سوخت و روغن‌های معدنی بالاترین سهم صادراتی را در کشوردارند

تهران (پانا) - صادرات سوخت‌های معدنی، روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها؛ مواد قیری و موم های معدنی بیش از ۳۶ درصد از کل صادرات ایران در فروردین بوده است.

کد مطلب: ۹۱۷۵۰۱
لینک کوتاه کپی شد
سوخت و روغن‌های معدنی بالاترین سهم صادراتی را  در کشوردارند

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران صادرات کالای بدون نفت خام ایران به تفکیک فصول کتاب مقررات صادرات و واردات در فروردین را بررسی کرده است که براساس آن بالاترین سهم متعلق به سوخت و روغنی‌های معدنی با بیش از ۳۶ درصد بوده است.

براین اساس بیشترین سهم از ارزش صادرات غیرنفتی مربوط به محصول فصل ۲۷ کتاب مقررات صادرات و واردات یعنی سوخت‌های معدنی، روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها؛ مواد قیری و موم‌های معدنی با سهم بیش از ۳۶ درصدی می شود.

با این حال این آمار نشان می‌دهد که صادرات این مواد نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی و مقداری تا حدودی کاهش یافته است.

بعد از فصل ۲۷ کتاب مقررات صادرات و واردات، بالاترین ارزش صادرات کشور در فروردین ماه مربوط به فصل ۳۹ این کتاب یعنی مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته شده از آن، فصل ۲۹ کتاب یعنی محصولات شیمیایی آلی و فصل ۷۲ کتاب یعنی چدن، آهن و فولاد بوده است.

براساس آمارهای منتشر شده، حدود ۸۱ درصد ارزش صادرات کشور بر ۸ درصد فصول کتاب مقررات صادرات و واردات متمرکز بوده که نشان می‌دهد تنوع کالاهای صادراتی محدود و اغلب مبتنی بر منابع طبیعی یا محصولات با ارزش افزوده پایین است.

این آمارها نشان می‌دهد که بالاترین رشد ارزشی صادرات در فروردین ماه ۹۸ نسبت به سال قبل، مربوط به فصل ۶۷ این کتاب یعنی پر، پر نرم آماده و اشیاء ساخته شده از پر یا پر نرم، گل های مصنوعی و اشیاء ساخته شده از موی انسان بوده است.

ارزش صادرات این فصل در فروردین ماه ۹۸ معادل ۶۶ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ بیش از ۱۰۰ برابر شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار