دراستقبال ازشب های قدر

محمد رضا قاسمی نیا*

شب های بابرکت و با فضیلت قدر فرصتی مغتنم برای شب زنده داری است که با استقبال از آن به خدا نزدیک تر می شویم.

کد مطلب: ۹۱۶۸۳۶
لینک کوتاه کپی شد

پیامبر خدا حضرت محمد صلی الله علیه و آله می‌فرماید: خداوند به امت من شب قدر را بخشیده و احدی از امتهای پیشین از این موهبت بهرهمند نبودند!
در این که لیله القدر در ماه مبارک رمضان میباشد تردیدی نیست چرا که جمع آیات قرآن کریم همین معنا را تایید میکند. در جایی که میفرماید: قران در ماه رمضان نازل شده (بقره ۱۸۵) و از طرف دیگر میفرماید: در شب قدر نازل گردیده: «انا انزلناه فی لیله القدر»
اما در این که در کدام از شبهای ماه مبارک رمضان است؛ مشهور و معروف در روایات این است که در دهه آخر ماه رمضان و شب بیست و یکم یا بیست و سوم است و در روایتی هم آمده که پیامبرخدا صلیالله علیه و آله دهه آخر ماه مبارک رمضان تمام شبها را احیا میداشتند و مشغول عبادت بودند.
در روایتی ازحضرت امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودهاند: تقدیر مقدرات در شب نوزدهم است و تحکیم آن در شب بیست و یکم و در شب بیست و سوم به امضا می رسد!
شب قدر دارای فضیلت و ارزش بسیاری است ،این شب برابرهزارماه،یعنی بیشترازهشتادسال می باشد.سرنوشت و مقدرات مردم درشب قدر معلوم می گردد،شبی که فرشتگان فوج فوج ازآسمان فرودمی آیند و حامل رحمت الهی و برکات آسمانی و خیرات فراوان وفیض های الهی سرشارند.
پیامبراکرم صلی الله علیه وآله در عظمت وفضیلت شب های قدر می فرمایند:شیطان در این شب بیرون نیاید تا آنکه صبح طلوع کندو قدرت آسیب رساندن به کسی را ندارد و سحر هیچ ساحری دراین شب اثرنکند‌.
از امام باقر علیه السلام روایت شده است که حضرت فرمودند:درشب قدر هرامری از امور بندگان تا شب قدر سال آینده معین می گردد.از خیر و شر،طاعت و معصیت،ولادت و مرگ و روزی موجودات و هرآنچه در آن سال مقدر گشته حتمی است و خداوند را در آن مشیت است.

دربعضی از تفاسیر آمده است که پیامبر اکرم (ص) فرمودند یکی از بنی اسرائیل که شمسون نام داشت لباس جنگ برتن کرده بود و هزار ماه از تن بیرون نیاورد و پیوسته مشغول نبرد و جهاد در راه خدا بود اصحاب تعجب کردند و آرزو داشتند چنان فضیلت و افتخاری برای آنان نیز میسر و نصیب می شد.آیه< لیله القدر خیر من الف شهر> نازل شد.و فرمود: شب قدراز هزار ماه بهتر است.
در علت نامگذاری به شب قدر نظرهای گوناگونی می باشد که به تعدادی از آنان اشاره میشود:
۱-شب قدر به این جهت نامیده شده است که درآن شب، جمیع مقدرات بندگان در تمام سال تعیین می شود.
۲-بعضی نیز گفته اند آن شب را از این جهت شب قدر نامیده اند که دارای قدر و شرافت عظیمی است.
۳- به خاطر آن است که قرآن کریم با تمام قدر و منزلتش بر رسول والاقدر و برای امت با قدر و ارزش وبه وسیله فرشته صاحب قدر نازل گردید.( انزل فیها کتاب ذو قدر الی رسول ذی قدر لاجل امة ذات قدر علی یدى ملک ذى قدر)
۴-یا این که شبی است که مقدر شده قرآن کریم در آن نازل گردد.
۵-یااین که کسی که آن شب را احیابدارد صاحب قدر و مقام و منزلت می شود .
۶-یا این که در آن شب آن قدر فرشتگان نازل می شود که عرصه زمین برآنها تنگ می شود .

چه کسانی از برکات شبهای قدر محروم هستند:

پایمال کنندگان حقوق مردم،رشوه گیران و رشوه دهندگان،ربا خواران و ربا دهندگان ،قاطعین رحم، منافقان ،شرابخواران ،تهمت زنندگان ،دروغ گویان و غیبت کنندگان ،محتکران،ترک کنندکان معروف و عاملان به منکر،ساحران،اذیت کنندگان والدین،کسانی که کینه مسلمانی را در دل دارند،کسانی که باهم قهر هستند،کسانی که خمس و زکات پرداخت نمی کنند،افرادی ک قرآن کریم را برای تجارت می خواهند،همسایه آزار، کسانی ک سد معبر می کنند،کسی که قرآن را برسر بگذارد ولی در دل و عمل به آن معتقد نباشد،کم فروشان و گران فروشان‌، کسانی که خدارا به ائمه علیهم السلام قسم می دهند ولی با ولایت نباشند،کسی که کتمان حق و حقیقت کند و با زبان بک یا الله گوید اما در دل اورا نجوید،بعلی گوید اما در استفاده از بیت المال بی حیا باشد.!
اعمال شب های قدر:
علاوه بر این که برای هریک ازشب های نوزدهم ،بیست ویکم وبیست وسوم ماه مبارک رمضان اعمال مخصوص واردشده اعمال مستحبی مشترکی نیز برای تمام شب ها تاکیدشده که تعدادی ازآن ها را با اعمال پیشنهادی دیگری یادآورمی‌شویم:

۱- غسل ۲- احیاوشب زنده داری ۳- تلاوت باتدبر قرآن کریم ۴- توبه وانابه واستغفار ۵- خواندن دعاهای وارده ودعای جوشن کبیر ۶- توسل به اماما ن علیهم السلام ۷- خواندن نماز مانندنمازهای قضا؛نمازهای مستحبی؛نمازصدرکعتی؛خواندن دورکعت نماز که درهررکعت بعدازسوره حمدهفت مرتبه سوره توحیدبخوانیم وبعدازنمازهفتادمرتبه ذکر استغفرالله واتوب الیه گفته شود ۸- قرآن کریم رابرسر گذاریم ۹- دعابرای فرج وسلامتی حضرت امام زمان علیه السلام ۱۰- اعتکاف که بافضیلت ترین زمان آن دردهه آخر ماه مبارک رمضان است.۱۱- علامه مجلسی فرموده:بهترین اعمال در این شب ها طلب مغفرت و آمرزش و دعا برای حوائج دنیا و آخرت خود ،پدر و مادر ،اقوام و خویشان ،خواهران و برادران مومن می باشد، و ذکر زیاد مخصوصا صلوات بر محمدو آل محمد
۱۲-شیخ صدوق می فرماید:افضل اعمال در شب های بیست و یکم و بیست و سوم مذاکره و مباحثه علمی و یادگیری احکام و مسائل دینی است.
۱۳-از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که سوال شد اگر شب قدر را درک کردیم از خداوند چه چیزی را طلب کنیم ؟فرمودند عافیت را . بر کسی پوشیده نیست که عافیت و سلامتی دین و دنیا و آخرت و عاقبت بخیری برای انسان های سعادتمند می باشد .
۱۴-زیارت چهارده معصوم علیهم السلام به ویژه حضرت امام حسین علیه السلام
۱۵-پرداخت صدقه، انفاق وکمک به مساکین ،نیازمندان وایتام ۱۶-کمک به آزادی زندانیان غیرعمد۱۷- پرداخت هزینه بیماران نیازمند۱۸-وساطت برای صلح وآشتی میان مردم۱۹-تفکر درگفتارورفتار خودوتصمیم برای سعادتمندی دنیا وآخرت
باید سعی کنیم تا درشب های بابرکت و با فضیلت قدر با استفاده از شب زنده داری و درک این شب های عزیز با خداوند رازو نیاز کنیم و عافیت دین و دنیا و آخرت و برکات آن را طلب نمائیم تاان شاالله از مرحومین این شب قرار بگیریم.!

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم*

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار