در گفت‌وگو با پانا

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی: ایران سالانه بالغ بر ۲/۵ میلیارد دلار برای افغان‌های مقیم در کشور یارانه می‌دهد

حسن‌بیگی: کلیه هزینه‌های پناهندگان باید از سوی سازمان ملل پرداخت شود/سالانه بالغ بر یک میلیون نفر غیرقانونی وارد کشور می‌شوند

تهران (پانا) - نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور مهاجران در ایران هزینه‌های بالایی برای کشور دارد، گفت بیشترین جمعیت اتباع غیرایرانی از کشور افغانستان است و ایران سالانه بالغ بر ۲.۵ میلیارد دلار برای افغان‌های مقیم در کشور یارانه می‌دهد.

کد مطلب: ۹۱۷۷۵۸
لینک کوتاه کپی شد
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی:  ایران سالانه بالغ بر ۲/۵ میلیارد دلار برای افغان‌های مقیم در کشور یارانه می‌دهد

ابوالفضل حسن‌بیگی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه حضور مهاجران در همه کشورها از جمله ایران غیرقابل انکار و پیشگیری است، اظهار کرد: اکنون با توجه به اینکه دهکده جهانی تشکیل شده است، همه کشورها با گروه مهاجران مواجه هستند و ایران نیز از این امر مستثنا نیست. علاوه بر اینکه بخشی از مهاجران وارد ایران می‌شوند، هم‌اکنون بالغ بر شش میلیون ایرانی نیز در خارج از کشور به سر می‌برند و در کشورهای اروپایی و قاره آمریکا حضور دارند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افزود: مهاجران در سطوح بین‌المللی به چند دسته تقسیم می‌شوند: یک دسته از مهاجران، پناهنده هستند که برای کار و اشتغال با موافقت کشور هدف وارد آن کشور می‌شوند و گروه دیگر نیز مهاجران غیرقانونی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که سالانه چقدر مهاجر غیرقانونی به ایران وارد می‌شود؟ گفت: بخشی از مهاجرت‌هایی که به ایران می‌شود به علت اشتغال است در صورتی که ایران دیگر جایی برای اشتغال این افراد ندارد و بخشی هم به دلیل ترانزیت مواد مخدر است که از سوی نیروهای نظامی کشف می‌شود. این عدد دائما در حال تغییر است و ثابت نمی‌ماند اما آماری که در گذشته وجود دارد سالانه بالغ بر یک میلیون نفر غیرقانونی وارد کشور می‌شوند که اکثر اینها به کشورشان بازگردانده می‌شوند.

حسن‌بیگی خاطرنشان کرد: برای جمعیت افغان‌های قانونی و غیرقانونی داخل کشور سالانه بالغ بر 2.5 میلیارد دلار یارانه داده می‌شود. این سوبسید شامل بخش‌های حمل و نقل، مسکن، انرژی، مواد غذایی و بهداشت و درمان می‌شود. به عنوان نمونه در بخش مواد غذایی 14 میلیارد دلار یارانه در سال 98 بر مبنای دلار 4200 تومان اختصاص یافته است که بخشی از این سوبسید نیز مشمول مهاجران می‌شود چون فرایند توزیع در بازار مشخص نیست.

وی اضافه کرد: همچنین مهاجران در جاهایی سکونت دارند که حامل‌های انرژی (آب، برق و گاز) با جاهای دیگر مشترک است و اینها برای ایران هزینه دارد چون اینگونه نیست که بارکدی ویژه اتباع بیگانه تنظیم شود یا مهاجران یارانه حمل و نقل عمومی را پرداخت کنند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: ایران یکی از کشورهایی است که یارانه خوبی را به بخش دارو می‌‌دهد و مهاجران نیز از این یارانه بهره‌مند می‌شوند و حتی برای خانواده‌هایشان نیز دارو ارسال می‌کنند. بنابراین تفکیک ایرانی بودن و غیرایرانی بودن در بهره‌مندی از یارانه بسیار مشکل است و مشکلات زیادی دارد که سعی می‌کنیم خلأهای قانونی را با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهیم جبران کنیم.

وی درباره میزان دقیق مهاجر در ایران گفت: وزارت کشور قرار است آمار دقیق‌تری از میزان مهاجران در ایران ارائه دهد ولی آنچه به ما اعلام شده است، اکنون بالغ بر 3 میلیون نفر غیرایرانی در کشور شناسایی شده‌اند و عده زیادی هم هستند که به صورت قاچاق وارد ایران می‌شوند و بیشترین جمعیت مهاجر از کشور افغانستان هستند.

حسن‌بیگی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که یکسری پناهندگان بر اثر ناامنی‌هایی که در کشورهای اطراف ایران به وجود می‌آید، وارد کشور می‌شوند و کلیه هزینه‌های آنان باید از سوی سازمان ملل متحد پرداخت شود اما آنچه ما اکنون در ایران با آن مواجه هستیم و به شدت به آن معترض هستیم این است که آمریکا در کشورهای اطراف ایران اختلاف و جنگ درست می‌کند و مردم برای حفظ جانشان به ایران و سایر کشورها مهاجرت می‌کنند و سازمان ملل متحد نیز هیچ‌گونه کمکی به ایران نمی‌کند در صورتی که باید کمک کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: خطری که اکنون مرزهای کشور را تهدید می‌کند حضور داعش در افغانستان است. وقتی داعش در سوریه و عراق شکست خورد بخشی از آنها از سوی آمریکا به شمال شرق افغانستان هدایت شدند تا بتوانند انسجام خود را پیدا کنند و برای اهدافشان برنامه‌ریزی کنند. از طرفی آمریکایی‌ها در راستای مقابله با سه کشور ایران، چین و روسیه داعش را به افغانستان آورده‌اند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: نکته مغفول دیگری که باید به آن توجه کرد این است که از زمانی که آمریکایی‌ها وارد افغانستان شدند سطح زیر کشت تریاک 20 برابر شده است و کشت حشیش صد برابر گذشته شده است. در این راستا کشور ایران بیشترین لطمه را می‌بیند و تاکنون شهدای زیادی در این عرصه داشته‌ایم و مقادیر زیادی از مواد مخدر از سوی نیروهای نظامی کشور کشف و ضبط شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار