اجرای طرح غربالگری فشارخون بالا در بیش از ۱۵۰۰ مرکز بهداشتی در فارس

شیراز(پانا)_معاون بهداشت و دبیر ستاد اجرایی بسیج ملی کنترل فشارخون در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از اجرای بسیج ملی در فارس با مشارکت هزار خانه بهداشت و پانصد مرکز خدمات جامع سلامت خبر داد.

کد مطلب: ۹۱۹۰۱۸
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح غربالگری فشارخون بالا در بیش از ۱۵۰۰ مرکز بهداشتی در فارس

دکتر «عبدالرسول همتی» گفت: همزمان با روز جهانی فشارخون، بسیج ملی کنترل فشارخون در استان فارس و در شبکه های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز آغاز شد که از روز بیست و هفتم اردیبهشت تا عید سعید فطر به مرحله اطلاع رسانی و آموزش این بسیج ملی اختصاص یافته و پس از ماه مبارک رمضان، به مدت چهار هفته تا پانزدهم تیر سال جاری، مرحله اندازه گیری و ثبت فشارخون افراد بالای ۳۰ سال انجام می شود.

او افزود: در حال حاضر سامانه ثبت فشارخون به روش خوداظهاری با آدرس salamat.gov.ir راه اندازی و فعال شده است که تمامی افراد بالای ۳۰ سال، مادران باردار و بیماران کلیوی در هر سنی می توانند وارد این سایت شده و پس از مطالعه راهنما، فشارخون خود را در سامانه ثبت کنند.

دکتر همتی اضافه کرد: از هفدهم خرداد سال جاری، یک هزار خانه بهداشت، پانصد مرکز خدمات جامع سلامت و یک هزار مطب پزشک عمومی به عنوان پایگاه پزشک خانواده، پذیرای افراد برای اندازه گیری فشارخون هستند، علاوه بر این پایگاه های موقت در هفتاد درمانگاه خصوصی، پنجاه بیمارستان و ۱۱۲ ایستگاه موقت ثبت سیار نیز راه اندازی می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: ارتقای آگاهی مردم در مورد عوامل زمینه ساز ابتلا به فشارخون و عوارض درمان نشدن و کنترل نکردن فشارخون، از اهداف دیگر طرح است، به همین دلیل تمامی کارکنان ارایه دهنده خدمت و نیروهای سنجش گر در ایستگاه های موقت ثابت و سیار، آموزش های لازم را به گروه های هدف برنامه منتقل می کنند.

او بیان کرد: بیمار مبتلا به فشارخون بالا ممکن است هیچ علامت خاصی نداشته باشد یا علائمی چون سردرد در پشت سر، سرگیجه، تاری دید، تپش قلب، خستگی زودرس و تنگی نفس شبانه یا هنگام فعالیت داشته باشد.

دبیر ستاد اجرایی بسیج ملی کنترل فشارخون در دانشگاه اظهار کرد: در صورت توجه نکردن به درمان، فرد در معرض خطر بالای سکته قلبی و سکته مغزی، نارسایی و آسیب به چشم قرار می گیرد.

او تاکید کرد: با تغییر شیوه زندگی، مانند داشتن رژیم غذایی مناسب، داشتن فعالیت بدنی مناسب و منظم، حذف نمک از سر سفره و کاهش نمک در هنگام پخت مواد غذایی و پرهیز از مصرف غذاهای شور، می توان از ابتلا به فشارخون بالا جلوگیری کرد.

دکتر همتی توصیه کرد: افرادی که از وضعیت فشارخون خود اطلاعی ندارند، باید به پزشک و یا مراقبان سلامت یا ایستگاه های موقت سنجش فشارخون مراجعه و از وضعیت فشار خون خود مطلع شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار