هفته اول خرداد؛ از قتل میترا استاد تا احضار مداح حاشیه‌ساز به دادسرا

تهران (پانا) - قتل میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران و اعتراف نجفی به قتل، مهم‌ترین خبری بود که هفته اول خرداد ماه در صدر اخبار اجتماعی قرار گرفت.

کد مطلب: ۹۱۸۳۶۹
لینک کوتاه کپی شد
هفته اول خرداد؛ از قتل میترا استاد تا احضار مداح حاشیه‌ساز به دادسرا

در هفته‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

جمعیت ایران ظرف ۶۰ سال سالی یک میلیون نفر اضافه شد

مرکز آمار ایران درباره شاخص‌های مهم جمعیتی ایران گزارشی را منتشر کرده که طی ٦٠ سال گذشته نشان می‌دهد از سال ١٣٣٥ تا ١٣٩٥ بیش از ٦٠ میلیون به جمعیت کشور اضافه شده است و خانوارها کوچک‎تر شده و میانگین سن زنان و مردان هم حدود هشت سال اضافه شده است.

طبق این گزارش جمعیت کشور از ١٨٩٥٤٧٠٤ در سال ١٣٣٥ به ٧٩٩٢٦٢٧٠ نفر در سال ١٣٩٥ افزایش یافته است و افزایشی برابر با ٦٠٩٧١٥٦٦ نفر داشته است. این افزایش در نقاط شهری برابر با ٥٣١٩٣٢٨٤ نفر و در نقاط روستایی برابر با ٧٧٧٨٥٤٣ نفر بوده است. بر اساس گزارش اخیر مرکر آمار ایران نسبت جنسی از ١٠٤ در سال ١٣٣٥ به ١٠٣ در سال ١٣٩٥ رسیده است و کاهش بعد خانوار از ٤,٧٦ به ٣/٣ گویای کمتر شدن تعداد افراد در خانوارها است. همچنین میانگین سن افراد جامعه از٢١.٨٧ سال برای مردان و ٢١.٦٠ سال برای زنان در سال ١٣٦٥، به ٣٠.٩ سال برای مردان و٣١.٣ سال برای زنان در سال ١٣٩٥ افزایش یافته است که گویای تغییرات ساختار سنی طی این سال­ها است.

انتقاد به چند نرخی بودن داروهای غیردولتی در تهران و شهرستان‌ها

با تحولاتی که در بازار ارز صورت گرفته است، بازار دارو و تجهیزات پزشکی نیز تحت الشعاع قرار گرفته است و این موضوع سبب شده تا برخی داروخانه‌ها در تهران و سایر شهرهای کشور، داروهای غیردولتی را با نرخ‌های متفاوتی به بیماران عرضه کنند. محمد نعیم امینی‌فرد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از متفاوت بودن نرخ برخی داروها در تهران و سایر شهرستان‌ها دلیل این موضوع را ناشی از ضعف نظارتی عنوان کرد و گفت که سازمان غذا و دارو باید نظارت بیشتری بر فرایند قیمت‌گذاری داروها داشته باشد.

مداح حاشیه‌ساز احضار شد

مداحی که هفته پیش در یک برنامه زنده تلویزیونی به مناسبت میلاد امام حسن با توهین به خلفای راشدین و عایشه، همسر پیامبر، موجب رنجش اهل سنت شده بود، به دادسرا احضار شد. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در این رابطه گفت که به موجب فتوای مقام معظم رهبری و بسیاری از مراجع عظام تقلید، اهانت به مقدسات برادران اهل سنت حرام است و چنانچه این قبیل اعمال از ناحیه افراد سر بزند حتی اگر چنانچه این مراسم از صدا و سیما پخش نمی‌شد حرام و واجد وصف مجرمانه بود.

تکذیب اختیاری و پنج ساله‌ شدن سربازی

اخیرا ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس دهم شورای اسلامی از بررسی طرح «سرباز داوطلب بسیج» در مجلس خبر داده بود که درصورت تصویب آن، خدمت سربازی داوطلبانه دو تا پنج سال با دریافت حقوق خواهد بود اما این خبر از سوی سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح تکذیب شد. سردار موسی کمالی درباره این موضوع گفت که به هیچ عنوان چنین مواردی مطرح نیست و آنچه که به عنوان جزییات و احتمالات این طرح مطرح می‌شود صحیح نیست.

آخرین آمار «ایدز» در کشور

اعلام آخرین وضع ابتلا به بیماری ایدز در کشور همواره یکی از دغدغه‌های مردم است که هر از چندگاهی اداره پیشگیری از ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت آماری از وضع کشور در این زمینه ارائه می‌دهد. پروین افسر کازرونی، رئیس اداره پیشگیری از ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت اعلام کرده است که کل موارد ثبت شده این بیماری از ابتدا تا کنون ۳۹هزار و ۵۴۹ نفر بوده‌اند که مرگ ۱۸هزار و ۱۱۹ نفر آنها ثبت شده است.۵۰ درصد کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص نیز در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال بوده‌اند و تخمین مبتلایان زنده در کشور حدود ۶۰ هزار نفر مبتلا است.

کاهش قابل توجه عمق تالاب انزلی

تالاب انزلی یکی از تالاب‌های بین‌المللی و استراتژیک در کشور است. زنگ هشدار بحرانی شدن شرایط تالاب انزلی سال‌هاست که به صدا درآمده است و در صورتی که خشک شود پیامدهای اقتصادی و اجتماعی بسیار زیادی هم برای مردم منطقه خواهد داشت. قربانعلی محمد پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان درباره آخرین وضع این تالاب گفته است که به جهت کاهش تراز آب دریای خزر و ورود حجم زیاد رسوبات معدنی و آلی به تالاب انزلی این اکوسیستم با کاهش قابل توجهی از عمق تالاب مواجه شده است.

قتل همسر دوم نجفی با سلاح گرم و اعتراف نجفی به قتل

خبر کوتاه بود « قتل همسر دوم شهردار سابق تهران با سلاح گرم». ساعاتی پس از وقوع حادثه، محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران به قتل همسر دومش میترا استاد اعتراف کرد و دستگیر شد. محمدعلی نجفی که در پی اعتراف به قتل همسر دوم خود برای انجام بازپرسی به دادسرای امور جنایی تهران منتقل شد درباره این حادثه گفت: مهریه همسرم ١٣٦٢ سکه بود و هر چقدر اصرار می‌کردم که از یکدیگر جدا شویم، قبول نمی‌کرد. یک نهاد تماس‌های مرا شنود می‌کرد و در اختیار همسرم قرار می‌داده است که در این خصوص شکایت کردم، اما این موضوع انگیزه قتل نبوده است.

شهردار پیشین تهران گفت: از وقتی که به عقد من درآمد از اردیبهشت پارسال تا دیروز مسائل ناموسی نبود، اما تهدید ناموسی زیاد می‌کرد و یکی از اصلی‌ترین مسائل دعوای ما همین موضوع بوده است. هر وقت صحبت از طلاق می‌کردیم شروع به شکستن وسایل خانه می‌کرد و با کارد حمله می‌کرد.این اواخر گفتم من حاضرم هر چه دارم بدهم تا مهریه‌ات را پرداخت کنم اما می‌گفت می‌خواهم کاری کنم که از زندگی بیزار شوی. من به قصد کشتن نرفتم و می‌خواستم بترسانمش.

قتل امام جمعه کازرون

بامداد روز 23 ماه رمضان و پس از مراسم شب قدر، حجت الاسلام محمد خرسند، امام جمعه کازرون توسط شخصی به وسیله سلاح سرد به قتل رسید. قاتل حجت الاسلام محمد خرسند کمتر از 10 ساعت از سوی پلیس شناسایی و دستگیر شد. قاتل فردی حدوداً ۴۰ ساله به نام حمید درخشنده است.

اعلام حساب‌های رسمی حناچی در شبکه‌های اجتماعی

مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای حساب‌های رسمی پیروز حناچی، شهردار تهران را در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد. براین اساس، شهروندان می‌‌توانند از طریق حساب کاربری اینستاگرام به آدرس @pirouz.hanachi با شهردار تهران در ارتباط باشند. همچنین شهردار تهران در توئیتر نیز با حساب کاربری @pirouzhanachi فعالیت می‌کند.

هجوم ملخ‌های بومی به برخی شهرهای کشور

پس از بارندگی‌های اخیر شاهد رشد گیاهان و افزایش جمعیت حشرات از جمله پروانه و ملخ در برخی از شهرهای کشور هستیم که به گفته علیرضا نادری، حشره‌شناس و کارشناس دفتر موزه و ذخایر ژنتیک سازمان محیط زیست در ایران بیش از ۲۰۰ نوع ملخ وجود دارد و هجوم ملخ‌هایی که در برخی شهرهای کشور مشاهده شده است، از نوع ملخ‌های بومی است و خطری برای محیط زیست ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار