در گفت‌وگو با پانا

استاد ارتباطات: برخورد برخی خبرنگاران در موضوع قتل میترا استاد نشان داد که حرفه‌ای نیستند

نصراللهی: خبرنگاران در موضوع قتل «میترا استاد» با پرسش های تکراری از نجفی فرصت‌سوزی کردند

تهران (پانا) - اکبر نصراللهی، استاد ارتباطات و مدیریت بحران می‌گوید عملکرد خبرنگاران در مواجهه با موضوع قتل همسر دوم محمد علی نجفی، شهردار اسبق تهران نشان می‌دهد که آنها به اندازه کافی حرفه‌ای عمل نکردند.

کد مطلب: ۹۱۹۰۶۰
لینک کوتاه کپی شد
استاد ارتباطات:  برخورد برخی  خبرنگاران در موضوع قتل میترا استاد نشان داد که حرفه‌ای نیستند

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی در گفت‌وگو با پانا گفت: ماجرای قتل میترا استاد، همسر دوم آقای نجفی مثل یک بمب خبری بود که ارزش‌های خبری دربرگیری، استثنا، شهرت، مجاورت و برخورد را دارا بود. ارزش‌های خبری این حادثه با توجه به سابقه آقای نجفی (وزیر دو وزارتخانه مهم آموزشی و تربیتی، معاون رئیس‌جمهوری و شهردار تهران)، به حدی مهم و خاص بود مخاطبان داخلی و حتی خارجی به خاطر این ویژگی‌ها علاقمند بودند تا درباره زوایای مختلف این ماجرا بیشتر بدانند.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای با اشاره به نحوه سوال خبرنگاران از محمدعلی نجفی درباره ماجرای قتل میترا استاد، گفت: این موضوع که خبرنگار باید به چنین سوژه مهمی توجه کرده و از هر فرصتی استفاده کند تا سوالاتی که فکر می‌کند سوال مردم است را بپرسد، نه تنها اشکالی ندارد بلکه جزو وظایف خبرنگاران است و اگر این کار را نکنند عجیب است و باید پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: اگر هر خبرنگاری با چنین سوژه‌ای برخورد کند ترجیح می‌دهد که از این فرصت استفاده کند و سوال خود را بپرسد اما اینکه چه سوالاتی پرسیده می‌شود و رفتار کلامی و غیرکلامی خبرنگاران شایسته آنها نباشد، مجوزی نمی‌شود که فردی که هیچ تخصصی در این زمینه ندارد، خبرنگاران را به کفتار تشبیه کند.

نصراللهی با بیان اینکه فردی که تخصصی در زمینه عملکرد رسانه‌ها ندارد و خبرنگاران را با واژه‌های غیراخلاقی، غیرانسانی و مغایر با فرهنگ ایرانیان خطاب می‌کند غیرقابل بخشش است، گفت: رسانه‌ها و مسئولان باید در این زمینه حساس باشند چون اظهارنظرها باید مستند بوده و نباید همراه با توهین باشد.

مولف کتاب راهنمای پوشش خبری افزود: ورود سطحی خبرنگاران به موضوعات راهبردی همچون سیل، زلزله و قتل چیز عجیبی نیست و بارها گفته‌ایم رسانه‌ها و خبرنگاران باید آموزش ببینند و در کار خود متخصص باشند تا در تولید و انتشار اخبار سوالاتی بپرسند و خبرهایی منتشر کنند که عمق تحلیل مردم بیشتر شود و فهم مخاطبان تسریع و تسهیل شود.

این استاد دانشگاه افزود: همکارانی در رسانه‌ها هستند که به نظر می‌رسد در دانشگاه‌ها به خوبی آموزش ندیده‌اند و بیشتر درس‌های تئوریک به آنها داده شده است یا به دلیل تامین معیشت به رسانه‌ها آمده‌اند و دغدغه حرفه‌ای ندارند و به عملکرد آنها نظارت کافی نمی‌شود. این عوامل باعث می‌شود که خبرنگاران نگاه حرفه‌ای به سوژه‌های مختلف خبری نداشته باشند و برخی مواقع ممکن است از کنار سوژه‌های ناب به راحتی عبور کنند. بنابراین باید در حرفه روزنامه‌نگاری این موارد مد نظر قرار بگیرد.

نصراللهی خاطرنشان کرد: خبرنگاران در جریان قتل همسر دوم آقای نجفی، تلاش کردند مسئولانه کار کنند و طبیعی است اما در فرایند تولید و انتشار تمام سوژه‌های خبری از این اشکالات پیدا شود. خبرنگاران در موضوع قتل میترا استاد فرصت‌سوزی کردند، سوالاتی سطح و تکراری پرسیدند، قتل و قاتل و ابزار قتل را عادی نمایی کردند و همین مصادیق نشان می‌دهد مراکز آموزشی، اساتید روزنامه‌نگاری، مسئولان رسانه‌های مختلف باید بیش از پیش به ساختار رسانه‌ها و آموزش و نظارت توجه کنند.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی اضافه کرد: عملکرد رسانه‌ها در اتفاقاتی همچون سیل، زلزله و همین قتل همسر دوم آقای نجفی نشان داده است که خبرنگاران ما با کار حرفه‌ای و مسئولانه در عصر تعدد و کثرت رسانه‌ها خیلی فاصله دارند. رسانه‌ها تصاویری از متهم منتشر می‌کنند که به کاهش حساسیت‌های مردم درباره قتل و به بالا رفتن آستانه تحمل آنها منجر می شود. همچنین برخی رسانه‌ها ناخواسته با بازنشر اطلاعات نادرست در زمین رسانه‌ها و کنشگران سیاسی‌بازی و از موضوعات انسانی، بهره‌برداری سیاسی کرده‌اند.

نصراللهی تصریح کرد: در جریان قتل همسر دوم آقای نجفی دیدیم که خبرنگار اسلحه که آلت جرم است را دست می‌‌گیرد در صورتی که به لحاظ مقررات و اصول حرفه‌ای، این‌کار عادی نمایی جرم و جنایت است و باعث می‌شود حساسیت مخاطبان کاهش یابد. این‌موارد نشان می‌دهد که خبرنگاران در بحران‌ها و حوادث مهم کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهند و نیاز است که روزنامه‌نگاری بحران در مقاطع مختلف به‌ویژه در کارشناسی ارشد و دکترا و سازمان فنی و حرفه‌ای متناسب با نیازهای روز گنجانده و تدریس شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار