رئیس قوه قضاییه: همواره بین دو نفر صلح ایجاد کنید

تهران (پانا) - رئیس قوه قضاییه گفت حقیقت شب قدر، حقیقت سعادت انسان در پرتوی هدایت الهی است و لیلةالقدر، شب نزول قرآن بر قلب مبارک نبی مکرم اسلام(ص) است.

کد مطلب: ۹۱۷۸۵۱
لینک کوتاه کپی شد
رئیس قوه قضاییه: همواره بین دو نفر صلح ایجاد کنید

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رییسی در سخنرانی پیش از احیا شب بیست‌ویکم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی، با اشاره به این‌که « شب قدر، شب شهادت مولای متقیان امیرالمومنین(ع) است که در کنار حضرت رضا(ع) برای عرض تسلیت و شب‌زنده‌داری در کنار بارگاه ملکوتی ایشان جمع شده‌ایم» ادامه داد: این زمان و مکان، بسیار زمان و مکان مبارک و مقدسی است. در این زمان و مکان مقدس امید به آن داریم که رحمت واسعه الهی شامل همه دل‌دادگان به حضرت حق شود و همه ما مشمول عنایات خاصه وجود مقدس حضرت ولی عصر(عج)، صاحب شب قدر قرار بگیریم. بنا بر نص صریح قرآن کریم، لیلةالقدر، شب نزول قرآن بر قلب مبارک نبی مکرم اسلام(ص) است و کتاب هدایت کتابی کامل بر قلب انسان کامل برای هدایت وی است.

وی با بیان این‌که «حقیقت شب قدر، حقیقت سعادت انسان در پرتوی هدایت الهی است»، تصریح کرد: تمام سعادت انسان امشب رقم خورده است. مرحوم شیخ مفید روایتی از حضرت جواد(ع) می‌فرمایند؛ به شب قدر ایمان بیاورید و لیله‌القدر را باور کنید.‌ این تصور که لیله‌القدر در زمان پیغمبر(ص) بوده، درست نیست.

وی اضافه کرد: ابوذر غفاری از حضرت سوال می‌کند که آیا شب قدر فقط در زمان رسول گرامی اسلام(ص) بوده که پاسخ را این گونه می‌شنود که هر سال یک شب قدر دارد و در این شب قدر، مقدرات عالم تنظیم و تقدیم حجت بالغه الهی قرار می‌گیرد. واسطه فیض پرودگار، حجت خدا، ولی زمان امام زمان (عج) است. امام جواد در روایتی نورانی که در جوامع روایی نقل کردند، فرموند؛ ای شیعیان، به وسیله سوره قدر بر کسانی که امامت و ولایت را قبول ندارند احتجاج کنید. به آن‌ها بگویید که چگونه امانت را قبول ندارید. سوره قدر، سوره ولایت و امامت است و نزول ملائکه و روح این شب صورت می‌گیرد.

رییس قوه قضاییه با بیان این‌که شب قدر، شب با عظمتی است، تاکید کرد: قرآن کریم بر سلیمان نبی می‌فرماید، در یک صبحگاهان یا شب‌گاهان با سوار شدن بر راهوار باد، راه یک ماه یا دو ماه را می‌پیمود؛ اما امت پیغمبر(ص) می‌توانند بر راهوار لیله‌القدر ره صد ساله طی کنند و ره یک عمر را می‌توان با شب قدر رقم زد.

وی با اشاره به این‌که بر راهوار لیله‌القدر می‌توان یک عمر را پیمود و اولین گام پیمودن آن معرفت است، خاطرنشان کرد: بدانید که شب قدر چه شبی است و بدانید در کجا قرار دارید و چه باید بکنید. در روایت فرات کوفی آمده که رمز شناخت امشب، معرفت مقام فاطمه اطهر (س) است. فاطمه کسی است که رسالت رسول(ص) و ولایت ولی را حفظ کرد و هرکس نگاهش به زهره وجود زهرا بود، اهل نجات بود، باید از خود فاطمه اطهر (س) بخواهید که به ما معرفت دهد. باید لیله‌القدر و صاحب شب قدر را بشناسید. امشب یک صاحب دارد که صاحب آن ولی‌اللّه اعظم است.

وی ادامه داد: باید در شب قدر شب زنده‌داری کنیم و در این اقدام نگاهی به پیشینه کنیم تا بدانید چه کرده‌ایم. نزد خودتان اعتراف کنید و با خدای خود خلوت کنید تا بدانید که تاکنون چه کرده‌اید. ببینید که آیا به میزان عمر خود و نعمت‌هایی که در اختیار ما قرار گرفته، وظیفه خود را انجام داده‌ایم؟ باید در عین حال به وضعیت اکنون خود توجه کنیم و این امر را نسبت به خدا در نظر داشته باشیم که ما عبدیم و او مولاست. او در جایگاه غفران و بخشش و ما در جایگاه گناه‌کار قرار داریم. باید بدانیم که او«الرحمن‌الرحیم» بوده و همه چیز نزد او قرار دارد.

رییسی عنوان کرد: اوست که همه را دعوت کرد تا به در خانه‌اش برویم. در آیه‌ای آمده است که ای پیغمبر اگر مردم از تو پرسیدند خدا کجاست؟ به ‌آن‌ها بگو که من در نزدیکی شما قرار دارم، اگر پرسیدند چقدر نزدیک؟ در پاسخ آن بگو از رگ گردن به تو نزدیک‌تر؛ اما چرا ما به این امر توجه نداریم؛ زیرا که غفلت‌ها ما را جدا کرده است. هیچ‌کس حق ندارد که امشب به خدا سوءظن داشته باشد؛ بدانید که لیله‌القدر شب امید است. در این شب همه باید با امیدواری در خانه خدا حاضر شوند و دل خود را نسبت به حق‌الناس، حق‌الله، کدورت نسبت به مومنین و... صاف کنند. هیچ کس نباید در دل خود کدورت با مومنین جای دهد.

وی اضافه کرد: سوگواران عزیز همه شما در کنار بستر امیرالمومنین(ع) جمع شده‌اید و می‌خواهید بدانید که سخن حضرت علی(ع) در لحظات آخر عمر خود چیست. ایشان وصیت‌نامه‌ای دارند که خطاب آن به حسنین است. در این وصیت‌نامه فرمودند؛ حسنم و حسینم و همه کسانی که سخن مرا می‌شنوید، شما را توصیه به تقوا و پروای از خدا دارم. پروای از خدا داشتن؛ یعنی خدا را در همه چیز و قبل و بعد همه چیز دیدن. اگر دنیا به شما رو آورد، شما به او رونیاورید، نباید دنیاپرستی و دنیامحوری شما را فرا بگیرد. برای چیزهایی که از دست می‌دهید تأسف نخورید، به دنبال چیزهایی باشید که باید آن را در آینده کسب کنید. این را در نظر داشته باشید که همواره و در همه حال سخن حق بگویید و برای پاداش اخروی تلاش کنید. نسبت به ظالم دشمنی و نسبت به مظلوم موضع‌گیری کنید.

وی بیان کرد: تلاش کنید همواره بین دو نفر صلح و آشتی ایجاد کنید، چرا آن‌قدر پرونده در دادگستری‌ها قرار دارد؟ در فرهنگ اسلامی ما ریش‌سفیدی و کدخدامنشی رواج دارد و بسیاری از امور می‌تواند توسط اطرافیان حل شود. چرا باید همه موارد خود را با قضا حل کنیم؟ نگذارید این مسائل به بخش اداری برسد. به تعبیر من حل مسائل مردم از بسیاری نماز و روزه مستحبی فضیلت بیشتری دارد. شرط قبولی دعای سحرگاهی و نیمه شب نام بردن از دیگران است و ماه مبارک رمضان، ماه دیگرخواهی است.

رئیس قوه قضاییه با بیان این‌که «بهترین خلق خدا برای امر به معروف و نهی از منکر جان خود را از دست داد»، افزود: مردم را به امر به معروف و نهی از منکر دعوت کنید. امر به معروف، امر به خوبی‌ها و نهی از تمام زشتی‌ها و پلشتی‌هاست. در جامعه خود احساس مسئولیت کنید و در اداره‌ای اگر رشوه گرفته می‌شود، در مقابل او بایستید و مطلقا اجازه ندهید فساد در جامعه رواج پیدا کند. فساد، رشوه‌خواری، کم‌کاری و تبعیض هیچ تناسبی با نظام اسلامی و این جامعه پاک ندارد. همه ما در این موضوع باید احساس مسئولیت کنیم. امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند؛ اگر در جامعه‌ای امر به معروف و نهی ازمنکر کمرنگ شد؛ شاهد تسلط شران و بدان در آن جامعه باشید. مردم متعهد، مخلص و ولایی ما که در دوران دفاع مقدس خوش درخشیدند، حتما در مبارزه با فسادها، زشتی‌ها و پلشتی‌ها در جامعه نیز خوش خواهند درخشید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار