آشتی جویی مقتدرانه در منطقه؛ پیامی که ظریف از بغداد مخابره کرد

تهران (پانا) - پیشنهاد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره امضای معاهده عدم تعرض متقابل با کشورهای منطقه مورد توجه وِیژه در عراق، منطقه و عرصه بین الملل قرار گرفته است.

کد مطلب: ۹۱۷۸۸۲
لینک کوتاه کپی شد
آشتی جویی مقتدرانه در منطقه؛ پیامی که ظریف از بغداد مخابره کرد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه تور منطقه ای خود روز یکشنبه در بغداد، برای اولین بار اعلام کرد که تهران پیش از این پیشنهادات مختلفی برای امضای معاهده عدم تعرض با همه کشورهای منطقه خلیج فارس ارائه کرده است که این پیشنهادات همچنان روی میز است.
وی همچنین درگفت و گو با ایرنا، درباره پیام ایران برای منطقه و جهان، گفت: پیام و انتخاب ما کاملا مشخص است، ما علاقمند هستیم در صلح و آرامش و توسعه زندگی کنیم، این انتخاب جمهوری اسلامی ایران است اما این صلح و آرامش و توسعه باید برای همه باشد.
مواضع جمهوری اسلامی ایران و پیام روشن، صلح جویانه و در عین حال مقتدارانه و هشدار دهنده که ظریف طی این جملات از بغداد مخابره کرد، مورد توجه و استقبال در سطح عراق، منطقه و عرصه بین الملل قرار گرفته است.
در اولین واکنش بین المللی به این پیشنهاد جدید جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تنش در منطقه، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه به آن واکنش نشان داده و آن را گام مثبت تهران برای کاهش در منطقه دانست.
دولتمردان و رهبران سیاسی عراقی نیز از پیشنهادهای ایران برای گفت وگو به منظور کاهش تنش در منطقه حمایت کرده اند.
«حنان الفتلاوی» رهبر جنبش اراده که در دیدار ظریف با «هادی العامری» رهبر فراکسیون الفتح حضور داشته در توئیت امروز دوشنبه خود نوشت در این جلسه راهکارهای مسالمت آمیز برای کاهش تنش در منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
«ایاد علاوی» نخست وزیر اسبق عراق و رهبر فراکسیون الوطنیه که با ظریف نیز دیدار داشت تاکید کرده است که عراق از فراخوان ایران برای گفت وگو با کشورهای منطقه به منظور کاهش تنش حمایت می کند.
رییس جمهور و نخست وزیر عراق و رییس پارلمان عراق نیز در دیدارهای جداگانه با ظریف راه حل مشکلات منطقه را گفت وگوی سازنده دانستند.
طرح جدید پیشنهادی وزیر خارجه ایران برای کاهش تنش در منطقه که برخی از کاربران عراقی و عرب آن را مصداق «هوشمندی سیاسی بی نظیر ایرانی ها» توصیف کرده اند، مورد توجه گسترده ای در سطح شبکه های اجتماعی و رسانه ها قرار گرفته است.
«عبدالامیر الساعدی» کارشناس برجسته امور راهبردی و سیاسی در عراق به سرعت توئیت امروز «محمد جواد ظریف» با عنوان «اولویت با همسایگان است» که اشاره به طرح پیشنهادی ایران برای معاهده عدم تعرض دارد، بازتاب داده است.
وی با ترجمه متن انگلیسی توئیت ظریف به عربی نوشته است که ظریف در توئیتی در عراق نوشته است که مذاکرات ثمربخشی با رییس جمهور، نخست وزیر، رییس پارلمان و رهبران دو فراکسیون بزرگ پارلمانی عراق داشته و معاهده عدم تعرض را مطرح کرده است، اولویت با همسایه ها است.»
«حسن موسی» یک کاربر عرب نوشته است که «ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس پیشنهاد معاهده عدم تعرض داده و رژیم صهیونیستی و دونالد ترامپ (رییس جمهور آمریکا) مات و مبهوت مانده اند.»
این کاربر در ادامه به طنز از قول رژیم صهیونیستی و ترامپ آورده است که «از این پس چگونه پول از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را بگیریم!»
یک کاربر عرب دیگر به نام مصطفی که خود را معلم بازنشسته ریاضی معرفی کرده نوشته است که «ایران طرح معاهده عدم تعرض را با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مطرح کرد و روسیه از آن استقبال، آمریکا فعلا ملاحظه دارد اما دولت های عربی حوزه خلیج فارس هیچ واکنشی نداشته اند.»
روزنامه های «النهار» و «الوطن» کویت طرح ایران برای معاهده عدم تعرض با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را در تیتر اول روزنامه های خود به طور برجسته بازتاب داده اند.
تلویزیون «العربیه» و روزنامه «الحیات» وابسته به عربستان نیز از حیث رسانه ای به این پیشنهاد جدید ایران برای کاهش تنش واکنش نشان داده و در رسانه های خود بازتاب داده اند.
رسانه های اماراتی نیز به پیشنهاد ایران برای عدم تعرض متقابل واکنش نشان داده و این مطلب در تیتر اول برخی از این رسانه ها قرار گرفته است.
این عنوان مهم خبری امروز در راس دو روزنامه پرشمارگان «الزمان» و «المدی» چاپ بغداد نیز قرار گرفته است.
روزنامه الزمان نوشته است که محمد جواد ظریف در بغداد از طرح معاهده عدم تعرض با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پرده برداشت.
اما روزنامه المدی نیز نوشته است که ظریف به دنبال امضا معاهده عدم تعرض با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است.
به اعتقاد کارشناسان وبرآیند دیدگاه های مطرح شده در شبکه های ارتباط جمعی، این پیشنهاد نشان عزم جدی ایران برای مخابره پیام آشتی جویی مقتدرانه خود به منطقه و جهان و در عین حال انداختن توپ به زمین برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دارد که با بی توجهی به غیرقابل تفکیک بودن صلح و امنیت و یا بی ثباتی و ناامنی در منطقه، بر آتش تنش ها نفت می ریزند و به آن دامن می زنند و آمریکا را به تکروی ها و تندروی های بیشتر تشویق می کنند.
به باور برخی ناظران، ایران این پیام مقتدرانه را از بغداد و قلب جهان عرب به منطقه و جهان مخابره کرد که اگر عزم جدی برای کاهش تنش در منطقه دارید، ایران مقتدرانه آماده است در چارچوب گفت و گوها و همکاری های منطقه ای، امکانات خود را در خدمت این هدف قرار دهد اما اگر چنین عزمی ندارید باید بدانید که امنیت یا ناامنی در منطقه تجزیه پذیر نیست.
هر چند طبق رسم معمول فضای مجازی، برخی ارتش های سایبری وابسته به رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه و تعدادی از کاربران سعودی با طرح مسائل انحرافی و ابراز تردید نسبت به انگیزه طرح این پیشنهاد، کوشیده اند به نوعی بر مواضع دولت های منطقه نسبت به این طرح اثر منفی بگذارند، اما پژواک گسترده پیام ظریف از بغداد در کمتر از یک روز از طرح آن نشان از دریافت و درک اهمیت آن از سوی افکار عمومی منطقه و سیاستمداران عرب و غیر عرب دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار