"ترامپ" از ویزیتوری تا تجارت مرگ

تهران (پانا) - ترامپ در یک سال گذشته با ارائه سری اتهام هایی که در نقاط مختلف خاورمیانه رخ داد، با انعقاد قراردادهای تسلیحاتی با عربستان و امارات، اردن، نشان داد که هدفش تجارتی بزرگ و فعال نگه داشتن کارخانه های تسلیحاتی است.

کد مطلب: ۹۱۷۵۳۴
لینک کوتاه کپی شد
"ترامپ" از ویزیتوری تا تجارت مرگ

در حالی که در جدال لفظی یک سال گذشته، ترامپ و یارانش همچون بولتون، پمپئو، مردم ایران و قهرمانان آنان را در معرض اتهام‌هایی قرار داده‌اند، اما بسیاری از کارشناسان که با روحیه تجاری ترامپ که از جوانی در این راه سابقه داشته، آشنا هستند، می‌دانند و بیان کردند که هر گونه تهمت، افترا و دروغ‌های بزرگ ترامپ تنها برای سود بردن از قطعه زمینی از جهان می باشد که بر روی طلای سیاه قرار گرفته است.

آخرین دروغ بزرگ ترامپ را می‌توان نسبت دادن انفجار الفجیره به ایران دانست، این در حالی است که نباید از خاطر برد یکی از نخستین اقدامات ترامپ پس از به قدرت رسیدن، سفر به عربستان و انعقاد یکی از بزرگترین قراردادهای نظامی با محمد بن سلمان -عاملی- بود که همزمان با ترامپ در عربستان شروع به کار کرده بود.

اکنون دور جدید فروش قرن، با معامله قرن همزمان شده است! ظاهراً در دنیای ترامپ نه اصول سیاسی وجود دارد، نه معاهدات بین ا لمللی قالب بسته است و نه می‌تواند تجزیه‌ای از مسائل روز داشته باشد، او تنها با تلاشی یک سال و نیمه، کاری کرد که تجارت اسلحه که بزرگترین تجارت آمریکا در جهان است به نفع این کشور در منطقه‌ای ثروتمند از پول نفت، احیا شود.

خبرگزاری‌ها روز جمعه به نقل از وزیر خارجه آمریکا بیان داشتند که وی در نامه‌ای به کنگره اعلام کرده که با توجه به شرایط اضطراری موجود، سلاح‌های جدیدی را در اختیار سعودی‌ها و اماراتی‌ها قرار می‌دهد

سی ان ان اعلام کرد مایک پمپئو در نامه‌ای به کنگره آمریکا اعلام کرده است: متوجه شدم که شرایط اضطراری وجود دارد که فروش فوری تجهیزات و خدمات دفاعی را به پادشاهی سعودی و امارات متحده عربی و اردن ضروری کرده است.

مقامات آمریکا به سی ان ان گفته‌اند بسته‌های نظامی در نظر گرفته شده برای امارات متحده عربی و عربستان سعودی شامل هواپیماهای گشت زنی همچون پهپاد های بمب ا فکن RQ-21، تعمیرات هواپیماها، برنامه‌های آموزشی، سیستم‌های کنترل کننده سلاح‌های کشنده پیشرفته دقیق و پرتاب گره‌ای موشک‌های ضد تانک می‌شود.

در همین حال رویترز نوشت، سرپرست وزارت دفاع آمریکا نیز روز جمعه در نامه‌ای به کنگره اعلام کرد با اعزام یک هزار و ۵۰۰ نیرو و توانایی‌های دفاعی به خاورمیانه به دنبال درخواست فرماندهی مرکزی غرب آسیا (سنتکام) برای افزایش آرایش نظامی نیروهایمان موافقت کرده است.

کیتی ویلبارگر دستیار سرپرست وزیر دفاع آمریکا هم در این نشست درباره اعزام این نیروها گفت: این نیروهای اضافی به سوریه یا عراق اعزام نمی‌شوند، اینها برای تقویت نیروهای موجود ما در منطقه هستند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز اعلام کرد که یک هزار و پانصد نیروی نظامی به خاورمیانه می‌فرستد که هدف از اعزام آنها عمدتاً حفاظتی است.

آمریکا همچنین اعلام کرده که فروش تسلیحات به برخی کشورهای عربی را تسریع می‌کند. این دو تصمیم ترامپ در شرایطی است که وی بامداد جمعه گفته بود: "فکر نمی‌کنم که ایالات متحده به نیروهای اضافی بیشتری برای اعزام به خاورمیانه نیاز داشته باشد".

آمریکا طی هفته‌های اخیر با اتخاذ رویکردی تنش ز ا اعلام کرده که ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و یگانی از بمب ا فکن ها را به خلیج فارس اعزام می‌کند. واشنگتن مدعی است که این اقدام در رابطه با تهدیدهای فزاینده ا ی که به ایران نسبت داده است، انجام می‌شود.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه، جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش و پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا روز سه شنبه دو جلسه غیرعلنی درباره ایران با اعضای کنگره برگزار کردند تا اعضای کنگره را درباره اطلاعات ادعایی خود توجیه کنند.

هنگامی که وقایع روز گذشته از گفته‌های وزیر خارجه تا سخنان ترامپ و نشست کنگره و اعلام نظر وزیر دفاع آمریکا را در کنار هم می‌چینیم، تصویری از یک تنش می‌بینیم که به طور قطع باید وجود خارجی داشته باشد که چنین، اتفاق نظری را در میان دولتمردان آمریکا ایجاد کرده است، اما عملکرد ترامپ چه در آسیای شرقی، چه در قبال اروپا و چه اکنون در قبال منطقه خلیج فارس تنها نشان دهنده آن است که با واقعی جلوه دادن تصویری جعلی، خواهان فروش بیشتر تسلیحات خود است، اقدامی که موضع گیری های روز گذشته، مقدمه‌ای نزد افکار عمومی شد تا تجارت میلیاردی با کشورهای منطقه در زمینه تسلیحات را بپذیرد.

جمعه شب خبر رسید که امریکا ۸.۱ میلیارد دلار تسلیحات نظامی به سه کشور عربی، شامل عربستان، امارات و اردن می‌فروشد.

المانیتور در این باره نوشت: فروش ۸.۱ میلیارد دلاری آمریکا به سه کشور عربی شامل ۲۲ نوع تسلیحات نظامی از جنگ افزارهای هدایت شونده رایتون (Raytheon) و پشتیبانی تسلیحاتی از جنگنده‌های هوایی کشورهای عربستان و امارات است که در این میان امارات اجازه انتقال یک میلیارد دلار بمب‌های هدایت لیزری به اردن را صادر کرده است.

به گزارش روزنامه هیل، «باب منندز» سناتور دموکرات در بیانیه‌ای با انتقاد از دولت آمریکا اعلام کرد که دولت آمریکا در یادداشتی به کنگره «از سال‌ها رفتار ایران سخن گفته اما نتوانسته تشریح کند که چه چیزی واقعاً باعث اقدام اضطراری امروز می‌شود.»

مندز افزود: همان‌طور که پیش‌تر نیز در آستانه این تصمیم اشتباه بارها هشدار داده بودم با هر گونه تلاشی برای تضعیف بیشتر اقدامات نظارتی کنگره بر فروش تسلیحات مبارزه می‌کنم.

وی در بیانیه خود نوشت: مانع از آن شده‌ام که دولت ترامپ ده‌ها هزار بمب نقطه زن را به عربستان و امارات بفروشد، مگر آنکه ثابت کند که کمک‌ها و فروش‌های تسلیحاتی آمریکا به عربستان و امارات احترام این دو کشور به حقوق بشر در یمن را افزایش می‌دهد.

سناتور «کریس مورفی» از اعضای ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا نیز گفت که دولت ترامپ با چنین اقداماتی «رویه خطرناکی» را پایه گذاری می‌کند.
وی افزود: طبق قانون اساسی، اعلان جنگ و نظارت بر فروش تسلیحات بر عهده ماست.

این سناتور دموکرات اظهار داشت که در حال بررسی لایحه‌ای برای محدود کردن فروش تسلیحات است. قانون کنترل صادرات تسلیحات به قانون‌گذاران اجازه می‌دهد تا ظرف سی روز فروش‌های تسلیحاتی را بلوکه کنند.

اما این قانون حاکی است که «اگر ضرورت ایجاب کند» رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند این دوره سی روزه را لغو کرده و فروش تسلیحاتی را انجام دهد و به نظر می‌رسد ترامپ با تکیه به همین قانون‌هایی که حق وتو برایش ایجاد می‌کند، در میدان تجارت به پیش می‌رود تا نام خود را به عنوان تاجر قرن کارتل مرگ ثبت کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار