غربالگری 55 هزار مهابادی در طرح ملی کنترل فشار خون

ارومیه(پانا)- 55هزار مهابادی در طرح ملی کنترل فشار خون غربالگری می شوند.

کد مطلب: ۹۱۶۸۸۵
لینک کوتاه کپی شد
غربالگری  55 هزار مهابادی در طرح ملی کنترل فشار خون

سامرند مرزنگ اظهار داشت: این طرح مختص سه گروه هدف شامل افرادی 30 سال به بالا، زنان باردار و بیماران کلیوی است که در مهاباد جمعیتی بالغ بر 110 هزار نفر را شامل می شود.


وی با بیان اینکه این شبکه موظف به پایش 50 درصدی این آمار است، افزود: هدف از برگزاری این طرح شناسایی افرادی است که دارای فشار خون بالا بوده و از آن بی خبر هستند تا در صورت شناسایی به منظور درمان کامل به متخصصان معرفی شوند.


مرزنگ اظهار داشت: برای اجرای این طرح 10 پایگاه سلامت در مکان های پرتردد سطح شهرستان، در داخل بیمارستان، 67 خانه بهداشت روستایی، 18 مرکز سلامت روستایی و شهری و 11 پایگاه سلامت برای پایش حداکثری تجهیز شده است.


وی شعار طرح بسیج ملی فشار خون را «فشار خون، بدانیم و اقدام کنیم» عنوان و بیان کرد: این طرح در 2 مرحله انجام می شود که مرحله نخست آن اطلاع رسانی و آموزش است که از تاریخ 27 اردیبهشت ماه آغاز و مرحله دوم و اصلی آن نیز از 17 خرداد ماه شروع و تا 15 تیر ادامه خواهد داشت.


مرزنگ با بیان اینکه فشار خون بالا از علل اصلی سکته مغزی، سکته قلبی و بیماری های کلیوی محسوب می شود، اضافه کرد: امیدواریم با مشارکت همگانی در بسیج ملی کنترل فشار خون بتوانیم آگاهی جامعه از بیماری فشارخون بالا را افزایش دهیم.


مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد شایع ترین و بزرگترین عامل فشار خون بالا را مصرف بالای نمک دانست و یادآور شد: بسترسازی مناسب اطلاع رسانی برای توجه به کنترل فشارخون بالا به مثابه یک فرهنگ رفتاری در جامعه باید شکل بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار