سردار جلالی: وزارت خارجه کمک‌های اروپایی‌ها به سیل‌زدگانی ایران را به خودشان بازگرداند

تهران (پانا) - رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: اروپایی‌ها کمک‌های ناچیزی به مردم سیل‌زده کردند و وزارت خارجه باید این کمک‌ها را به کشورهای اروپایی برگرداند و با این گونه رفتارها برخورد کند؛ چرا که این مقدار کمک‌، شبیه تمسخر و شوخی‌ است که اروپایی‌ها انجام داده‌اند.

کد مطلب: ۹۱۷۰۴۸
لینک کوتاه کپی شد
سردار جلالی: وزارت خارجه کمک‌های اروپایی‌ها به سیل‌زدگانی ایران را به خودشان بازگرداند

به گزارش ایسنا، سردار غلامرضا جلالی طی سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه هوافضا با بیان این‌که «سپاه کفایت و لیاقت لازم را برای پاسداری از انقلاب اسلامی دارد»، اظهار کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ابتدا تا به حال نقش بی بدیلی در حفاظت از انقلاب اسلامی داشته است و هر روز که می گذرد بر نقش و اهمیت سپاه افزوده می‌شود و این افزایش نقش سپاه، چند دلیل مشخص دارد؛ یکی از آن دلایل این است که سپاه سازمانی است که کفایت و لیاقت لازم را برای پاسداری و صیانت در همه صحنه هایی که انقلاب اسلامی را تهدید می کرده است، دارد.

وی افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ابتدای شکل گیری تاکنون نقش آفرینی خود را در تمامی عرصه‌ها نشان داده و ثابت کرده در همه حوزه ها از قابلیت‌های زیادی برخوردار است، سپاه در مقاطع حساس توانسته با لطف خدا، ایثارگری و جانفشانی انقلاب اسلامی را از توطئه بدخواهان این نظام مقدس نجات دهد. حفاظت و پاسداری از انقلاب زمانی که انقلاب اسلامی مولودی جوان و بسیار نو پا بود، توسط سپاه انجام شد و موجب شد تا سطح زیادی از تهدیدات در حوزه‌های مختلف مثل براندازی، جنگ تحمیلی و... دفع شود و یک دفاع همه جانبه از کشور صورت گیرد.

جلالی ادامه داد: امیدواریم که همواره خداوند این توفیق را به ما بدهد تا بتوانیم هم تهدید را خوب بشناسیم و هم رویکردی که رهبری انقلاب ارائه می‌کنند، برای دفاع از انقلاب اسلامی به کار ببندیم و حتی یک لحظه از آن عقب نمانیم. به ویژه که در گذشته و در تاریخ اسلام نمونه‌هایی داشتیم که افرادی از امام جامعه و رهنمودهای ایشان دور شدند. در چهل‌ساله ابتدای انقلاب، سپاه نشان داده که همواره در چارچوب سیاست‌های رهبری انقلاب و امام راحل حرکت کرده است، تهدیدات دوران را به خوبی شناخته است و تلاش کرده در آن مسیر و سمتی حرکت کند که انقلاب اسلامی ترسیم نموده است. سپاه بر اساس تدابیر رهبری، آینده‌نگری و شناسایی تهدیدات آینده را در دستور کار خود قرار داده است و به همین دلیل است که امروز متناسب با تهدیدات، تجهیزات و امکانات زیادی را برای مقابله با آنها و حتی تهدیدات آینده تولید و تامین کرده‌ایم. همه این موضوعات با نگاه پیش‌دستانه محقق شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به حوادث اخیر و افزایش تغییرات اقلیمی در کشور هشدار داد: ما با آغاز دوران تغییرات اقلیمی در کشور مواجه هستیم. امسال موجی از بارندگی در کشور رخ داد که در ۵۰ سال گذشته با معدل کلی کشور بی‌نظیر است و توانستیم حجم زیادی از بارش الهی را برای کشور جذب کنیم. طبیعتا این تغییرات اقلیمی هم برکاتی دارد برای کشور و هم اگر آماده نباشیم خساراتی برای ما در پی دارد. تمام پیش‌بینی‌های کشور قبل از سال جدید دلالت بر این داشت که ما در یک دوره خشک‌سالی هستیم و در بهمن و دی‌ماه به دنبال ذخیره‌سازی برای تامین آب شرب مورد نیاز هم‌وطنانمان در سراسر کشور بودیم و به این علت، حداکثر ظرفیت‌های آبی در سراسر کشور برای مقابله با خشک‌سالی حفظ شد.

وی با بیان اینکه مسئولان کشور نسبت به موضوع سیل تا اندازه زیادی غافل‌گیر شدند، گفت: به غیر از معدود افرادی که توانستند پیش‌بینی تقریبی از تغییرات اقلیمی سال اخیر داشته باشند، تقریبا در هیچ‌یک از مراکز برآورد اطلاعاتی اقلیم و هواشناسی نتوانستند برآورد دقیقی از میزان بارش‌ها داشته باشند و آن چند نفر که برآوردهایی داشتند به دلیل این که پیش‌بینی آن‌ها نسبت به پیش‌بینی اکثریت، نادر محسوب می‌شد مورد توجه قرار نگرفت. اگر پیش‌بینی درستی از اقلیم وجود داشت ما سدها را تخلیه می‌کردیم تا ظرفیت را برای روان‌آب‌ها و بارش‌های اخیر مهیا کنیم تا تقریباً هیچ خسارتی نداشته باشیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه بارش‌ها نعمت‌هایی نیز با خود به همراه داشته است، اظهار کرد: بارش‌های اخیر تقریبا نزدیک به ۱۰ سال کم‌بارشی را جبران کرده است و اکثر منابع آب زیرزمینی ما مثل قنات‌ها چاه‌ها و... که طی سال‌های خشک و کم‌بارش اخیر خشک شده بود و ممکن بود عوارض بدی را برای کشور ایجاد کند، خوشبختانه پُر شده‌اند. در جریان مواجه و مدیریت بحران نیز برخی از اشکالات و نواقص مربوط به مدیریت بحران وجود دارد، یکی از این موارد، مدیریت واحد و فرماندهی هماهنگ است که بسیاری از کشورهای جهان که الگوهای مدیریت بحران خاص خود را دارند، واحدی که در ابتدایی ترین ساعات حوادث را در آن کشورها مدیریت می‌کند و در صحنه حاضر است، نیروهای نظامی آن کشور هستند. در ایران نیز به طور کلی نیروهای مسلح و تا حد زیادی سپاه احتیاط و عمل کلی نظام در برابر با حوادث اساسی و جدی هستند. البته این جزو وظایف سپاه و نیروهای مسلح است که طبق قانون اساسی در بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی حضورداشته باشند.

جلالی با ابراز تاسف از جان‌باختن جمعی از هموطنانمان در سیل اخیر، گفت: تلفاتی که این سیل از خود بجا گذاشته است ۷۵ و یا به عبارتی دیگر ۷۶ نفر است، این مقدار تلفات با این ابعاد حادثه به نسبت دیگر نقاط دنیا واقعا آمار کمی محسوب می‌شود که باید بخاطر این خدا را شاکر باشیم. البته ایده‌آل این است که این مقدار تلفات را نیز نداشته باشیم اما اگر ما در کشور به اقدامات، تلفات و ابعاد حادثه توجه کنیم و مقایسه‌ای با حوادث مشابه دیگر انجام دهیم، متوجه می‌شویم که واقعا اقدامات خوبی در این خصوص صورت گرفته است و این اقدامات معدل خروجی بخشی از ظرفیت‌های نظامی، دولتی و مردمی نظام جمهوری اسلامی است. اثر دیگری که این سیل داشت حضور نیروهای عراقی (حشدالشعبی) در جریان امدادرسانی و جبران کمک‌های نیروهای سپاه و ارتشی در مقابله با تروریست‌های تکفیری و داعش در عراق بود، من به کمیت این حضور نمی‌پردازم اما موضوع مهمی که باید به آن پرداخته شود همبستگی درونی است که بین مردم عراق به ویژه بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) و ملت ایران برخلاف اتفاقاتی که درجنگ ۸ ساله رخ داده است، ایجاد شده است، اگر ما به وقایع با نگاه فرصت محوری توجه کنیم، می بینیم که در حادثه سیل اخیر فرصت های بسیار زیادی برای ما ایجاد شده است که باید از آن استفاده و در جهت تداوم و تقویت آن عمل کنیم.

وی افزود: تصویر دیگری که سیل به ما نشان داد، این بود که در داخل کشور افرادی بودند که به واسطه ابزار شبکه‌های اجتماعی، جوسازی‌ها و سیاه‌نمایی‌هایی را به راه انداختند، این افراد در همه امور اعم از حضور نیروهای عراقی، حضور نیروهای نظامی داخلی و پیشگیری و مقابله ترمیم و بازسازی، نحوه امدادرسانی، مهندسی و ... بدون داشتن اطلاعات سخن گفتند که دانسته یا ندانسته در پازل دشمن قرار گرفتند، بلاخره باید بررسی کرد که در موقعی که مردم کشور ما در ۲۳ استان در حال مبارزه با سیل هستند و دچار بحران هستند این افراد در داخل کشور که این صحبت‌ها را می‌کنند، چه‌کاره هستند؟

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: نهادها، افراد و نخبگانی که وظیفه و دغدغه روشنگری دارند باید بعد از مدیریت حوادث در کشور به بازخوانی مواضع این افراد بپردازنند و برای مردم تبیین کنند که در مواقع بحران و حوادث این افراد چه حرف‌هایی زده‌اند و چه موضع‌گیری‌هایی داشتند تا مردم با چهره واقعی این افراد فارغ از ویترینی که برای خود ساخته‌اند آشنا شوند. مردم باید بدانند که چه افرادی بدون هیچ چشم‌داشتی و با اهداف انسان دوستانه به کمک مردم شتافتند و تسکین آلامشان بودند و چه افرادی بر طبل تفرقه کوبیدند و سوار موج‌های سیاسی شدند.

وی تصریح کرد: این افراد با ترفندهای عملیات روانی و جوسازی‌ها و با استراتژی‌های دشمن همراه شدند. در واقع یک سری سلبریتی ضدمردم، بی‌عرضه و فاسد که با استفاده از مشکلات مردم در شبکه‌های اجتماعی مدعی غلط به مرجع اجتماعی و فرهنگی مردم در کشور تبدیل شده‌اند و باید با آنان برخورد شود، بخش‌های امنیت داخلی کشور حتما باید رفتار و عملکرد این افراد را مورد بررسی قرار دهد، به‌نظر بنده ایفای نقش ستون پنجم دشمن عینا همین است که این افراد دنبال می‌کنند، یعنی جایی که مردم آسیب دیده‌اند و باید همه کمک کنند، این افراد شروع می‌کنند به جوسازی و بزرگ‌نمایی برخی از مشکلات کوچک، بنابراین دستگاه‌های امنیتی ما باید اقدامات این افراد را بررسی و در صورت وجود اشکال با آنان برخورد کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور یادآور شد: در حوزه خارجی نیز تکلیف کاملا مشخص است. آمریکا در حوزه کمک به مردم سیل‌زده کشور که یک حوزه کاملا بشر دوستانه است، حساب‌های هلال احمر را مسدود کردند و اجازه دریافت کمک‌های ارزی از خارج از کشور را ندادند، آمریکایی‌ها مثل گذشته دشمنی و عناد خودشان را با ملت ایران نشان دادند، این درحالی است که آمریکایی‌ها مرتب در رسانه‌های خودشان دولت آمریکا را بر خلاف واقعیت، طرفدار مردم ایران معرفی می‌کنند، اما این موضوع در جریان سیل اخیر مشخص شد که یک دروغ محض است.

وی افزود: نکته دوم این است که چهره اروپایی‌ها هم در جریان سیل اخیر مشخص شد، اروپایی‌ها کمک‌های ناچیزی به مردم ایران کردند که به قول یکی از مسئولان، ما این کمک‌ها را به فقرای کشورمان هم نمی‌دهیم و وزارت خارجه باید به نشانه اعتراض این کمک‌های ناچیز را به کشورهای اروپایی برگرداند، کل کمک اروپایی‌ها ۱۸۰ میلیون یورو است، به نظر من وزارت خارجه ما باید با این گونه رفتارها، برخورد کند. این اقلام و مقدار کمک‌هایی که در حوادث اخیر شده بیشتر شبیه تمسخر و شوخی‌ است که اروپایی‌ها انجام دادند. این که این حجم لباس و دیگر اقلام برای کمک به این حادثه با این ابعاد و گستردگی فرستاده شود واقعا به نوعی تمسخر ملت ما است، در محله‌های فقیر نشین ما کمک‌های مردمی بیشتری نسبت به کمک‌های اروپایی ها برای مردم حادثه دیده جمع آوری شده و این گونه رفتارها نشان می‌دهد که دشمنی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها با مردم ایران چقدر زیاد است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه یک حمله رسانه‌ای می‌تواند یک کشور را دچار مشکل کند و یک دفاع رسانه‌ای می‌تواند از کشور در برابر بسیاری از تهدیدات دفاع کند، گفت: باید در دانشگاه های نظامی ما به نقش رسانه‌ها در جنگ پرداخته شود، رسانه افکار عمومی را تولید می‌کند و طبق این اصل که نظام جمهوری اسلامی مردم‌محور و بر پایه مردم‌سالاری دینی بنیان دارد و بر اساس معدل عمومی افکار عمومی کشور اداره می‌شود، افکار عمومی برای ما اهمیت زیادی پیدا می کند، به عنوان مثال در جمهوری اسلامی اگر افکار عمومی فردی را به عنوان رئیس جمهور بپذیرد آن فرد به عنوان رئیس جمهور انتخاب و فعالیت می‌کند بنابراین اداره کشور بر اساس افکار عمومی انجام می‌شود و این رسانه‌ها هستند که افکار عمومی مردم را شکل می‌دهند.

وی در بخشی دیگری از سخنانش گفت: ویژگی عملیات ترکیبی فضای سایبری این اجازه را به دشمن می‌دهد تا با ترکیب عملیات مختلف یک هجوم همه‌جانبه را انجام دهد، پس انجام عملیات هوایی صرف و عملیات زمینی صرف در آینده بعید بنظر می‌رسد و ما باید به دنبال راه‌های مقابله و دفع عملیات ترکیبی باشیم. این نوع عملیات n نوع ترکیب دارد و به عنوان مثال عملیات سایبری خالص و عملیات سایبری در حوزه‌های شناختی، اقتصادی، امنیتی، زیرساختی و ... را با یکدیگر ادغام می‌کنند تا حاصل آن یک تهدید جدید با ماهیت سایبری باشد.

جلالی با بیان اینکه FATF جزئی از یک جنگ مالی و پولی است که در پازل تهاجمی دشمن قرار دارد، گفت: دشمنان جنگ غیرنظامی را علیه ما شروع کرده‌اند ولی اهدافشان همان اهدافی است که در یک جنگ نظامی دنبال می‌شود و ما باید هم‌افزایی و هماهنگی میان عملیات غیرنظامی و نظامی پدید آوریم.

وی با بیان اینکه ما در اولویت اول باید مردم را در مقابل تهدیدات حفظ کنیم، تاکید کرد: اساسی‌ترین هدفی که باید از آن حفاظت شود مردم هستند. مردم باید هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ افکار عمومی در مقابل تهدیدات سایبری و شبکه‌های اجتماعی محافظت شوند. این کار درستی نیست که مردم را بدون دفاع در برابر هجمه‌های دشمن در شبکه‌های اجتماعی رها کنیم، بلکه باید بتوانیم اولین نیازهای مردم را تامین کنیم و در شرایط بحرانی از همه آنان حفاظت کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار