برگزاری همایش موسسان مدارس غیردولتی استان

یزد (پانا) - همایش موسسان مدارس غیردولتی با حضور مدیرکل مدارس و مراکز آموزش غیردولتی وزارت در پژوهشگاه آیت الله خاتمی برگزارشد.

کد مطلب: ۹۱۶۹۸۶
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری همایش موسسان مدارس غیردولتی استان

" محسن بیگی " در جمع موسسان مدارس غیردولتی استان یزد اظهار داشت : امروز در حوزه سازمان مراکز و مدارس غیردولتی وفاق و همدلی برای دفاع از مدارس غیردولتی بی سابقه است.
وی افزود : ظرفیت های بزرگی در بین مدارس غیردولتی، درحوزه موسسین و مراکز غیردولتی وجود دارد که از این ظرفیت ها برای توجیه، روشنگری،تبیین و دفاع از مدارس غیردولتی باید استفاده کرد و نباید از این ظرفیت ها غفلت کرد.
محسن بیگی با بیان اینکه مصداق بارز مشارکت مردم در امر تعلیم و تربیت مدارس و مراکز غیردولتی هستند، تصریح کرد: در مدارس غیردولتی ارتباط بین خانه و مدرسه بسیار بالا است و والدین در برنامه ریزی های کیفی نیز مشارکت می کنند و مطالبات بیشتری را در امر تعلیم و تربیت فرزندان خود دارند.
محسن بیگی افزود: باید ظرفیت ایجاد کرد تا انسان هایی تحویل جامعه داده شود که مهارت زندگی، آموزش مدیریت و مدیریت بر منابع و خلاقیت را نیز بیاموزند تا در جامعه موثر باشند.
وی با بیان اینکه باید فضایی آماده کرد که مردم در افزایش بهره وری مشارکت بالایی داشته باشند، افزود: وظیفه ما در قبال مدارس و مراکز غیردولتی هدایت، حمایت و نظارت کامل و دقیق است.
محسن بیگی هدایت، حمایت و نظارت را در حوزه سازمانی ضروری دانست و گفت : نقش نظارتی در مدارس و مراکز غیر دولتی بسیار مهم است و زمانی وظیفه هدایتی و حمایتی ما محقق می‌ شود که نظارت‌ ها بر آن کامل و جامع باشد.
وی تقویت شورای هماهنگی موسسان مدارس غیردولتی و دخالت آنان در بحث نظارت را بسیار مهم و ضروری دانست و گفت: بر اساس تکلیف قانونی برای حفظ اعتبار و اعتماد عمومی بر این مجموعه ها باید نقش نظارتی خود را فعال تر کنیم.
مدیرکل مدارس و مراکز آموزش غیردولتی وزارت افزود : تعلیم تربیت نمی تواند صرفا دولتی باشد چرا که تعلیم و تربیت نیاز به مشارکت عموم دارد و مردم هم مشارکتشان را جایی اعمال می کنند که در آن سهم داشته باشند .
محسن بیگی گفت : مدارس غیردولتی به دلیل اینکه والدین در کنار کادر مدرسه حضور دارند بهترین مکان برای آسیب شناسی و نیاز سنجی دانش آموزان است چرا که خانواده ها احساس مشارکت واقعی میکنند نه فقط مشارکت مالی بلکه احساس می کنند در کنار مشارکت مالی باید بهترین نتیجه را هم بگیرند بنابراین مراودات بیشتر می شود و اهداف عالی تعلیم و تربیت بهتر محقق می شود .
وی به حمایت مقام معظم رهبری از مدارس غیر دولتی اشاره کرد و افزود : در قانون برنامه ششم توسعه و همچنین سیاستهای اصل 44 قانون اساسی و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری به توسعه مراکز و مدارس غیردولتی توجه شده و در بالاترین سطوح تصمیم گیری کشور هم تعیین تکلیف شده است .
محسن بیگی وجود مدارس غیردولتی را گامی در جهت برقراری عدالت آموزشی دانست و افزود : کمک به آموزش و پرورش در تامین نیروی انسانی ، سرانه دانش آموزی و همچنین سرانه فضای فیزیکی و پرورشی مهم ترین قدم در ایجاد عدالت آموزشی است .
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این همایش گفت : یکی از سیاست ها و رویکردهای سند تحول بنیادین ارتقاء مشارکتها و ظرفیت بخش خصوصی است و ما باید شرایط را جهت رشد این مدارس فراهم کنیم .
" عباسعلی دانافر" افزود : 7/16 درصد دانش آموزان استان در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند و حدود 6 هزار و 500 نفر از همکاران فرهنگی نیز در این مدارس فعالیت دارند.
وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی و مشکل فضاهای آموزشی در آموزش و پرورش استان یزد گفت: کمتر از یک چهارم نیروی انسانی از طریق دانشگاه فرهنگیان تامین می شود و حدود 60 هزار نفر از دانش آموزان ما در مدارس فرسوده و غیر استاندارد که نیازمند به مرمت و بازسازی دارند مشغول به تحصیل می باشند که راه برون رفت از این چالش ایجاد زمینه ای است تا شرایط سرمایه گزاری بخش خصوصی در حوزه مدارس غیر دولتی فراهم شود .
دانافر تصریح کرد : آموزش و پرورش استان یزد جایگاه ویژه ای در کشور دارد و یکی از دلایل آن اهمیت و جایگاهی است که آموزش فرزندان در دل خانواده ها دارد و جایگاه هزینه های آموزشی در سبد هزینه ی خانوار، ویژه در نظر گرفته شده است .
مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت موسسان باید قوانین و دستورالعمل ها را نصب العین خود قرار دهند.
وی رعایت و اجرای قوانین و دستورالعمل ها توسط شورای نظارت، گزینش جدی در بحث تامین نیرو، قانون مدار بودن در صدور مجوزها، اطلاعات مالی شفاف و در دسترس بودن معادلات مالی و دریافت مبالغ قانومند جهت برگزاری ویژه برنامه ها در طول سال توسط مدیران و موسسان مراکز غیر دولتی را لازم و ضروری دانست.
دانافر گفت : سال گذشته 36 مدرسه غیردولتی جدید در سطح استان ایجاد شده است و اگر حمایت های لازم ازاین مدارس صورت نگیرد وضعیت آنها بحرانی خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار