گزارش پانا ازسمت و سوی بازار ارز

احتمال ورود دلار به کانال 9 تا 11 هزار تومان

تهران (پانا) – بازار ارز روند کاهشی خود را پس از اظهارات ترامپ در پیش گرفت و به کانال 13 هزار تومان راه یافت. آن گونه که تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید اگر روند کنونی در فضای سیاسی مرتبط با ایران طی شود دلار به کانال 9 تا 11 هزار تومان سقوط می‌کند.

کد مطلب: ۹۱۸۱۸۸
لینک کوتاه کپی شد
احتمال ورود دلار به کانال 9 تا 11 هزار تومان

امیرحسین شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا در تشریح دلایل کاهش قابل توجه نرخ ارز در هفته جاری گفت:‌ «تنزل یا صعود دارایی‌های مالی تحت تاثیر عوامل اقتصادی از جمله تورم همواره در کشور ما وجود داشته است. وضع فعلی کشور به گونه‌ای است که هرگونه تحرک یا واکنش سیاسی می‌تواند بربازارهای مالی تاثیرگذار باشد. سفرهای ترامپ، شرایط منطقه و پیشنهاد معاهده عدم تعرض کشورهای منطقه خلیج فارس از سوی ایران در کنار افزایش محسوس و آرام آرام نفت در بازار موجب شده است تا ریال در مقابل دلار تقویت شود.»

وی ادامه داد:‌ «نرخ دلار از کانال 15 هزار تومان به کانال 13 هزار تومان رسیده است. البته این پیش‌بینی که روند نرخ ارزها کاهشی خواهد بود یا خیر پس از اتمام ماه رمضان به واقعیت نزدیک‌تر خواهد بود. اما اینکه روند کاهش قیمت ادامه‌دار باشد محمتل است.»

تحلیلگر بازار سرمایه گفت:‌ «ایران به دنبال شروع جنگ نیست و اگر توافقی حاصل شود وضع کنونی به موقعیتی عادی‌تر بدل خواهد شد و نرخ ارزها نیز حدود 10 تا 20 درصد کاهش خواهد یافت که به معنای تقویت بیشتر ریال در برابر ارزهای دیگر است.»

کاهش نرخ ارز به کانال 9 تا 11 هزار تومان

وی ادامه داد: «اگر روند کنونی طی شود دلار به کانال 9 تا 11 هزار تومان سقوط می‌کند اما اگر شرایط متفاوت شود نرخ ارزها ممکن است با روند افزایشی همراه باشد و دولت هم ممکن است از روند افزایشی نرخ ارز بودجه اداره کشور را تامین کند.»

شریعتی گفت:‌ «اغلب کشورهایی که خریدار نفت ایران بودند اکنون خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند و با رایزنی‌هایی که ظریف، وزیر امور خارجه به کشورهای مختلف انجام داده است در تلاش است تا ایران بتواند با استفاده از ابزارهای متفاوت نفت خود را به فروش برساند.»

ورودی ارز حاصل از فروش نفت تا 6 ماه پس از توقف کامل فروش نفت نیز ادامه دارد

وی ادامه داد:‌ «قراردادهای نفتی به طور معمول 6 ماهه هستند و از زمانی که فروش نفت به حداقلی‌ترین سطح خود برسد تا 6 ماه بعد ورودی ارز ناشی از فروش نفت به کشور وجود خواهد داشت. به نظر می‌رسد که تا رسیدن به 6 ماه زمانی که قرار است ارز حاصل از فروش نفت به کشور برگردد بخشی از مشکلات با تلاش‌ها و پیگیری‌های دیپلماتیک حل شود.»

تحلیلگر بازار سرمایه گفت:‌ «رشد قابل توجه شاخص بورس نیز متاثر اظهارنظرهای صریح سیاسی مقامات کشورها است.»

بهبود وضع ارزی کشور با معرفی امتناع‌‌کنندگان بازگشت ارز صادراتی به قوه قضائیه

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نیز با اشاره به اجرای برنامه‌هایی برای بهبود وضع بازار ارز، می‌گوید معرفی امتناع‌کنندگان بازگشت ارز صادارتی به قوه قضاییه، اقدام مناسبی است.

مهرداد بائوج‌لاهوتی با اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر معرفی امتناع کنندگان از بازگشت ارز صادراتی به قوه قضاییه، گفت: «باید ارز حاصل از صادرات در جهت رونق اقتصادی به داخل کشور بازگردد و این تدبیر وزیر اقتصاد در مسیر بهبود وضعیت ارزی کشور مناسب است.»

وی با تاکید بر اینکه اگر قرار است ارز حاصل از صادرات بازنگردد، باید جلوی خروج کالا از کشور رفته شود، تصریح کرد: «در این راستا ارایه تضامین کافی از سوی سرمایه گذاران لازم است، در غیر اینصورت روند با مشکل مواجه خواهد شد.»

اگر قرار است ارز صادراتی به کشور برنگردد جلوی صادرات گرفته شود

بائوج‌لاهوتی با بیان اینکه ارایه مشوق های صادراتی به صادرکنندگان در جریان است، گفت: «در شرایط فعلی صادرات از حیث جذب منابع ارزی برای کشور اهمیت دارد، از اینرو اگر قرار بر بازنگشتن ارز باشد جلوی صادرات باید گرفته شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار