مدیرکل آموزش و پرورش فارس: مسوولیت تعلیم و تربیت، برعهده تمام دستگاه‌های اداری، خانواده و رسانه است

شیراز (پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش فارس تربیت صحیح را عامل اصلی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت : امروز آسیب‌های اجتماعی گریبان جامعه را گرفته و ما با تغییر نگرش در افراد موثر در فرآیند تعلیم و تربیت به دنبال درمان هستیم .

کد مطلب: ۹۱۶۸۶۳
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل آموزش و پرورش فارس: مسوولیت تعلیم و تربیت، برعهده تمام دستگاه‌های اداری، خانواده و رسانه است

علی‌عسکر نجفی در جلسه شورای سیاسگذاری ویژه طرح نماد که با حضور نمایندگان دستگاه‌های همکار در اجرای این طرح در استان برگزار شد، گفت: تربیت صحیح عامل اصلی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است و در این راستا توجه به آموزش و پرورش از ضروریات است .

مدیر کل آموزش و پرورش فارس با اشاره به نگاه مشترک دستگاه‌ها نسبت به اهمیت توجه به آموزش و پرورش در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی،گفت: ایجاد دیدگاه مشترک برای تحقق پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی بین دستگاه‌ها امری ضروری بوده که خوشبختانه امروز این اتفاق افتاده و کمیته امداد ، هلال احمر، بهزیستی و سیار نهادها در کنار آموزش و پرورش قرار گرفته‌اند .

او تربیت صحیح را عامل اصلی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت : امروز آسیب‌های اجتماعی گریبان جامعه را گرفته و ما با تغییر نگرش در افراد موثر در فرآیند تعلیم و تربیت به دنبال درمان هستیم .

نجفی ادامه داد: نهاد تعلیم و تربیت تنها وزارت آموزش و پرورش نیست، بلکه از عامل‌های متعددی مانند خانواده، رسانه و دستگاه‌ها ی مختلف تشکیل شده است .

مدیر کل آموزش و پرورش فارس ریشه آسیب‌های اجتماعی و مشکلات جامعه را مسائل تربیتی دانست و گفت : افزایش مهارت‌های اجتماعی و زندگی و توانمند کردن کسانی که در فرآیند تعلیم و تربیت دخیل هستند از اهداف ماست.

نجفی با اشاره به لزوم توجه به همه ابعاد و ساحت‌های 6 گانه تربیتی دانش‌آموزان گفت : شهروند ماهر و توانمند باید اهل ارتباط و تعامل باشد و توجه صِرف به درس خواندن و مدرک تحصیلی مهم نیست .

او کنکور را عامل مخرب و بنیان بَرکَن نظام اجتماعی امروز برشمرد و اظهار داشت: کنکور باعث شکاف بین نسلی ، دور شدن فرزندان از پدر و مادر ، اکراه ، خودکشی ، افسردگی ، انزوا است و باید به دنبال حذف کنکور ، نظام تست محور و آموزش های بادکنکی باشیم.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس با اشاره به اهمیت تربیت دانش آموزان از پایه، گفت : باید دوره پیش دبستانی مانند دوره ابتدایی بخشی از نظام رسمی تعلیم و تربیت کشور شود ،چرا که هویت دانش آموزان از همین دوران شکل می‌گیرد .

او با تاکید بر لزوم مشارکت خانواده ها در بحث تعلیم و تربیت گفت : امروز ما شاهد حضور بخش ناچیزی از خانواده‌ها هستیم و انتظار داریم که خانواده‌ها ی دانش‌آموزان ما درک درستی از چرایی تربیت فرزند و فلسفه تعلیم و تربیت آنان داشته باشند و این خیلی مهم است.

نجفی مدرسه محوری را از ارکان مهم تغییرات آموزش و پرورش دانست و گفت: در تعریف جدید، تحولات باید از مدرسه آغاز شود لذا باید مدیران توانمند تربیت ، انتصاب و انتخاب کنیم و در این راستا برنامه ای که سال گذشته در انتصاب مدیران پایلوت اجرا شد امسال به صورت عمومی در تمام کشور اجرا می شود.

او طرح نماد یا همان نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان را به عنوان یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین طرح‌هایی دانست که در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی در حال حاضر در آموزش و پرورش اجرا می‌شود .

مدیر کل آموزش و پرورش فارس افزود : در قالب این طرح 18 نهاد و دستگاه دیگر باید پای کار بیایند و در حوزه مراقبت از آسیبهای اجتماعی در مدارس با آموزش و پرورش همکاری و تعامل داشته و این بخش را یاری نمایند.

او با اشاره به عدم فعالیت و همکاری بعضی از دستگاه‌ها و تاکید بر لزوم هم‌افزایی با آموزش و پرورش در اجرای طرح نماد گفت: به غیر از چند دستگاه هنوز بعضی از دستگاه ها پای کار نیستند و مدیران ارشد استانی و شهرستانی‌ آنان توجیه نشده و سامانه‌های آنان فعال نشده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار