میزان شیوع فشار خون از سال ۹۰ در ایران حدود ۳ برابر شده است

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه، میزان شیوع فشار خون از سال ۹۰ در ایران حدود ۳ برابر شده است بر ضرورت آگاهی بخشی و اطلاع رسانی برای کاهش بار این بیماری تاکید کرد.

کد مطلب: ۹۱۶۸۱۴
لینک کوتاه کپی شد
میزان شیوع فشار خون از سال ۹۰ در ایران حدود ۳ برابر شده است

شهرکرد (پانا) -سید راشد جزایری با بیان اینکه بیماری فشار خون اصلی ترین عامل خطر برای ایجاد ناتوانی و بروز سکته های مغزی و قلبی است، افزود: در سال ۲۰۱۷ ، ۱۰ میلیون نفر در سطح جهان جان خود را بر اثر ابتلا به فشارخون از دست داده اند .

وی تصریح کرد: سالانه ۹۷ هزار نفر در ایران بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند و بر اساس نتایج پیمایش سال ۲۰۱۶ حدود یک سوم جمعیت بالای ۳۰ سال ایران مبتلا به فشار خون هستند .

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: حدود ۱۵ میلیون نفر در ایران مبتلا به فشار خون هستند که فقط ۶۰ در صد از آنها از بیماری خود مطلع هستند و درمان دارویی دریافت می کنند که از این تعداد ۱۹ درصد دارای فشار خون کنترل شده هستند .

جزایری در ادامه به حرکت خوب وزارت بهداشت برای بسیج ملی کنترل فشار خون اشاره و با بیان جزئیات این طرح اظهار داشت: در مجموع ۴۹ روز برای اطلاع رسانی ، آموزش و غربالگری فشار خون بصورت ضربتی اقدام و امید است با ادامه پیدا کردند برنامه های مداخله ای و مشارکت مردم، هرچه زودتر شاهد کنترل این بیماری در سطح کشور باشیم .

وی با اشاره به برخی آمار های موجود در خصوص توزیع فشار خون در سطح کشور افزود: میانگین شیوع فشار خون در چهارمحال و بختیاری ۲ درصد بالاتر از میانگین کشوری است و این استان رتبه ۱۲ را در بین ۵۰ استان کشور دارد .

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری، میانگین آگاهی از فشار خون در استان را ۳۱.۰۹ و رتبه آن را در بین سایر استان ها را ۲۵ اعلام کرد .

جزایری ادامه داد: از لحاظ مراقبت موثر از فشار خون تعداد افراد شناسایی شده، در بین استان ها رتبه دوم را داریم و این به معنای اقدامات مناسب و قابل قبول در سطح مراکز جامع خدمات سلامت، خانه های بهداشت و پایگاه ها است .

وی با بیان اینکه تا کنون بیش از ۱۶ هزار مبتلا به فشار خون بالا در استان شناسایی شده است افزود: حداقل باید ۸۲ هزار و ۹۰۰ بیمار جدید شناسایی شود .

وی اظهار داشت: هم اکنون رتبه استان به لحاظ مصرف نمک حدود ۳۰ است که باید حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار