معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمانشاه تشریح کرد:

شرایط ثبت‌نام دانش‌آموزان دوره ابتدایی در سال تحصیلی 99-98

کرمانشاه (پانا) - معاون ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه، شرایط ثبت‌نام دانش‌آموزان دوره ابتدایی در سال تحصیلی جدید را تشریح کرد.

کد مطلب: ۹۱۷۷۲۹
لینک کوتاه کپی شد
شرایط ثبت‌نام دانش‌آموزان دوره ابتدایی در سال تحصیلی 99-98

ناهید فضلی، معاون آموزش ابتدایی استان با اشاره به شرایط سنی دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی برای ثبت‌نام تصریح کرد: تمامی متولدین نیمه دوم سال 1391 و نیمه اول سال 1392 و یا قبل از آن به شرط آنکه سن آن‌ها از حداکثر سن مقرر در آیین‌نامه اجرایی مدارس (ماده36) بیشتر نباشد و منحصراً متولدین روز اول مهرماه 1392 می‌توانند سال تحصیلی 99-98 در پایه اول ابتدایی ثبت‌نام کنند.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، ثبت‌نام کودکان با سن 6 سال تمام در سال تحصیلی 1399 - 1398 انجام می‌پذیرد.

این مقام مسؤول در آموزش و پرورش استان اظهار داشت: آموزش و پرورش وظیفۀ تحت پوشش قرار دادن کلیۀ کودکان لازم‌التعلیم را بر عهده دارد و موظف است شرایط را برای بهره‌مندی از این فرصت برای تمامی کودکان فراهم نماید؛ لذا با عنایت به لزوماجرای مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش که طی نامه شماره 120/100431 مورخ 15 اردیبهشت 98 در پاسخ به استعلام معاونت ابتدایی وزارت متبوع با موضوع فوق‌الذکر تنظیم و ارسال شده است، موارد ذیل جهت ثبت‌نام کودکان با سن 6 سال تمام مورد تاکید قرار می­گیرد.

* حداقل سن ثبت‌نام در پایۀ اول دبستان 6 سال تمام خواهد بود که شامل متولدین نیمه دوم 1391 و نیمه اول 1392 خواهد بود و (مطابق اساس‌نامه دوره پیش‌دبستانی، صرفاً کودکان گروه سنی 4 تا 6 سال تحت پوشش برنامه‌های این دوره قرار می‌­گیرند) لذا ثبت‌نام کودکان 6 سال تمام فقط در مدارس ابتدایی به عنوان دانش‌آموز پایۀ اول مجاز است و ثبت‌نام آنان در سایر مراکز از جمله مراکز پیش‌دبستانی ممنوع می­‌باشد؛ لذا مدیران محترم مدارس و مراکز پیش‌دبستانی موظفند در ثبت‌نام، شرایط سنی را رعایت نمایند.

* در مواردی که کودک 6 ساله‌­ای با توجه به استانداردهای تعیین شده (سنجش بدو ورود به دبستان)، آمادگی لازم برای ثبت‌نام در پایۀ اول را نداشته باشد، سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی تصمیم‌گیری می‌نماید و مرجع تعیین عدم امکان ثبت‌نام و حضور کودک با 6 سال تمام در پایۀ اول و صدور مجوز ثبت‌نام در این پایه با سنین بالاتر (در چهارچوب سن متعارف)، کمیسیون خاص منطقه با ذکر دلایل (عدم دسترسی به مدرسه، بیماری و ...) می‌­باشد.

وی با اشاره به مراحل ثبت‌نام پایه اول ابتدایی گفت: در مرحله نخست مدارک مذکور به نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونت، با توجه به محدوده جغرافیایی ارائه می‌شود. در مرحله دوم پس از ثبت‌نام موقت و دریافت نوبت برای سنجش سلامت، در زمان مقرر به پایگاه‌های سنجش مراجعه شده و مرحله سوم ثبت‌نام قطعی و نهایی دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی در مدارس، منوط به ارائه گواهی از «پایگاه سنجش سلامت کودکان بدو ورود به دبستان» است.

معاون آموزش ابتدایی استان همچنین یادآور شد: ثبت‌نام دانش­‌آموزان براساس ماده 31 آیین‌نامه اجرایی، طبق محدوده جغرافیایی که توسط هر شهرستان تعیین می‌شود، انجام می‌گیرد و اولیا می‌توانند با در دست داشتن سند مالکیت ساختمان یا اجاره­‌نامه با کد رهگیری و فیش آب، گاز یا برق اقدام کنند.
وی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول تاکید کرد: مدیران محترم مدارس، لیست دانش‌آموزانی را که دوره پیش‌دبستانی را نگذرانده‌اند به کارگروه آموزش ابتدایی شهرستان، منطقه ارسال نمایند که تمهید مقدمات کلاس‌های زبان‌آموزی یک‌ ماهه در تابستان فراهم گردد.

فضلی افزود: 33 پایگاه سنجش سلامت کلاس اولی‌ها به صورت ثابت و سیار، کار سنجش سلامت نوآموزان را بر عهده خواهند داشت و برنامه‌ریزی لازم توسط اداره آموزش و پرورش استثنایی برای ایجاد یک پایگاه فوق تخصصی سنجش سلامت در شهر کرمانشاه صورت پذیرفته است و مدیران مدارس پس از انجام مراحل ثبت‌نام، با توجه به بخشنامه که توسط آموزش و پرورش استثنایی استان بزودی ارسال خواهد شد، مقدمات حضور دانش‌آموزان را در پایگاه‌های سنجش فراهم آورند.

وی اعلام کرد: با توجه به هماهنگی به‌عمل آمده با اداره کل استثنایی استان، پایگاه‌های سنجش پایه‌ی اول و پیش‌دبستانی کار خود را از نیمه دوم خردادماه آغاز خواهند کرد.

این مقام مسؤول در آموزش و پرورش کرمانشاه در پایان برای آگاهی همکاران فرهنگی و اولیای دانش‌آموزان، مواردی را یادآوری کرد که قابل توجه است:

* ثبت‌نام با ارائه اصل شناسنامه و با حضور ولی دانش‌آموز (پایه اول) توسط مدیر مدرسه ضمن تکمیل و امضای فرم تطبیق شناسنامه صورت می‌گیرد.

* مدیران مدارس دولتی موظفند از دانش‌آموزان میان پایه (پایه دوم تا ششم) در فرصت مقرر بدون حضور اولیای آنان ثبت‌نام به عمل آورند؛ مگر در موارد ضروری که با درخواست اولیا مبنی بر انتقال فرزند خود به مدارس دیگر مواجه گردند.

* افزایش پوشش تحصیلی، شناسایی و جذب دانش‌آموزان لازم‌التعلیم و بازمانده از تحصیل و تارکان از تحصیل به خصوص در مناطق روستایی به طریق ممکن مورد تأکید می‌باشد.

* ثبت‌نام تمام دانش‌آموزان مدارس دولتی و غیر دولتی، صرفاً از طریق سامانه الکترونیکی (سامانه سناد) انجام و زمینه‌های لازم برای تحقق این موضوع مهیا گردد.

معاون آموزش ابتدایی استان در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال تحصیلی پیش رو، بیش از یکصد و هفتاد و شش هزار نفر دانش‌آموز در پایه اول تا ششم خواهیم داشت که از این تعداد، بیش از سی و دو هزار نفر در پایه اول مشغول به تحصیل می‌شوند. زمان ثبت‌نام پایه اول ابتدایی، از اوایل خردادماه آغاز شده و سایر پایه‌های تحصیلی پس از ارزشیابی پایانی نوبت دوم آغاز خواهد شد.

دوره آموزشی اولیای پایه اول در شهریور ماه در سطح نواحی و مناطق استان برگزار می‌گردد و شایسته است مدیران محترم در این خصوص اقدام لازم را مبذول فرمایند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار