الگوسازی برای بیابان زدایی در حاشیه نمکی دریاچه ارومیه

ارومیه(پانا)-حاشیه نمکی دریاچه ارومیه که تا چند سال پیش به عنوان یکی از مناطق بحرانی در موضوع بیابان زایی مطرح بود، با اجرای طرح های اجرایی تمهید شده به الگویی کم نظیر در اجرای طرح های بیابان زدایی کشور تبدیل شده است.

کد مطلب: ۹۱۶۶۸۸
لینک کوتاه کپی شد
الگوسازی برای بیابان زدایی در حاشیه نمکی دریاچه ارومیه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی که مسوولیت مستقیم اجرای طرح های بیابان زدایی در حاشیع دریاچه ارومیه را در سواحل غربی این پهنه آبی برعهده دارد، با بیان اینکه میزان گرد و غبار نمکی با منشاء دریاچه تا 70 درصد مهار شده، گفت: بیابان زدایی در بیش از نیم میلیون هکتار از حاشیه دریاچه ارومیه یکی از موفق ترین پروژه های منابع طبیعی است.


میرصمد سیدموسوی افزود: طی چهار سال گذشته یکهزار و 967 هکتار عملیات بوته و نهال کاری در حاشیه اطراف دریاچه ارومیه انجام شد که رقمی کم نظیر در این حوزه به شمار می رود.


وی اظهار داشت: در این راستا 251 میلیارد ریال در چهار منطقه بحرانی واقع در شهرستان های ارومیه، سلماس و میاندوآب از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه هزینه شد.


وی بیان کرد: در این بازه زمانی 112 کیلومتر بادشکن غیرزنده در راستای احیای بیولوژیکی دریاچه ارومیه در سایت «جبل‌کندی» احداث شد.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی اضافه کرد: همچنین ساماندهی چرای دام در سطح 500 هزار هکتار و مراقبت و نگهداری از گززارهای اطراف دریاچه در سطح حدود 600هکتار انجام شد.


«موسوی» با اشاره به قرق مطلق در سطح 25 هزار هکتار از مناطق حاشیه ای دریاچه ارومیه با هدف بیابان زدایی از طریق توزیع رایگان بسته‌های حمایتی، گفت: در این بازه زمانی توزیع رایگان جو به میزان 518 تن، مدیریت هرز آب در سطح 2 هزار و 600 هکتار از اراضی ساحلی، آبیاری سنواتی، پژوهش در زمینه روش‌های نوین مقابله با فرسایش بادی و گرد و غبار، اقدامات ترویجی و فرهنگی در قالب مدل ترسیب کربن و نیز مطالعات اجرایی در هفت هزار و 600 هکتار از اراضی منطقه «جبل کندی» و محدوده پارک ملی صورت گرفت.


وی افزود: طبق بررسی ها حداکثر ظرفیت انتقال تجمعی گرد و غبار در منطقه نصف شد و از 298 کیلوگرم در سال 1396 به 157 کیلوگرم در مترمربع طی سال گذشته رسید.


وی اضافه کرد: در این مدت همچنین تلفات خاک تجمعی از 39 تن در هکتار در سال 1396 به 12 تن در هکتار در سال گذشته کاهش یافت.


مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی نیز در این خصوص گفت: در سال‌های 1393 و 1394 با کوچک‌ترین باد، توفان نمک به آذربایجان شرقی و اطراف دریاچه می‌رسید و تثبیت ریزگردها و جلوگیری از بروز بحران در این بخش در دستور کار قرار گرفت.


فرهاد سرخوش افزود: عملیات مقابله با ریزگرد در سال های اخیر یکی از موفق ترین اقدامات در حوضه دریاچه ارومیه به شمار می رود که حدود 80 درصد آن به ثمر نشسته است.


وی اضافه کرد: علاوه بر اجرای طرح هایی نظیر بادشکن غیرزنده، بوته کاری و نهال کاری، ساماندهی چرای دام، مراقبت و نگهداری از گززارهای موجود و مدیریت هرزآب اقدامات قابل توجه دیگری نیز انجام شد که احداث ایستگاه های سنجش و پایش فرسایش بادی از جمله آنها به شمار می رود.


وی اجرای طرح های بیابان زدایی را عامل اجرای طرح های پژوهشی و تحقیقی در راستای جلوگیری از مشکلات در آینده دانست و بیان کرد: در این راستا طرح های پژوهشی در خصوص روش های نوین مقابله با فرسایش بادی و گرد و غبار انجام شد که نتایج آن می تواند در ارتقای شاخص های طبیعی موثر باشد.


مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده، اظهار امیدواری کرد که در آینده نیز با اختصاص اعتبار مناسب، این روند ادامه یابد.


کارشناس حوزه منابع طبیعی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اقدامات انجام شده در حوضه دریاچه ارومیه بسیار قابل توجه بوده و در صورتی که این اقدامات انجام نمی شد، شاهد بروز مشکلات اساسی در حوزه زیست محیطی بودیم.


هوشنگ داداش زاده افزود: اجرای طرح های کاشت نهال، بوته کاری و استفاده از بادشکن های غیرزنده که با شرایط دریاچه ارومیه نیز سازگاری داشته، توانسته است تا حدود زیادی از بروز مشکل در حاشیه این دریاچه به ویژه روستاهای اطراف بکاهد.


وی اضافه کرد: در صورت اجرایی نشدن طرح های منابع طبیعی در این حوضه، شاهد مهاجرت روستاییان و حاشیه نشینان دریاچه بودیم و با تمهیدات ویژه ای از سوی نهادهای مسوول جلوی این امر گرفته شد.


وی بیان کرد: این طرح ها باید با همراهی اعتباری دولت تداوم یابد تا زمینه ریشه کن شدن مشکل بیابان زایی در حاشیه دریاچه ارومیه فراهم شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار