیته جهت اعلام نظر و تصمیم‌گیری درباره موارد مطروحه در جلسه دعوت به عمل خواهد آمد.

ب) شرح وظایف کمیته:

1) تدوین و تصویب دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌های فنی و اجرایی مربوط به این مصوبه و در صورت لزوم ارایه پیشنهادات لازم به دفتر مقررات ملی ساختمان برای ابلاغ ضوابط تکمیلی به خصوص برای ساختمان‌هایی که قبل از ابلاغ اولین ویرایش مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ساخته شده‌اند.

2) تصمیم‌گیری درباره نحوه اجرای مصوبه در موارد خاص و مواردی که به دلایلی مانند عدم تمکین و عدم همکاری موثر مالک (ذینفع) و میزان خطرپذیری، نیاز به مداخله مستقیم شهرداری تهران در امور ایمنی شهروندان (اولویت نظم عمومی شهر بر حقوق خصوصی مالکان) و استفاده از ظرفیت بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها و سایر ظرفیت‌های قانونی ضرورت داشته باشد.

3) ارایه پیشنهادهای لازم برای اصلاح قوانین و مقررات موجود در حوزه ایمنی ساختمان‌ها به شورای اسلامی شهر تهران جهت ارایه و پیگیری از مراجع ذیصلاح مانند شورای عالی استان‌ها و وزارت راه و شهرسازی.

4) پیگیری و نظارت بر حسن اجرای مصوبات کمیته و ایجاد هماهنگی در اجرای تصمیمات از سوی مناطق بیست و دوگانه شهرداری تهران به نحوی که در شرایط مشابه بصورت کاملا یکسان عمل شود و از هرگونه تساهل، تسامح و اعمال سلیقه فردی در اجرای مفاد این مصوبه جلوگیری شود.

وی در توضیح سه ماده پایانی نیز گفت: بر اساس این بند نیز شهرداری تهران مکلف است ظرف مدت شش ماه از ابلاغ این مصوبه، به نحو مقتضی فهرست ساختمان‌های دارای تاییدیه ایمنی (به همراه تاریخ اعتبار) و ساختمان‌های فاقد تاییدیه ایمنی را از طریق پرتال سازمان برای ساختمان‌های مشمول این مصوبه منتشر و اطلاع رسانی کند. طبق ماده ششم، شهرداری تهران موظف است به منظور اجرایی کردن این مصوبه و تامین منابع مالی مورد نیاز بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران با عنوان «تأمین منابع مالی پایدار سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و راهکارهای ارتقاء کمی و کیفی تجهیزات و آموزش شهروندان شهر تهران» -ابلاغی به شماره 15129/2219/160 به تاریخ 20/06/1395 اقدام کند و پیش بینی‌های لازم را در بودجه سنواتی اعمال کند و مطابق با ماده هفتم؛ شهرداری تهران موظف است هر شش (6) ماه یکبار گزارش اجرای این مصوبه را به شورای اسلامی شهر تهران ارایه کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار