کوچ 1200 خانوارعشایری به مناطق ییلاقی مهاباد

ارومیه(پانا)-یکهزار و ۲۰۰ خانوار عشایری به مناطق ییلاقی شهرستان مهاباد کوچ می کنند.

کد مطلب: ۹۱۸۴۶۱
لینک کوتاه کپی شد
کوچ 1200 خانوارعشایری به مناطق ییلاقی مهاباد

مسوول امور عشایر مهاباد گفت: این خانوارها در قالب ۶ هزار نفر به ییلاق‌های خارج از استان از جمله ارتفاعات «مایین بلاغ» در آذربایجان شرقی و مناطق همجوار همچون «لندی شیخان»، «کوینه» و «گل سپی» کوچ می‌کنند.

انور دیودل با بیان اینکه کوچ عشایر تا ۲۰ خرداد ادامه دارد، افزود: خانوارهای عشایر پس از پشم چینی، احشام خود با پیمودن بیش از ۸۰ کیلومتر به مدت سه ماه در این مناطق مستقر می‌شوند و سپس به مناطق قشلاقی باز می‌گردند.

وی اضافه کرد: تمهیدات لازم برای تسهیل تردد و تامین امنیت و امکانات بهداشتی و درمانی عشایر در هنگام کوچ به مناطق ییلاقی و در محل استقرار آنان اندیشیده شده است.

مسوول امور عشایری مهاباد تصریح کرد: در این کوچ خانوارهای عشایر ۱۳۵ هزار راس دام سبک و پنج هزار دام سنگین خود را نیز با خود به مناطق ییلاقی همراه دارند.

دیودل با بیان اینکه عشایر، تامین کننده ۸۵ درصد مواد پروتئینی و گوشتی این شهرستان هستند، گفت: سالانه بیش از ۹ هزار تن انواع مواد لبنی و گوشتی توسط عشایر مهاباد تولید و روانه بازار مصرف می‌شود که با توجه به بارش‌های خوب امسال و افزایش چراگاه ها و مراتع پیش بینی می‌شود میزان تولیدات آنها ۱۵ درصد افزایش پیدا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار