صدور حکم برای ۲۵۰ دانشمند در حوزه‌ بررسی سیلاب‌ها

تهران (پانا) - رئیس هیأت ویژه بررسی سیلاب‌های اخیر از صدور حکم برای ۲۵۰ دانشمند و متخصص در ۱۶ کارگروه تخصصی بررسی سیلاب‌های کشور خبر داد و گفت در حال حاضر گزارش‌ها و اطلاعات مقدماتی برای ارائه نتایج دقیق و مستند در حوزه‌ سیلاب‌ها تهیه شده و تلاش داریم تا کمتر از ۶ ماه آینده نتایج حاصل از تلاش این کارگروه‌ها را در حوزه‌ سیلاب‌ها به اطلاع عموم جامعه برسانیم.

کد مطلب: ۹۱۸۳۶۲
لینک کوتاه کپی شد
صدور حکم برای ۲۵۰ دانشمند در حوزه‌ بررسی سیلاب‌ها

به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی عصر امروز (چهارشنبه ۸ خرداد) در نشست خبری که به منظور ارائه گزارش از عملکرد اقدامات و فعالیت‌های انجام شده از سوی هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌های کشور برگزار شده بود، با بیان اینکه حدود ۴۳ روز از صدور حکم رئیس جمهور در این حوزه می‌گذرد، گفت: در این مدت با تمام توان فعالیت‌های خود را در عرصه بررسی سیلاب‌های کشور آغاز کردیم و تقریباً جلسات ما از همان فردای صدور حکم رئیس جمهور تشدید شد و به طور مداوم این جلسات را ادامه دادیم. در واقع هدف از تشکیل جلسات استفاده از همه ظرفیت‌های کارشناسی، تخصصی و علمی کشور در کنار بهره مندی از تجارب جهانی برای بررسی آسیب‌ها و پیشگیری از وقوع چنین رویدادهایی در کشور است.

وی در ادامه تصریح کرد: ما بعد از صدور حکم رئیس جمهور به منظور بررسی رویداد سیلاب‌های اخیر کشور سعی کردیم از همه افرادی که دارای دانش و تخصص در این زمینه هستند دعوت به همکاری کنیم و در حال حاضر ۲۵۰ نفر از متخصصین، دانشمندان و اعضای هیأت علمی برای حضور در کارگروه‌ها حکم دریافت کردند، ضمن اینکه به شیوه‌های مختلف دیگری نیز همکاری خود را با سایر صاحب‌نظران این حوزه آغاز کردیم.

رئیس دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: از ۲۵۰ متخصص و دانشمندی که در حوزه کارگروه‌های بررسی سیلاب‌های اخیر دریافت کردند تعداد ۱۵۰ نفر از آنها جز اعضای کارگروه‌های اصلی هستند و ۷۸ نفر نیز به عنوان همکاران کارگروه حکم خود را دریافت کردند. به طور کلی از ۱۲۱ نفر عضو کارگروه‌های تشکیل شده ۱۲۱ نفر آنها از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های خارج از تهران هستند.

رئیس هیأت بررسی سیلاب‌های اخیر کشور با تاکید بر اینکه ۱۶ کارگروه علمی تخصصی در حوزه سیلاب‌ها تشکیل شده است، گفت: تعداد ۷۶ نفر از اعضای کارگروه‌های تشکیل شده خود از استان‌های خوزستان و فارس و لرستان و ایلام هستند. در واقع استان‌هایی که مستقیماً درگیر سیلاب‌های اخیر بودند بیشترین اعضای کارگروه‌ها را تشکیل می‌دهند و ۴۵ نفر آنها نیز از سایر استان‌ها انتخاب شدند. در واقع ما تلاش کردیم از وضعیت علمی و تخصصی کشور در بررسی کارشناسی موضوع سیلاب‌ها حداکثر استفاده را داشته باشیم. به گونه‌ای که علاوه بر اعضای هیأت علمی افرادی از انجمن‌ها و سایر گروه‌ها نیز در این زمینه با ما همکاری می‌کنند و استقبال خوبی از گروه‌های مختلف مردم برای حضور در این کارگروه‌ها و کمک به یافته‌های این کارگروه‌ها صورت گرفته است.

دکتر نیلی خاطرنشان کرد: هیأت ویژه بررسی سیلاب‌های اخیر کشور تلاش دارد روایت دقیق از آنچه در حوزه سیلاب‌ها اتفاق افتاده است را گزارش بدهد و آسیب‌ها را شناسایی و راهبردهای مهم را مشخص کند. متأسفانه دانشمندان ما در حوزه‌های علمی ظرفیت بسیار بالایی دارند اما در عرصه اجرایی کشور تاکنون از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است و ما فکر می‌کنیم هیأت ویژه بررسی سیلاب‌ها می‌تواند الگوهای خوبی را برای پیشگیری و بررسی مشکلات کشور به ویژه در حوزه‌ی مخاطرات طبیعی ارائه کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما در هیأت ویژه سیلاب‌های کشور تلاش می‌کنیم تا مدیریت دانش و استفاده از اسناد و مدارک به جمع آوری هر آنچه که در این عرصه در حوزه‌های مختلف به ویژه فضای مجازی منتشر شده است را جمع آوری کنیم. به گونه‌ای که بر اساس آمار جمع آوری شده حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار متن، خبر، گزارش و تیم در عرصه سیلاب‌های اخیر کشور منتشر شد و ما با جمع آوری این اخبار تلاش می‌کنیم در قالب مدیریت دانش آن را در اختیار کارگروه‌ها به منظور دستیابی به نتیجه علمی دقیق قرار بدهیم.

رئیس دانشگاه تهران همچنین از جمع آوری ۱۷ گزارش جهانی در حوزه سیلاب‌ها خبر داد و گفت: ۱۷ گزارش در حوزه سیلاب‌ها بیشتر از کشورهای اتحادیه اروپا، چین و آلمان و نیوزلند و انگلستان و … جمع آوری شده است و می‌تواند تجربیات بسیار خوبی در عرصه پیش بینی، پیشگیری، و بررسی سیلاب‌های کشور ارائه بدهد. در واقع ما در هیأت ویژه بررسی سیلاب‌ها سعی می‌کنیم همکاری‌های بین‌المللی‌های خود را در این عرصه توسعه بدهیم، به گونه‌ای که حتی برخی از ایرانیان خارج از کشور نیز متقاضی همکاری برای حضور در کارگروه‌های بررسی سیلاب‌های اخیر شده‌اند.

نیلی همچنین خاطرنشان کرد: در ابتدای تشکیل کارگروه‌های بررسی سیلاب‌های اخیر کشور ما از سازمان‌ها و نهادها خواستیم نمایندگانی را به منظور همکاری به ما معرفی کنند و در مرحله هیأت سوال‌هایی را تعیین و به دستگاه‌ها و سازمان‌ها ارسال کرد به گونه‌ای که بیش از ۸۰۰۰ سوال به بیش از ۲۰۰ سازمان و نهاد ارسال شده است و تلاش داریم بر اساس این سوالات بتوانیم گزارش دقیقی را از این سیلاب‌ها ارائه بدهیم، ضمن اینکه خوشبختانه همکاری‌های سازمانها و نهادها با هیأت ویژه سیلاب‌ها قابل قبول و رضایت بخش است.

وی همچنین بر ضرورت استفاده از وضعیت دانشجویان دکتری در کارگروه بررسی سیلاب‌های اخیر تاکید کرد و گفت: دانشجویان به ویژه دانشجویان دوره دکتری توانمندی بالایی در حوزه بررسی مخاطرات طبیعی به ویژه سیلاب‌ها دارند و ما می‌توانیم در کارگروه‌های مختلف این هیأت از این توانمندی دانشجویان استفاده کنیم، ضمن اینکه نتایج و گزارش‌های حاصله از این هیأت می‌تواند در نهایت موضوعات مختلف کشور به منظور بررسی در پایان نامه‌ها و رساله‌ها را فراهم کند.

رئیس هیأت ویژه بررسی سیلاب‌های اخیر کشور همچنین خاطرنشان کرد: کارگروه‌های این هیأت موظف هستند تا ۶ ماه بعد از حکم اعلامی از سوی رئیس جمهور گزارش نهایی خود را به اطلاع عموم برساند. ضمن اینکه برای این کار کارگروه تلفیقی نیز تشکیل شده است تا چارچوب تهیه گزارش فراهم و در نهایت یک گزارش مستند، دقیق و علمی را ارائه کنیم.

نیلی در خصوص بودجه کارگروه‌های هیأت ویژه بررسی سیلاب‌های اخیر کشور نیز گفت: ما در آغاز تنخواهی را برای تأمین هزینه‌های خود از ریاست جمهوری درخواست کردیم و با آن نیز موافقت شد. اما در نهایت برای تأمین اعتبار نیازمند برآورد هزینه بودیم که البته باید وظایف کارگروه‌ها مشخص می‌شد و این هزینه به زودی نهایی و با لحاظ شدن شرایط کشور از رئیس جمهور درخواست خواهیم کرد.

وی همچنین به نشست اخیر ۱۳ دانشگاه لرستان اشاره کرد و گفت: در این دانشگاه گزارش‌ها و اطلاعات خوبی در حوزه سیلاب‌ها بررسی شد و این نتایج حاصل از این نشست در اختیار کارگروه‌های مشخص قرار گرفت. ضمن اینکه ما سفری به استان گلستان به عنوان یکی از استان‌های سیل زده انجام دادیم و تلاش می‌کنیم با بازدیدهای میدانی اطلاعات دست اول در حوزه بررسی سیلاب‌ها به دست بیاوریم. ضمن اینکه این بازی‌ها همچنان ادامه دارد و ما معتقد هستیم برای ارائه گزارش‌های دست اول باید اطلاعات جامع و کامل را جمع آوری کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران طی حکمی از سوی رئیس جمهور به عنوان رئیس هیئت ویژه رسیدگی به سیلاب‌های اخیر کشور منصوب شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار