هیجانات مثبت از اعتیاد جلوگیری می‌کند

اصفهان (پانا) - غلامرضا نیک راهان مشاور و استاد دانشگاه، با حضور در برنامه سینما جامعه گفت: هیجانات مثبت از اعتیاد جلوگیری می‌کند و خانواده‌های شاد کمتر به سمت مواد مخدر می‌آیند.

کد مطلب: ۹۱۶۶۱۲
لینک کوتاه کپی شد
هیجانات مثبت از اعتیاد جلوگیری می‌کند

اداره اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با همکاری دفتر تخصصی سینما اولین رویداد "سینما جامعه" را به موضوع تحلیل آسیب های اجتماعی در آینه سینما با اکران و نقد فیلم "متری شیش و نیم" ساخته سعید روستایی در سینما فلسطین اختصاص داد.
در فیلم سینمایی متری شیش و نیم، نوید محمدزاده در نقش یکی از سرکردگان توزیع مواد مخدر و پیمان معادی در نقش پلیس نقش آفرینی می کنند.
متری شیش و نیم کش و قوس های آسیب‌های اجتماعی که اعتیاد به بدنه جامعه می‌زند را به تصویر می‌کشد و قصد دارد اختلالاتی که خانواده و عوامل اجتماعی در کودکی و نوجوانی برای نوید محمدزاده به وجود آورده اند تا او یکی از سرکردگان توزیع مواد مخدر شود را نشان دهد.
وی پیش از اکران فیلم متری شیش و نیم به بیان صحبت هایی در خصوص اعتیاد پرداخت و افزود: در جامعه امروز نیاز است به جای درمان به سمت پیشگیری برویم که اتفاقات بهتری بیفتد.
این مشاور با بیان مواردی که باعث اعتیاد می‌شود، اظهار کرد: در بسیاری از موارد ژنتیک افراد را به سمت اعتیاد سوق می‌دهد که برای مهار این مورد کاری نمی توان کرد اما در مواردی که عامل اجتماعی باعث اعتیاد می‌شود افراد می‌توانند از این سرایت پیشگیری کنند.
نیک راهان در ادامه افزود: آیا اگر کسی فقیر بود و نیازهای خانواده‌اش برطرف نمی‌شد باید به سمت اعتیاد و پخش مواد مخدر
گرایش پیدا کند؟ اینگونه نیست بلکه باید راه هایی را به کار برد که جامعه طوری واکسینه شود که عوامل اجتماعی نتوانند افراد را به اعتیاد سوق دهند.
وی با بیان اینکه در اعتیاد اراده داشتن یا نداشتن خود فرد بسیار مهم است، گفت: فرزندان هر روز در برابر آسیب‌های اجتماعی شامل خشونت، اعتیاد به مشروبات الکلی و مواد مخدر و ... قرار دارند اما آیا قرار است پدر و مادر در تمام مراحل زندگی آن‌ها را کنترل و همراهی کنند؟
این استاد دانشگاه با بیان اینکه پدر و مادر باید به فرزند خود احترام بگذارند، ادامه داد: نیاز است پدران و مادران به جای کنترل و نظارت به فرزندان خودکنترلی بیاموزند.
وی با بیان اینکه سومصرف مواد مخدر در کشور ما از 14 سالگی کلید خورده است، گفت: سبک فرزندپروری در جلوگیری از ابتلای فرزندان به اعتیاد بسیار مهم است پدرها و مادرها باید در محیط خانه فضای آزادی را همراه با محبت و صمیمیت فراهم کنند و در این موارد ثبات داشته و همیشه در کنار احترام به فرزندانشان مقتدر باشند.
این مشاور افزود: خانواده‌ها باید در خانه دلبستگی ایمن ایجاد کنند یعنی وقتی فرزند یا عضوی از خانواده ناراحت است بقیه اعضای خانواده بفهمند از چه موضوعی ناراحت است و سعی کنند آن را برطرف سازند.
نیک راهان معتقد است، خانواده‌هایی که فرزندان را از نظر محبت ارضا می‌کنند فرزندانشان کمتر به اعتیاد گرایش پیدا می‌کنند.
وی با بیان اینکه ایران رتبه 106 شادی را در دنیا دارد اضافه کرد: خانواده‌ها از هیجانات مثبت، دیدن سریال و گوش کردن موسیقی شاد، پارک رفتن و شادی های خانوادگی نگذرند و فرزندان را به کلاس های مختلفی برای رشد شخصی بگذارند همچنین نیاز است خانواده ها معنویت را افزایش دهند تا فرزندان یاد بگیرند فقر، مشکلات و .. را به خاطر چه چیزی تحمل می‌کنند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه خانواده‎هایی که درگیر تعارض و آشفتگی هستند بیشتر در معرض اعتیاد قرار دارند، افزود: اگر در خانواده ای پدر معتاد باشد مادر قطعا می‌تواند خانواده را مدیریت کند اما اگر عکس این موضوع اتفاق بیفتد خانواده منفجر می‌شود.
این مشاور با بیان اینکه گذشته افراد اعم از تنبیه بدنی، اضطراب و استرس در خانه و سواستفاده جنسی در کودکی افراد را بیشتر به سمت اعتیاد سوق می‌دهد، افزود: به فرزندان عزت نفس بیاموزید تا بتوانند از خودشان مراقبت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار