بازرس اتحادیه طلا و جواهر زنجان: سکه همچنان حباب دارد

ارجمند:‌ مردم طلای آبشنده نخرند

تهران (پانا) - کسب سوداز خرید و فروش طلا و سکه از جمله روش‌هایی است که برخی از دارندگان نقدینگی برای خود انتخاب کرده‌اند. اگرچه نرخ اونس باید یکی از مهمترین عوامل در تعیین نرخ طلا و سکه باشد، در کشور ما این نرخ همواره تابعی از نرخ ارزها از جمله دلار است و به همین دلیل هر گونه نوسان در نرخ طلا و سکه را موجب می‌شود. در این مواقع است که نقدینگی در این بازار گردش می‌کند و آنها که به نیت سود وارد شده‌اند، طلا می‌خرند یا می‌فروشند.

کد مطلب: ۹۱۶۹۴۷
لینک کوتاه کپی شد
بازرس اتحادیه طلا و جواهر زنجان: سکه همچنان حباب دارد

در هفته اخیر نرخ دلار با کاهش قابل توجه در برخی از روزها مواجه شد و تا 2 هزار تومان نیز کاهش یافت. که این کاهش تاثیر مستقیمی بر قیمت طلا و سکه داشت.

فعالان صنعت طلا و جواهر در زمان نوسان‌های نرخ طلا و سکه که خرید طلای آبشده رونق پیدا می‌‌‌کند، به مردم درباره خودداری از این کار هشدار می‌دهند، به این دلیل که خلوص برخی از این طلاها ممکن است پایین باشد و سوء‌استفاده‌هایی صورت گیرد که تشخیص آن در توان و تخصص مردم عادی نباشد.

محمود ارجمند، بازرس اتحادیه طلا و جواهر زنجان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا با اشاره به روند کاهشی نرخ طلا و سکه در روزهای اخیر گفت: «این روند کاهشی به دلیل کاهش نرخ ارز در بازارهاست. در سایر کشورهای جهان، نرخ اونس تاثیرگذارترین عامل در کاهش نرخ طلا است اما قیمت دلار در تعیین نرخ طلا و سکه در ایران موثرترین عامل در تعیین نرخ طلا است.»

سکه هنوز هم حباب دارد

وی ادامه داد:‌ «با وجود این نرخ سکه هنوز هم حباب دارد و این حباب در محدوده 300 تا 350 هزار تومان در معاملات هفته جاری در نوسان بوده است.»

خاطرنشان کرد: «با روندی که درحال طی شدن است احتمال کاهش بیشتر نرخ طلا وجود دارد اما هیچ کس نمی‌تواند در بازار ارز پیش‌بینی درست و دقیقی از نرخ ارز ارایه دهد و تنها احتمالات است که مطرح می‌شود.»

وی با بیان اینکه افرادی که از تغییر‌های نرخ ارز آگاهی دارند با خیال راحت‌تری در بازار طلا خرید و فروش می‌کنند، گفت:‌ «توصیه طلافروشان تنها درحد پیش‌بینی اولیه است و بهتر است مردم تنها براساس پیش‌بینی خود به خرید اقدام کنند.»

مردم همچنان طلای آّبشده می‌خرند

بازرس اتحادیه طلا و جواهر زنجان گفت:‌ «نمی‌توان هیچ توصیه‌ای به مردم برای خرید یا فروش طلا داشت و تنها توصیه ما به مردم این است که وارد خرید و فروش طلای آبشده نشوند تا از ضررهای احتمالی آن در امان باشند.»

ارجمند گفت:‌ «با وجود تمامی هشدارها و موارد متعدد از زیان افرادی که وارد خرید و فروش طلای آبشده شده‌اند، خرید و فروش طلای آبشنده همچنان ادامه دارد.»

وی افزود: « همچنین با وجود خطرات احتمالی هنوز هم خرید و فروش اینترنتی طلا در حال انجام است این در حالی است که پرونده سایت ثامن هنوز تعیین تکلیف نهایی نشده است. به نظر می‌رسد تا مردم ضرر را به چشم نبینند از آن خودداری نمی‌‌کنند.»

بازرس اتحادیه طلا و جواهر زنجان گفت :‌ «ما به همکاران خود توصیه می‌کنیم که به مردم طلای ابشده نفروشند. برخی در این میان سوء‌استفاده‌هایی را در خرید و فروش انجام می‌دهند که در نتیجه، طلا با خلوص بالا به دست خریدار نمی‌رسد و در هنگام فروش آن با مشکل‌هایی مواجه می‌شوند.»

تلاش اتحادیه‌های استانی برای جلوگیری از بروز تخلفات

ارجمند به تلاش‌های اتحادیه‌های استانی برای جلوگیری از بروز تخلفات خبرداد و افزود: « اتحادیه‌های طلا و جواهر در تلاش هستند تا با ارایه اطلاعیه‌هایی اعضای این صنف را از خرید و فروش طلای آبشده منع کنند. اما متاسفانه تخلف‌هایی نیز وجود دارد.»

وی افزود:‌ «در این میان، مهمترین ضربه را به تولیدکنندگان این صنف خرید و فروش طلای آبشده وارد می‌کند و یکی از دلایل تعطیلی کارگاه‌های صنعت طلا و جواهر نبود جذابیت خرید طلای نو به دلیل پرداخت مالیات برارزش افزوده است.»

60 درصد کارگاه‌های تولیدی صنعت طلا وجواهر غیرفعال هستند

ارجمند با اشاره به تعطیلی برخی از کارگاه‌های تولید صنعت طلا وجواهر گفت:‌ » حدود 60 درصد از کارگاه‌های صنعت طلا وجواهر غیرفعال شده‌اند و حدود 40 درصد این واحدها هم با ظرفیت کامل خود کار نمی‌کنند. وضع بنکداران و خرده‌فروشان این صنعت هم مطلوب نیست.»

بازرس اتحادیه طلا و جواهر زنجان تصریح کرد:‌ «دو سال است که مباحث پیرامون حذف مالیات برارزش افزوده از خرید و فروش طلا مطرح شده است. مقرر بود این لایحه از کمیسیون اقتصادی به صحن علنی مجلس ارایه شود تا مالیات بر ارزش افزوده تنها به اجرت تعلق گیرد اما دوسال است که این لایحه به صحن مجلس ارایه شد اما پس از تصویب با ایرادهایی مواجه شد که مجددا به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده شد.»

وی ادامه داد: « چهار هفته از زمان ارجاع مجدد این لایحه به کمیسیون اقتصادی مجلس گذشته است و مطابق آخرین اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تا دو ماه آینده تکلیف این لایحه مشخص خواهد شد.»

ارجمند با تاکید براینکه اخذ مالیات برارزش افزوده یکی از مهمترین دلایل رکود در این صنف است، گفت:‌ » خرید و فروش سکه مشمول ارزش افزوده نیست اما همواره با حباب همراه است.»

بازرس اتحادیه طلا و جواهر زنجان درباره گلایه‌هایی که برخی شهروندان از اجرت ساخت دارند، گفت:‌ «برخی از کارگاه‌ها اجرت ساخت را درصدی از نرخ طلا تعیین کرده‌اند و همین موضوع باعث شده است تا با بالارفتن قیمت طلا شهروندان مجبور باشند مبلغ بیشتری برای هزینه ساخت پرداخت کنند.»

ارجمند گفت:‌ «اجرت ریالی برای شهروندان عادلانه است و طبیعی است که اجرت درصدی به زیان خریداران خواهد بود. متاسفانه گاهی اجرت ساخت تا 100 هزار تومان برای هر گرم هم محاسبه می‌شود. البته درکارهای دست‌ساز سفارشی و خاص طبیعی است که نرخ اجرت بالا است و خریداران این طلاها نیز افرادی هستند که از وضع مالی خوبی هم برخوردار هستند.»

گرانی‌ها تجهیزات و تکنولوژی‌های تولید در صنعت طلا وجواهر را چندبرابر کرده است

بازرس اتحادیه طلا و جواهر خاطرنشان کرد:‌ «ازسوی دیگر، گلایه تولیدکنندگان نیز بجاست که با افزایش هزینه‌های تمام‌شده تولید و گرانی تجهیزات و تکنولوژی‌های تولید در این صنعت مواجه هستند.»

بازرس اتحادیه طلا و جواهر گفت:‌ «در زمان نوسان نرخ ارز در طی یک روز ممکن است شش بار نرخ‌ها تغییر کند و متاسفانه اعضای این صنف در بحث خرده‌فروشی با مشکلاتی همراه هستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار