ورود به موج چهارم ارتباطات و دنیای بدون کاغذ

اصفهان (پانا) - نشست تخصصی نقش روابط عمومی و توسعه کارآفرینی در دانشگاه فرهنگ و هنر شماره یک اصفهان برگزار شد.

کد مطلب: ۹۱۸۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد
ورود به موج چهارم ارتباطات و دنیای بدون کاغذ

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگ و هنر شماره یک اصفهان، نشست تخصصی نقش روابط عمومی و توسعه کارآفرینی در دانشگاه فرهنگ و هنر شماره یک با حضور اساتید رشته روابط عمومی دانشگاه های استان اصفهان برگزار شد.
هادی زمانی اولین سخنران این نشست با بیان این موضوع که اعتقاد ارم روابط عمومی تنها یک دانش سازمانی نیست و قدرت آن را دارد که به حل مشکلات ما در زندگی بپردازد اظهار کرد: ارزش‌های هر جامعه مخحصوص به خود است و این می طلبد تا سبک های خبری در خور فرهنگ هر جامعه باشد.
این نظریه پرداز علوم ارتباطات با اشاره به نقش روابط عمومی در کار آفرینی افزود: کارکرد روابط عمومی ها نسبت به هر سازمان تفاوت دارد، روابط عمومی یک دانش مولف است و خلاقیت زیاد و مطالعات عمیق طلبد می‌کند. مدیریت اقتضایی سال‌هاست که مطرح شده است و زیر ساخت سبک مدیریت ناب همان مدریت اقتضایی است. این به معنای علمکرد بر اساس شرایط روز است که شاهد دو نوع تصمیم گیری مسئولانه و آگاهانه برای مدیریت اقتضایی هستیم.
وی با یادآوری جمله دکتر لطفی پدر روابط عمومی گفت: پدر روابط عمومی ایران معتقد است هدف روابط عمومی خدمت به مردم است و این باید به عنوان یک چراغ راه برای ما مطرح باشد. مشکل اقتضای امروز جامعه ما اشتغالزایی است. بخش عمده ای از مهاجرت ها به دنبال شغل است، اگر کسی توان کارآفرینی در جامعه داشته باشد موفق است .
زمانی در ادامه گفت نشاط اجتماعی امروز رونق دارد، یکی از اصولی که باید در روابط عمومی دنبال کنیم شناخت مسائل موجود است. هم نوایی و اطلاع رسانی وظیفه مهم روابط عمومی هاست و آخرین اصل همگرایی سازمانی و همبستگی اجتماعی است. همگرایی سازمانی و همبستگی اجتماعی از نیازهای مهم کارآفرینی در ایران است که نیاز ان احساس می شود.
شیوه‌های سنتی روابط عمومی کارکرد خود را از دست نداده است
سید محمد موسوی دیگر سخنران این جلسه اظهار کرد: تعریف روایط عمومی در دانشگاه از دو مدل سنتی و مدرن برگرفته شده است. آیین های سنتی در جامعه ایران نشان دهنده رویکرد سنتی روابط عمومی است، در حوزه‌های کسب و کار اگر با دید درست وارد شویم شاهد فرصت‌های زیادی هستیم. شیوه سنتی کارایی خود را از دست نداده و بخش اعظمی از ارتباطات ما بر اساس حوزه سنتی است.
این مدرس روابط عمومی افزود: یک کارآفرین همیشه دغدغه مند است و این ویژگی اوست، تیپ شخصیت و روابط و ارتباط انسانهای کارآفرین متفاوت از انسانهای معمولی است. اکنون کمبود و کاهش اشتغال را در جامعه شاهد هستیم و برای آنکه بخواهیم در سال جاری این وظیفه را مد نظر بگیریم باید به سرمایه های انسانی نگاه داشته باشیم . فضای کسب و کاری که در حال شکل گیری است به سوی محیط های خانوادگی و کوچک به پیش می رود. روابط عمومی ها جایگاه خود را از دست داده اند و نیاز است تا بخش خصوصی به عنوان بازوی سازمان ها وارد عمل شود.
ورود به دنیای موج چهارم ارتباطات
حمید عشقی پور استاد علوم ارتباطات دانشگاه فرهنگ و هنر از درد مشترک دنیای امروز سخن گفت و اظهار داشت: ما برای رسیدن به مقاصد راه کوتاه تر را انتخاب می کنیم و به دنبال آرمان گرایی هستیم، کشورهای توسعه یافته از رئالیسم به ایده آلیسم رسیده اند. باید واقعیت را بشناسیم و خود را با واقعیت تظبیق دهیم. امکانات نقش مهمی در روابط عمومی ایفا می کند ولی زیبا فکر کردن مهمترین ابزار در روابط عمومی است.
وی در ادامه گفت: برای شناخت توانایی های خود باید شرایط امن را بشکنیم، اگر بخواهیم موفیق باشیم باید آن چیزی را که می بینیم بیان کنیم. در دانش روابط عمومی با کارگزار روابط عمومی آشنا می شویم. وارد موج چهارم ارتباطات شده ایم و دنیای بدون کاغذ محقق شده است.
روابط عمومی‌ها عامل خوش‌نامی سازمان‌ها
فائزه تقی پور دیگر سخنران این برنامه با بیان این موضوع که امروزه سازمانها با تکیه بر روابط عمومی خود، خوشنامی را تجربه می کنند، گفت: تجربه سبب می شود تا ایده‌های نو ایجاد شود . بخش مهمی از کارآفرینی را به محیط نسبت می دهند. کسانی می‌توانند کارآفرینی بالایی داشته باشند که قدرت ریسک بالای و جسارت و جرات دارند. در ایران جرات و ریسک کمتر مشاهده می شود. احساس می کنیم ایمن ترین راه‌ها امتحان شده هستند.
وی با اشاره به این مهم که روابط عمومی های کارآفرین به سمت برندگینگ پیش می روند افزود: برند شدن به شاخص هایی از جمله اسم و لوگو سازمان، تعریف ویژگی های شخصیتی، ویژگی های فرهنگی، تصویر درک شده از آن برند سازمانی، نشان دادن وجه تمایزها بستگی دارد و این وظیفه روابط عمومی است. کارآفرینی موثر باید ما را به سوی برندیگ پیش ببرد. برای توسعه کسب و کارهای محلی به نیازسنجی های بومی نیاز بوده و احیای کسب و کارهای قدیمی نیز می تواند موثر باشد.
نقش روانشناسی در روابط عمومی
نازیلا آهنج دیگر استاد علوم ارتبطات حاضر در این جلسه با طرح این سوال که چگونه می توانیم از روابط عمومی برای کارآفرینی ایجاد کنیم اظهار کرد: اگر در فضای رقابتی امروز برنامه ای برای تقویت سازمان انجام نشود باعث ضعیف شدن برند خواهیم شد. ابعاد برون سازمانی و دورن سازمانی باید با سلیقه های مخاطب هماهنگ شود. روانشناسی نقش مهمی در روابط عمومی بازی می کند.
وی در ادامه گفت: برای ایجاد یک برنامه اطلاعاتی باید رسانه های موثر را انتخاب کنیم، شبکه های اجتماعی ما را از روابط عمومی سنتی خارج کرده است. آکاهی نسبت به برند ها وظیفه روابط عمومی است و وظیفه حفظ سرعت پخش اطلاعات به عهده روابط عمومی است. احساس رضایت از سازمان نیز به عهده روابط عمومی است، اعتماد عمومی را روابط عمومی ها ایجاد می کند، روابط عمومی با تبلیغات تفاوت دارد.
گوش شنوا و چشم بینای سازمان
سید محمد قلمکاریان سرپرست دانشگاه فرهنگ و هنر نیز اظهار کرد: برای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب باید شناخت صحیح از جایگاه به دست بیاوریم. باید برخی عادت ها را ترک کنیم، در آینده با مشاغلی روبرو خواهیم بود که امروز شاهد آن نیستیم. شناخت و معرفت عمیق نیاز است، ارتباط مهم و موثر باید داشته باشیم برای رسیدن به جایگاه گوش شنوا و چشم بینا باید تلاش کنیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار