حداد عادل: صداوسیما به هنرمندان و آثاری که بهترین بیان فارسی را رعایت کردند جایزه بدهد

تهران (پانا) - سومین پویش ملی آیین سخن ویژه نگهبانی از زبان فارسی امروز سه شنبه ۳۱ اردیبهشت  ۹۸ در استودیو شماره ۸ رادیو برگزار شد.

کد مطلب: ۹۱۶۷۳۶
لینک کوتاه کپی شد
حداد عادل: صداوسیما به هنرمندان و آثاری که بهترین بیان فارسی را رعایت کردند جایزه بدهد

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ، حمید شاه آبادی معاون معاون صدای سازمان صداوسیما، علیرضا سلیمانی رئیس فرهنگستان هنر و، محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران در این مراسم حضور داشتند.
محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران میزبان این مراسم در آغاز برنامه درباره اهمیت تلاش در زمینه نگهبانی و حفظ زبان فارسی گفت: من و همکارانم در رادیو ایران این شبکه رادیویی را پایگاه زبان فارسی می‌دانیم. این رادیو کوشیده با سه راهبرد در عرصه نگهبانی از زبان فارسی پیشتاز باشد. اول ایجاد گفتمان فرهنگ و زبان فارسی و تسری آن به همه برنامه ها، دوم پخش گفتارها و تذکارها به زبان فارسی و بهره‌گیری از متون ارزشمند زبان فارسی و سوم کمک به معرفی زبان فارسی به عنوان زبان معیار درکشور. در رادیو ایران همچنین با پخش و حتی تولید موسیقی فاخر ایرانی برای پاسداشت زبان فارسی تلاش کردیم.
مدیر رادیو ایران از فراخوان شاعران ایرانی با محوریت زبان فارسی نام برد که یکی دیگر از برنامه‌های این رادیو با هدف ارج گذاری به زبان و ادبیات فارسی است. وی همچنین از چند برنامه دیگر رادیو از جمله پویش آیین سخن در این زمینه نام برد.

میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در ادامه شعری در رثای امام حسن ع قرائت کرد.
حمید شاه آبادی معاون سازمان صداوسیما تلاشهای رادیو ایران در پاسداشت زبان فارسی را ارزشمند توصیف کرد و از حدادعادل دعوت کرد از تجارب خود در فرهنگستان و بنیاد سعدی در زمینه پاسداشت زبان فارسی صحبت کند .
غلامعلی حداد عادل با اشاره به تاکید رهبری در دیدار با شاعران ایران که شامگاه دوشنبه اتفاّق افتاد گفت: ایشان از صداوسیما گله‌مند بودند و ما باید این موضوع را جدی بگیریم.

حداد عادل: زبان فارسی زیست‌بوم فرهنگی ماست
وی ادامه داد: ما یک زیست بوم طبیعی داریم و یک زیست بوم فرهنگی. اولی محیط طبیعی ایران را تشکیل میدهد که شامل دریاچه ها، کوهها، رودها و گیاهان است. آسیب هایی که به محیط زیست طبیعی وارد می‌شود در کوتاه مدت قابل جبران نیست. مثل اتفاقی که برای دریاچه ارومیه افتاد و سالهاست که برای احیاء آن تلاش می‌شود. حال زبان فارسی، که زیست بوم فرهنگی ماست، اگر آسیب ببیند جبران آن خیلی سخت‌تر خواهد بود.
وی ادامه داد: صداوسیما آیینه زبان فارسی است. اگر در آن به زبان فارسی بی‌مبالاتی شود این اتفاق در جامعه تسری پیدا می‌کند. مثلا استفاده از واژه های بیگانه به جای فارسی در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی مانند جواز استفاده بی حساب از واژه های بیگانه در جامعه است. در ده سال گذشته یکی از برنامه‌های ما در فرهنگستان ارتباط با صداوسیما است. به آنها گفتیم ما در حفظ زبان فارسی شریک شما هستیم. ما در بنیاد سعدی هم در این زمینه تلاش میکنیم تا به جذب علاقه مندان زبان فارسی حتی در میان غیر ایرانی‌ها بپردازیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با اشاره به سیر تطور زبان فارسی در عصر حاضر گفت: امروز هر کسی نویسنده و خبرنگار است بنابراین کنترل بر فضای انتشارات ممکن نیست. به جای آن باید به رشد و ترویج زبان بپردازیم. صداوسیما در این زمینه نقش مهمی می‌تواند داشته باشد.

شاه‌آبادی: لجام گسیختگی فضای مجازی میتواند بسیار آسیب زا باشد
شاه آبادی در ادامه با ذکر الزامات ایفای نقش صداوسیما در حفظ و پاسداشت زبان فارسی گفت: من پیشنهاد میکنم این ماموریت به رادیو ایران به عنوان پیشتاز این حرکت داده شود. لجام گسیختگی فضای مجازی میتواند بسیار آسیب‌زا باشد که این موصوع ضرورت کنترل و عزم جدی رسانه ملی را آشکار می‌کند.
علیرضا اسماعیلی رئیس فرهنگستان هنر نیز در بخشی از این برنامه به تلاشهای این فرهنگستان در زمینه حفظ زبان فارسی اشاره کرد و گفت: چاپ کتابهایی مثل شاهنامه ابومنصوری از جمله تلاشهای فرهنگستان هنر در پاسداشت زبان فارسی است.
محمدزاده با نام بردن از طرح اضافه کردن جایزه بهترین فیلم در پاسداشت زبان فارسی به سیمرغ های جشنواره فجر و همچنین جوایز جشنواره های تئاتر و موسیقی و کتاب گفت: اینها پیشنهادی برای عملی سازی پاسداشت زبان فارسی به شمار میرود.
حداد عادل نیز از پیشنهاد جایزه به اثر برگزیده در پاسداشت زبان فارسی استقبال کرد و گفت: پیشتر تجاربی در این زمینه داشتیم. این پیشنهاد هم خوب است ولی به دلیل خصوصیات موجود در اهل هنر باید به یکسری ظرافت ها توجه کرد. مثلا من ۵۰ سال است که کارهای هنری آقای عالی نصیریان پیگیری میکنم. شما تا به حال عبارت غلط از ایشان نشنیده‌است. پیشنهاد میکنم جایزه مورد نظر به فرد اعطا شود. فردی که بهترین بیان را در آثار یک سال اخیر در زبان فارسی داشته است.

رونمایی از دانشنامه زبان فارسی با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش
حداد عادل افزود: حتی خود صداوسیما میتواند این جایزه را از برنامه های خودش آغاز کند و هرسال در جشنواره های صداوسیما آن را به بهترین اثر اهدا کند.
در پایان نوید ادهم معاون وزیر آموزش و پرورش به حدادعادل، شاه ابادی، سلیمانی و محمدزاده پیوست تا از کتاب ۱۲ جلدی دانشنامه زبان فارسی به کوشش اسماعیل سعادت رونمایی کنند. این کتاب به همت فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی فرهنگ سخن منتشر شده است.
این مراسم با تجلیل از مریم نشیبا گوینده پیشکسوت رادیو و مجری برنامه شب بخیر کوچولو به پایان رسید.
نشیبا با ذکر این مطلب که حرفه معلمی برای او مقدر شده بود گفت: من زندگی حرفه ای خود را مدیون معلمی و مدیون بچه ها هستم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار