آبه 22 خرداد به تهران می‌رسد؛ توکیو بر سر دو راهی بازگردان ترامپ به برجام یا کشاندن ایران به مذاکره

تهران (پانا) - شینزوآبه، نخست‌وزیر ژاپن، برای اولین بار از 12 تا 14 ژوئن (22 تا 24 خرداد) به تهران سفر می‌کند و قرار است با رهبری ایران دیدار داشته باشد.

کد مطلب: ۹۱۹۰۶۲
لینک کوتاه کپی شد
آبه 22 خرداد به تهران می‌رسد؛ توکیو بر سر دو راهی بازگردان ترامپ به برجام یا کشاندن ایران به مذاکره

بلومبرگ به نقل از مینیچی گزارش داده یک منبع آگاه اعلام کرده است که «انتظار می‌رود نخست‌وزیر ژاپن در سفر به ایران با آیت‌الله خامنه‌ای‌، رهبر ایران دیدار کند.»

آبه از 12 تا 14 ژوئن (22 تا 24 خرداد) به ایران سفر می‌کند و این سفر با هدف تشویق به گفت‌و‌گو با آمریکا و کاهش تنش‌ها انجام می‌شود.

این اولین سفر یک مقام بلندپایه ژاپن به ایران است.

مینیچی گزارش داده است که در این سفر آبه در روز 12 ژوئن (22 خرداد) با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و در روز 13 ژوئن (23 خرداد) با رهبری ایران دیدار خواهد کرد.

بنا به این گزارش،‌ آبه یک نقش میانجی بین ایران و آمریکا برای خود در نظر گرفته که رئیس‌جمهوری آمریکا نیز از این نقش برای او حمایت کرده است.

به گزارش پانا،‌ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اوایل خرداد سفری به ژاپن داشت که یکی از موضوعات اصلی سفرش ایران و مذاکره با تهران بود. ترامپ توکیو چراغ سبز سفر به تهران و مذاکره با مقام‌های جمهوری اسلامی را به آبه داد تا بتواند نقش میانجی را ایفا کند. حتی برخی از تحلیل‌گران لحن سخنان ترامپ درباره ایران را در جریان این سفر و بعد از آن متفاوت عنوان می‌کنند و معتقدند که رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته است چراغ سبزی هم به ایران نشان دهد. او که پیش از این نیز در حرف‌های ضد و نقیض از مذاکره با تهران سخن گفته بود، این بار موافقت خود را با میانجیگری ژاپن اعلام کرد و حتی در جریان نشست خبری با همتای خود اعلام کرد که ایران با رهبران کنونی می‌تواند کشور بزرگی باشد.

ژاپن تنها کشوری نیست که در کمتر از سه هفته گذشته درخواست میانجیگری بین ایران و آمریکا را داشته است. عراق، عمان، آلمان و پاکستان نیز با درخواست های مشابهی با مقام های ایران گفت‌و‌گو کرده‌اند اما نکته‌ای که ظاهرا نه آمریکا تمایلی به توجه به آن ندارد و نه این کشورها به درستی درک کرده‌اند موضوعی است که رهبری، رئیس‌جمهوری، وزیر امور خارجه و دیگر مقام‌های کشورمان بارها تکرار کرده‌اند.

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار استادان و اعضای هیأت‌های علمی دانشگاه‌ها با اشاره به جنجال رسانه‌های خارجی درباره مذاکره گفتند: مقصود آنها از اینکه می گویند ایران باید به میز مذاکره بازگردد، مذاکره با امریکا است زیرا ما با دیگر کشورها مشکلی نداریم و با اروپایی ها و دیگران مذاکره می کنیم.

آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه مسأله اصلی در مذاکرات، تعیین موضوع مذاکره است، افزودند: «ما در مورد هر موضوعی مذاکره نمی‌کنیم و موضوعات ناموسی و اساسی انقلاب همچون توان دفاعی کشور نمی‌توانند موضوع مذاکره باشند.»

ایشان با اشاره به اینکه مذاکره به معنای معامله و کوتاه آمدن در برخی موارد است، خاطرنشان کردند: «موضوعاتی همچون مسائل دفاعی، قابل مذاکره نیست. مذاکره در این مسائل دو کلمه خواهد بود، طرف مقابل می گوید ما این موارد را خواستاریم و ما هم می گوییم «نه» و تمام می‌شود.»

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید مجدد بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مطلقاً با امریکا مذاکره نخواهد کرد، گفتند: «همانطور که قبلاً هم گفته شده، مذاکره نکردن با آمریکا به این علت است که اولاً هیچ فایده ای ندارد و ثانیاً ضرر هم دارد.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به تبیین رفتار آمریکایی‌ها برای رسیدن به مقاصد زورگویانه خود در قبال دولت‌ها و کشور پرداختند و افزودند: «آمریکایی‌ها معمولاً برای رسیدن به اهداف خود یک راهبرد دارند و یک تاکتیک. راهبرد آنها فشار با هدف خسته کردن طرف مقابل است و سپس از مذاکره به عنوان مکمل فشار استفاده می‌کنند تا به خواسته خود برسند.»

ایشان تأکید کردند: «این مذاکره در واقع مذاکره نیست بلکه وسیله‌ای برای چیدن محصول فشارها است و نشستن پشت میز مذاکره با امریکایی‌ها یعنی نقد کردن همان مواردی که با فشار زمینه تحقق آن را فراهم کرده اند.»

رهبر انقلاب اسلامی تنها راه مقابله با این ترفند را استفاده از اهرم های فشار در مقابل امریکایی‌ها دانستند و افزودند که اگر از اهرم ها و ابزارهای فشار به درستی استفاده شود، فشار امریکایی‌ها یا کم و یا متوقف خواهد شد، اما اگر فریب «دعوت به مذاکره» امریکایی‌ها خورده شود و از اهرم‌های فشار استفاده نشود، نتیجه، لغزیدن و باخت قطعی است.

از سوی دیگر، حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان نیز شب گذشته در دیدار با ورزشکاران با تأکید بر اینکه در طول این مدت نشان دادیم در برابر قدرت‌های زورگو و زیاده‌خواه، تسلیم نمی‌شویم، تأکید کرد: «ما اهل منطق و مذاکره‌ایم . اگر با احترام کامل و در چارچوب مقررات بین‌المللی به کنار میز مذاکره بنشیند و نه اینکه فرمان مذاکره صادر کند. در ان صورت ما تابع نخواهیم بود.»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در گفت‌و‌گوی اخیر خود با العالم بار دیگر به میز مذاکره گذشته و توافقی که با آمریکا شد و واشنگتن زیر آن زد اشاره کرد و گفت: « هدف از گفتگو و مذاکره جدید چیست؟ هدف رسیدن به توافق است. آیا توافق نباید اجرا شود؟ اگر قرار است توافق اجرا شود که الان آن توافق وجود دارد. ابتدا آن توافق را اجرا کنند تا نشان دهند که به توافق حاصله تعهد دارند. در فارسی ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید اول برادری‌ات را ثابت و سپس درخواست ارث کن. آنها اول بیایند و نشان دهند که طرف توافق هستند. توافقی که به آن دست یافته‌ایم نه توافق دو صفحه ای بلکه توافقی 150 صفحه‌ای است. این توافق ما فقط با دولت آمریکا نبود بلکه توافق با شش کشور و اتحادیه اروپا بود.»

در حالی که ایران در همه پالس‌های اخیر خود به طرف مقابل اعلام می‌کند که نه مذاکره و نه جنگ سیاست تهران در وضع کنونی نیست اما آمریکا تلاش می‌کند، همچنان از گزینه میانجی استفاده کند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا برای مذاکره در مورد ایران و پیدا کردن یک کانال ارتباطی با ایران عازم سوئیس، هلند، آلمان و انگلیس شده است.

او روز گذشته با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان درباره ایران مذاکره کرد. مورکان اورتاگوس، سخنگوی وزرات امور خارجه آمریکا، با انتشار تصویر بیانیه‌ای در صفحه رسمی توئیتر خود در این باره نوشت: «مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز گذشته دیدار کردند و درباره اولویت‌های مشترک از جمله حمایت از اوکراین و خصومت روسیه رایزنی کردند. آنها همچنین درباره آنچه «تهدیدهای در حال گسترش» حکومت ایران در منطقه علیه منافع آمریکا و لزوم مقابله با فعالیت‌های موشکی ایران و «تجاوزهای منطقه‌ای» این کشور خوانده شده است، گفت‌وگو کردند.»

ترامپ پیش از این از سوئیس خواسته بود که شماره تماس او را به تهران برساند اما ایران در این باره نیز تنها راه مذاکره را بازگشت به میز برجام خوانده بود.

در حالی که ایران به اروپا برای اجرای تعهدات خود نسبت به برجام هشدار داده است و اقدامات خود در قالب برجام به صورت گام به گام کاهش می‌دهد به نظر نمی‌رسد نه سفر پمپئو به اروپا بتواند اجماعی را علیه ایران در قاره سبز ایجاد کند و نه آبه در تهران بتواند راهی برای آمریکا پیدا کند که میز مذاکره تازه‌ای برای ایران بچیند.

تنها راهی که ایران در این مرحله پیش پای واشنگتن قرار داده است میزی است که یک سال پیش از پشت آن بلند شد و تنها راه برای از بین بردن تنشی که آغازگر آن بوده است همان میز مذاکره است؛‌برجام و قبول توافق.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار