در گفت‌وگو با پانا

بیگدلی: مهاجران غیرقانونی در ایران هزینه‌های هنگفتی برای کشور دارند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور بخشی از مهاجران در ایران به شکل غیرقانونی است، گفته است که مهاجران غیرقانونی هزینه‌های هنگفتی برای کشور دارند و نرخ بیکاری را افزایش می‌دهند.

کد مطلب: ۹۱۸۴۳۷
لینک کوتاه کپی شد
بیگدلی:  مهاجران غیرقانونی در ایران هزینه‌های هنگفتی برای کشور دارند

احمد بیگدلی در گفت‌وگو با پانا درباره هزینه‌هایی که حضور مهاجران غیرایرانی در کشور دارد، گفت: حضور مهاجران غیرایرانی در کشور و تردد آنها به سایر کشورهای خارجی برای ایران هزینه‌های زیادی در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارد زیرا ایران در هر یک از این بخش‌ها برای مهاجران نیز همچون شهروندان ایرانی خدمات ارائه می‌دهد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه عمده مهاجران غیرایرانی در کشور تبعه افغان هستند، گفت: به دلیل اوضاع کشور افغانستان مهاجران زیادی از این کشور داخل ایران هستند. از طرفی افرادی که از کشورهایی که در مرز شرقی ایران هستند اگر بخواهند قصد عزیمت به سمت کشورهای اروپایی داشته باشند اولین مقصدشان ایران است.

وی ادامه داد: متاسفانه حضور بخشی از این مهاجران به شکل غیرقانونی است و در ایران برخوردی با این مهاجران غیرقانونی صورت نمی‌گیرد و اوضاع خوبی برای کار، زندگی و تحصیل برای آنها فراهم می‌شود که این رویه هزینه‌های زیادی برای ایران دارد.

بیگدلی با اشاره به پرداخت یارانه در بخش‌های مختلف به اتباع غیرایرانی نیز گفت: یارانه‌ای که دولت برای مهاجران می‌دهد در چند بخش است که می‌توان به خدمات شهری، حامل‌های انرژی، بنزین و... اشاره کرد. دولت اکنون یارانه بسیار سنگینی به این بخش‌ها اختصاص می‌دهد. به عنوان مثال بنزینی که در ایران مصرف می‌شود بیش از 8 هزار تومان برای دولت تمام می‌شود در صورتی که شهروندان فقط هزار تومان بابت بنزین پرداخت می‌کنند و اتباع بیگانه نیز از این خدمات استفاده می‌کنند و فرقی بین ایرانی‌ها و غیر ایرانی‌ها در زمینه هزینه‌ها وجود ندارد.

این نماینده مجلس با اشاره به آسیب‌هایی که حضور مهاجران غیرقانونی در کشور گفت: یکی از چالش‌هایی که در زمینه حضور مهاجران غیرایرانی به ویژه آنهایی که به صورت غیرقانونی در ایران حضور دارند، وجود دارد موضوع اشتغال است زیرا لحضور آنها باعث شده است تا نرخ بیکاری در ایران افزایش یابد. همچنین در بازار کار، از مهاجرانی غیرقانونی سوء استفاده می‌شود؛ آنان چون غیرقانونی هستند بدون بیمه، با حقوق پایین و بدون مزایا مشغول به کار می‌شوند و علاوه بر اینکه بازار کار را برای ایرانی‌ها مسدود می‌کنند، به کمتر از حق و حقوق قانونی یک کارگر دست پیدا می‌کنند.

وی اضافه کرد: از آنجا که عمده مهاجران غیرایرانی در کشور به صورت غیرقانونی در ایران حضور دارند و شناسنامه و ویزا ندارند، رصد آنها نیز با مشکل مواجه است و آمار دقیقی از تعداد آنها نیز وجود ندارد که این مساله سبب ناامنی و ایجاد مشکلاتی نیز می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره آمار مهاجران غیرایرانی گفت: وزارت کشور باید آماری از تعداد مهاجران بدهد. مجلس آماری در اختیار ندارد و آمارهایی که وجود دارد قابل اتکا نیست چون به شکل استاندارد گردآوری نشده‌ است که بتوان به آن اتکا کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین یکی از آسیب‌هایی که تردد مهاجران به ویژه به صورت غیرقانونی برای کشور دارد، موضوع ترانزیت مواد مخدر از سوی برخی از مهاجران غیرقانونی است. این افراد را گروه‌های ویژه برای حمل مواد مخدر هدایت می‌‌کنند. نباید فراموش کرد که عوامل انتظامی و امنیتی کشور همواره تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر داشته‌اند و در این بخش شهدای زیادی جان خودشان را فدای میهن کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار