امسال ۱۲۰ اثر تاریخی در آذربایجان غربی مرمت می شود

ارومیه (پانا)- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از مرمت و بازسازی ۱۲۰ بنای تاریخی استان طی سالجاری خبر داد.

کد مطلب: ۹۱۷۹۹۴
لینک کوتاه کپی شد
امسال ۱۲۰ اثر تاریخی در آذربایجان غربی مرمت می شود

جلیل جباری سال گذشته در مجموع ۸۰ اثر تاریخی استان مرمت و احیا شد افزود: امسال بر اساس برنامه ریزی های انجام شده ۱۲۰ بنای تاریخی مرمت و بازسازی می‌شود.

وی ادامه مرمت بازار تاریخی ارومیه و خوی، مسجد جامع ارومیه، سردشت و بوکان، حمام محمد بیگ، پل تاریخی ساروق تکاب، حوزه خانه‌های تاریخی مهاباد، کاروانسراهای تاریخی استان، کلیساهای تاریخی ثبت ملی شده در استان، آسیاب خانه تاریخی چالدران و قلعه‌های تاریخی استان را از اهم بناهای تاریخی مرمتی طی سال جاری در استان برشمرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه امسال اعتباری تاکنون از بودجه سال ۹۸ در راستای مرمت و احیای بناهای تاریخی اختصاص نیافته است گفت: در حال حاضر از اعتبارات سال ۹۷ در کارگاه‌های مرمت بناهای تاریخی استفاده می‌شود.

جلیلی اعتبار مورد نیاز برای مرمت ۱۲۰ بنای تاریخی استان در سال جاری را ۱۵۰ میلیارد ریال عنوان و خاطرنشان کرد: در صورت تأمین اعتبار تعداد آثار تاریخی مرمتی استان را افزایش می‌دهیم.

وی اضافه کرد: امسال یکی از اولویت‌های کاری این اداره کل با دارا بودن بالغ بر ۱۶۴۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی اعم از ابنیه و محوطه‌های تاریخی - میراث طبیعی و ناملموس و … و برنامه ریزی برای انجام کارهای مرمت آثار و ابنیه تاریخی است.

جلیلی با بیان اینکه سال گذشته ۵۵ میلیارد ریال برای مرمت و احیای آثار تاریخی استان اختصاص یافت گفت: این اداره کل در سال ۹۷ با هدف حفاظت و حراست از آثار و ابنیه تاریخی که نیاز به مرمت داشتند با عقد قراردادهای پیمانکاری، بالغ بر ۴۵ کارگاه در سال ۹۷ و با احتساب ادامه کارگاه‌های سال ۹۶ در مجموع تعداد ۸۰ کارگاه مرمتی را در سطح استان فعال کرد که بخشی از این آثار در حال مرمت و بازسازی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی تعیین حریم آثار تاریخی را از دیگر اولویت‌های اداره کل در سال جاری عنوان کرد و اظهار داشت: سال گذشته شش اثر تاریخی در استان تعیین حریم شد که امسال در صورت تخصیص اعتبارات این میزان به بالای ۱۰ اثر افزایش می‌یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار